يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰

گلایه از نادیده گرفتن حق قرآن در بودجه

جمعه ۹ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۴
کد مطلب: 470702
رئیس سازمان دارالقرآن کریم گفت: نمی‌توان کار در عرصه قرآن را فقط بر عهده دولت و یا فقط بر عهده مردم گذاشت.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، مهدی قره‌شیخلو در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه قرآن با بیان اینکه ما امسال همچون سال‌های گذشته از اول بهمن ماه برنامه‌های قرآنی خود را آغاز کرده ایم و در این راستا ارگان ها و نهادهایی نیز ما را همراهی کردند، اظهار کرد: سال گذشته 1200 برنامه قرآنی در ایام الله دهه فجر برگزار شد و امسال ان‌شاء الله بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به این برنامه ها گفت: برخی از برنامه هایی که امسال داریم عبارت است از حضور جامعه قرآنی در حرم امام (ره) به منظور تجدید میثاق با آرمان های انقلاب که دهم بهمن برگزار می‌شود و برگزاری همایش 30 سال تلاش جهادی در حوزه چاپ و نشر قرآن است که این مراسم امشب برگزار می‌شود. همچنین دهمین تکریم چهره های قرآنی و خادمان قرآنی را داریم و از دیگر برنامه‌های ما برگزاری جشن ها و محافل انس با قرآن است که یکی از برنامه‌های محفل انس با قرآن حفظ سوره مبارکه حجرات با ترجمه است که در استان خراسان رضوی حدود 12 هزار نفر در این طرح شرکت کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری همایش مدیران، مربیان و فعالان قرآن کریم را در استان ها داریم. همچنین در اول بهمن ماه گردهمایی 400 مدیر خانه قرآن روستایی و شهری در استان کرمان برگزار شد که این گردهمایی در یازدهم بهمن در زنجان، سیزدهم در مازندران، چهاردهم در استان کردستان و بیستم در استان هرمزگان و همچنین سایر استان ها برگزار می‌شود.

وی گفت: امسال 12 جشن قرآنی به صورت خاص با همکاری شبکه قرآنی سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان اوقاف و امور خیریه و بسیج در 12 استان به صورت ویژه برگزار می‌شود و تلاش شده که برنامه ها رنگ و بوی قرآنی داشته باشند و امیدواریم مردم با دستاوردهای قرآنی و فضایی که در ایام الله دهه فجر به وجود می آید بهره کافی را از این برنامه ها ببرند.

رئیس سازمان دارالقرآن کریم تاکید کرد: ما در برنامه‌های امسال سعی کرده ایم از سخنرانانی که سابقه خوبی در انقلاب دارند در نشست ها و گردهمایی ها برای تبیین ابعاد برنامه‌های قرآنی استفاده کنیم. در برنامه‌های امسال مسابقاتی برگزار می‌شود تا اطلاعاتی از 37 سال گذشته انقلاب به قشر جوان و نوجوان ارائه بدهیم چرا که ما در این سال‌ها چالش ها و سختی های زیادی را پشت سر گذاشته ایم. هر چقدر جوانان با این فضاها بیشتر آشنا شوند سبب می‌شوند که برنامه‌های نظام و انقلاب در جامعه بیشتر تبیین شود.

قره شیخلو در ادامه در پاسخ به این سوال که مهمترین دستاوردهای قرآنی پس از انقلاب چه بوده است و آیا این دستاوردها مطلوب بوده یا نه؟ عنوان کرد: دستگاه ها برای برنامه‌های قرآنی کمک می‌کنند ولی هنوز از آن مرحله آرمانی فاصله داریم. ما در ایام الله فجر برنامه هایی مثل فیلم و موسیقی فجر را داریم و دستگاه های مختلفی در این برنامه ها حضور دارند.

وی ادامه داد: انقلاب ما دو تا سه سال دیگر 40 ساله می‌شود و 40 به معنی بلوغ است. ما در این دوسال باید برنامه هایی را طراحی کنیم و یک کارگروه ویژه ای داشته باشیم که بتوانیم برنامه هایی در شأن قرآن ارائه بدهیم چرا که ریشه انقلاب ما قرآنی بوده است و در جشن ها این مسأله باید پررنگ باشد و ما اولین جلسه کمیته قرآن را که قرار است سال بعد برگزار شود بعد از ایام الله دهه فجر برگزار می‌کنیم که دستگاه ها راحت تر بتوانند برنامه خود را ارائه بدهند.

وی تاکید کرد: دستگاه‌ها از هر محلی که صلاح می‌دانند باید بودجه هایی تهیه کنند تا کارهای قرآنی راحت تر پیش برود. امسال نقش موسسات قرآنی و حضور مردم در برنامه‌های قرآنی بسیار پررنگ بوده است. موسسات قرآنی یک دو گانگی داشتند که با مصوبه شورای توسعه یک هیئتی تشکیل شد که کارهای نظارتی و مجوز دادن به موسسات سیاستگذاری و حمایت ها در این موسسه و دبیرخانه انجام شود و به لطف دوستان بنده مدیریت این موسسه را برعهده گرفتم و امیدواریم بتوانیم با این موسسه سیاست گذاری ها و حمایت‌های لازم را از موسسات قرآنی داشته باشیم و از دوگانگی ها فاصله بگیریم.

رئیس سازمان دارالقرآن کریم تاکید کرد: دستاوردهای ما قبل از انقلاب در زمینه مسائل قرآنی خوب نبود و به برکت انقلاب توجه به قرآن بیشتر شد. امام (ره) و مقام معظم رهبری به مسائل قرآنی عنایت خاص و ویژه ای دارند. اجرای مسابقات قرآنی و تشکیل موسسات قرآنی از جمله برنامه هایی است که بعد از انقلاب به آن‌ها توجه شده است. همچنین در حوزه نظارت بر چاپ و نشر قرآن نیز برنامه‌های ارزشمندی انجام شده چرا که قبل از انقلاب نظارت کافی بر حوزه چاپ و نشر صورت نمی گرفت و قرآن هایی چاپ می‌شد که مملو از اشکال بود. ما در طول این 37 سال فعالیت‌های ارزشمندی داشته ایم اما هنوز به آن نقطه مطلوب و ترازی که مدنظر امام (ره) بود نرسیده ایم.

قره شیخلو ادامه داد: مقام معظم رهبری همواره در مسائل قرآنی افق هایی را مشخص می‌کنند مثلا ایشان فرمودند که در یک کشور قرآنی همه باید بتوانند قرآن را به صورت درست بخوانند. ما باید به این گونه افق ها عمل کنیم و برنامه هایی داشته باشیم که نمی گویم در کوتاه مدت اما در بلند مدت بتوانیم به این دستاوردها برسیم. حضور قرآن باید در سیاستگذاری، اقتصاد، اجتماع و خانواده ما دیده شود. چقدر اقتصاد ما در جامعه قرآنی است و چقدر موضع گیری های سیاسی ما مبتنی بر قرآن است. علی رغم کارهای زیادی که انجام شده اما هنوز از آن تراز قرآنی فاصله داریم.

وی ادامه داد: ما باید از موازی کاری های قرآنی و قشری نگاه کردن به قرآن فاصله بگیریم. کشور ما کشور پهناوری است. اگر بخواهیم کاری ارائه بدهیم که در تراز انقلاب و قرآن باشد باید دولت و مردم هر دو با یکدیگر به فعالیت بپردازند. ما نمی توانیم تمام کارها را به دوش مردم بیندازیم و دولت کاری نکند و یا برعکس نمی توانیم تمام کارها را به عهده دولت بگذاریم. ما در مسائل قرآنی باید به جایی برسیم که همچون عزاداری برای سید الشهدا (ع) مردم خود وارد عمل شوند.

رئیس سازمان دارالقرآن کریم در ادامه با بیان اینکه ما برای رسیدن به جامعه قرآنی 4 شاخصه نیاز داریم، یادآور شد: این چهار شاخصه عبارتند از ساختار قرآنی، نیروی انسانی متخصص و توانمند، امکانات مناسب و برنامه ریزی خوب. ما متاسفانه در این چهار حوزه مشکل داریم. از لحاظ ساختاری موازی کاری داریم. از لحاظ نیروی انسانی نیروی انسانی لازم را پرورش نداده ایم. 100 هزار معلم تربیت کرده ایم ولی اکثر آن‌ها به ظاهر قرآن اهمیت می‌دهند.

قره شیخلو گفت: در رابطه با مسائل عادی هنوز حق قرآن در بودجه کشور به خوبی دیده نشده است. سال 95 ، 200 میلیارد بودجه برای فعالیت‌های قرآنی در نظر گرفته اند و در رابطه با آموزه های قرآنی هم باید به روز و متناسب با نیازهای روز حرکت کنیم. باید شاخصه هایی ایجاد کنیم که سبب سرعت گرفتن فعالیت‌های قرآنی در کشور شود.

قره شیخلو تاکید کرد: در تمام شئونات بحث قرآن مهم است. سازمان دارالقرآن کریم در رابطه با سبک زندگی اسلامی نیز وارد شده است و ما برنامه هایی داریم که در این برنامه ها بتوانیم سبک زندگی اسلامی را به جوانان و نوجوانان ارائه بدهیم تا آن‌ها با مفاهیم اسلامی آشنا شوند. برای رسیدن به سبک زندگی اسلامی تمام دستگاه ها و نهادها باید بسیج شوند. حوزه، دانشگاه و دستگاه های قرآنی همه موظف هستند که در این عرصه فعالیت کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *