شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

گناه ادبیات انقلاب از زبان رحماندوست!

سه شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۲۸
کد مطلب: 470129
رئیس حوزه هنری خواستار توجه اهالی قلم به خلق داستان بر مبنای وقایع و حقایق روز منطقه و کشورهای مسلمان شد و گفت: تولید ادبی در این حوزه امروزه در زمره ادبیات انقلاب به شمار می‌رود.
به گزارش جهان به نقل از مهر، مراسم پایانی هشتمین دوره جشنواره داستان انقلاب دوشنبه شب پنجم بهمن ماه در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

در این مراسم مصطفی جمشیدی دبیر علمی این دوره از این جشنواره در سخنانی عنوان داشت: به باور داوران امسال جشنواره، بسیاری از آثاری که امسال نتوانستند به عنوان برگزیده جشنواره انتخاب شوند با اندکی اصلاح و تغیر در سال‌های بعد می توانند در قالب رمان‌هایی موفق منتشر شوند. ادبیات جوان ما در این دوره از جشنواره نشان داده که نسل جوان نویسندگان انقلاب توانسته‌اند از کلیشه و تکرار عبور و به سمت خلاقیت ادبی حرکت کنند.

وی تصریح کرد: داوری‌های این دوره از جشنواره با حساسیت بالایی انجام شد و سختگیری زیادی را نیز برای انتخاب اثر برگزیده اعمال کردیم. بر همین اساس من نیز معتقدم که داستان انقلاب در عرصه فعلی می‌تواند با خلاقیت و نوآوری همراه شود و همواره به ما یادآوری کند که داستان انقلاب موضوعی کهنه شده نیست و انقلاب در جوشش بوده و تنها همتی برای نوشتن از خود می طلبد.

*از انقلاب ننویسیم از چه بنویسیم

مجتبی رحماندوست نویسنده شاعر و نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم در سخنانی عنوان داشت: ادبیات و به ویژه رمان تاثیری انکار ناپذیر در ماندگاری انقلاب اسلامی در اذهان تمامی جهانیان دارد. اگر ما نخواهیم برای انقلابمان تولید ادبیات کنیم پس برای چه باید این کار را انجام دهیم.

وی ادامه داد: گناه ادبیات انقلاب این است که زیر لایه های ادبیات دفاع مقدس پنهان مانده این در حالی است که انقلاب اسلام به عنوان سوژه رمان هنر جذابیت و موضوعیت دارد به ویژه اینکه انقلاب ما انقلابی است که با وحدت مردمی و حضور مرجعیت ایجاد شده و این در دنیا بی نظیر است.

رحماندوست افزود: سوژه های ادبیات داستانی انقلاب بسیار زیاد است. انبوهی از اماکن و حوادث و تحلیل ها وجود دارند که می توانند موضوع رمان انقلاب اسلامی شود. ما منابع نگارشی کمی در این زمینه نداریم و به همین مبنا من کتابهای تاریخ شفاهی مان را آینده رمان انقلاب اسلامی می دانم. اگر ما درباره انقلاب اسلامی ادبیات تولید نکنیم رفته رفته آن را تحریف می کنند و از پشت سر و انتها می نویسند. به همین خاطر رمان انقلاب مناسب باید تولید و در کنار آن صادر نیز شود.

*سوژه‌های وسیع داستان انقلاب هنوز موجود است

محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری نیز در ادامه این مراسم در سخنانی با گرامی داشت مرحوم امیر حسین فردی و حسین حداد از بانیان جشنواره داستان انقلاب، گفت: من چند سال قبل در سفری به یکی از کشورهای عربی در نشست با حضور نویسندگان عرب حاضر شدم. در آن نشست به من گفتند شما ایرانی ها در نویسندگی اقبال بالایی دارید. دو حادثه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس شما کافی است تا ادبیاتتان را جهانی کند. امروز نیز من بر این باورمی که انقلاب اسلامی  چنان موضوع وسیعی است که می تواند برای هر نویسنده ای  فرصت توجه به مسائلی را ایجاد کند که تا پیش از این مهیا نبوده است.

مومنی افزود: انقلاب اسلامی یک واقعه تاریخی تمام ناشدنی است. از نیم قرن قبل شروع شده و تا آینده نیز ادامه خواهد دشات. امروزه دروغ هایی دباره انقلاب مطرح می شود که هدفش چیزی جز تحریف آن نیست. کتابهایی می نویسند که موضوعش در ظاهر تاریخ است اما هدفش تطهیر تاریخ پهلوی است و انقلاب ما را در آنها حرکتی احساسی تبیین می کنند. می دانیم که باری نوشتن این کتاب ها پول خرج می شود و در واقع ثروت دزدیه شده از کشورمان را خرج آن می کنند.

رئیس حوزه هنری تصریح کرد: من بر این باوریم که استکبار دو مدل از اسلام را در مقابل انقلاب اسلامی ترسیم کرده است. یکی اسلام تکفیری عربستانی و دیگری اسلام روشنفکری ترکیه. اما امروزه هر دوی این قرائت ها در سوریه به هم رسیدند و نشان دادند که از کجا تغذیه می شوند. من پرداختن به این اتفاق را از وظایف داستان انقلاب می دانم و به باور من اهل قلم باید تلاش کنند تا پژواک های بین المللی انقلاب اسلامی را مانند این رویدادها در قالب ادبیات منعکس کنند
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *