يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

توصیه نویسنده معروف به نویسندگان جوان

دوشنبه ۲ تير ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۲۲
کد مطلب: 366684
داستان‌نویس خوب برای مجلات نمی‌نویسد بلکه می‌نویسد تا بماند. گرایش به اسطوره‌ها باعث می‌شود که داستان‌های ما این ظرفیت را داشته باشد تا بعد از سال‌ها نیز در خاطره‌ها باقی بمانند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، کارگاه داستان نویسی نوجوان با حضور احمد دهقان و محمدعلی علومی و جمعی از نویسندگان جوان پیش از ظهر امروز اول تیرماه در حاشیه دوازدهمین دوره جشنواره سراسری شعر و داستان سوره برگزار شد.

*علومی: اگر به داستان‌نویسی علاقه ندارید وارد این حوزه نشوید

محمد علی علومی در این کارگاه با بیان اینکه کوشش‌های فراوانی شد تا جوان‌های ما تاریخ را نشناسند، اظهار داشت: یکی از این دوره‌های مهم تاریخ مشروطیت است. در ایران وقتی مشروطه رخ داد بسیاری از کشورهای اروپایی مانند سوئد تازه هنوز وارد این مقوله نشده بودند که ملت باید سرنوشت خودش را به دست بگیرد.

وی بیان کرد: نویسندگان جوان برای پیدا کردن موضوع جدید و غنا بخشیدن به داستان می‌توانند به اسطوره مراجعه کنند، اساطیر منحصر به استان خاصی مانند خوزستان و مازندران نیستند. اساطیر در زندگی امروز ما نیز جاری است. بسیاری از باورهای نیاکان ما در اتفاقات معمولی زندگی امروز دیده می‌شود.

داستان‌های پیشینیان ما نیز از اساطیر برخواسته‌اند. به عنوان نمونه قصه‌هایی از هزار و یک شب تحت تاثیر داستان‌های بین‌النهرین نوشته شده‌اند.

به گفته علومی، تا زمانی که نیاکان و پایه‌های داستان نویسی را نشناسیم نمی‌توانیم داستان‌نویس خوبی شویم راه نجات داستان ما بازگشت به اسطوره‌های ماست. این کار را بسیاری از نویسندگان دیگر کشورها نیز انجام داده‌اند. به عنوان نمونه همه مارکز را نویسنده قوی می‌شناسند اما به نظرم او عوام‌فریب است.

این نویسنده با بازگشت به باورهای عشایری سرخپوستی توانست داستان‌های قوی خلق کند. ما نیز منابع غنی در این زمینه داریم که می‌توانیم از آنها استفاده کنیم. اسطوره‌ها می‌توانند عمق و اصالت بیشتری به داستان‌های امروز ما بدهند.

این ظناز خاطرنان کرد: اگر به داستان‌نویسی علاقه ندارید وارد این حوزه نشوید، حمایت از هنرمندان و نویسندگان در کشور ما کار زشتی است در حالیکه کشورهای غربی از این مقوله استقبال می‌کند. ما شاید به این دلیل که سابقه تمدنی قدیمی داریم از این نوع کارها صرف‌نظر می‌کنیم به همین دلیل ورود به عرصه هنر و ادبیات کار دشواری می‌شود. با توجه به این شرایط به همه شما توصیه می‌کنم که اگر علاقه‌ای برای حضور در این عرصه ندارید وارد نشوید.

* توصیه دهقان به نویسندگان جوان

احمد دهقان در ادامه با بیان اینکه داستان برای ما ظرف است تصریح کرد: هر چقدر اطلاعات و فکر ما بالاتر باشد ظرف داستان‌های ما بزرگتر خواهد شد. در زمانی همه نویسندگان عاشق داستان‌های کاربر، نویسنده آمریکایی بودند. چون این نویسنده در داستان‌هایش زندگی امروز را به صورت ملموس بیان می‌کرد. هر چند داستان‌های او زندگی امروز را روایت می‌کرد اما معانی عمیقی پشت این داستان‌ها وجود داشت.

دهقان با این جمله که با تعدادی از نویسندگان و مترجمان آمریکایی در مورد کاربر صحبت کردم. آنها معتقد بودند که او نویسنده درجه دوم است اما به عنوان یک نیویورکی توانسته که زندگی آنها را کاملا به صورت واضح بیان کند، اضافه کرد: مهم این است که داستان ما امروزی و در عین حال معنا دار باشد وگرنه خیلی زود به فراموشی سپرده می‌شود. داستان‌نویس خوب برای مجلات نمی‌نویسد بلکه می‌نویسد تا بماند. گرایش به اسطوره‌ها باعث می‌شود که داستان‌های ما این ظرفیت را داشته باشد تا بعد از سال‌ها نیز در خاطره‌ها باقی بمانند.

دهقان یادآور شد: اگر می‌خواهید داستان‌نویس شوید بخوانید، بخوانید، بخوانید. کارهای تفننی زیادی انجام دهید و اگر به این علاقه ندارید آن را کاملا کنار بگذارید.

مدیر کارگاه قصه و رمان حوزه هنری، در پایان سخنانش به ادبیات دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: لازم نیست که در کارهای دفاع مقدس به کشتن فکر کنید مشکل داستان‌نویسی داستان جنگ این است که می‌خواهیم غیرواقعی حرف بزنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *