يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

مناسب سازی مبلمان شهری از حرف تا عمل

دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۷
کد مطلب: 466904
در حالی این روزها بحث مناسب سازی مبلمان شهری برای معلولان مطرح است که وضعیت مبلمان شهری برای افراد عادی هم مناسب نیست گویا ساختار شهری زنجان در تضاد با معماری و مبلمان شهری است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، مناسب‌سازی مبلمان شهری برای معلولان این روزها به موضوعی حل‌شده در کشورهای پیشرفت در دنیا تبدیل‌شده است درحالی‌که این امر تازه خود را در مدیریت شهری ایران مطرح کرده است و شاید با فرایند لاک‌پشتی در اجرای طرح مناسب‌سازی شهری تحقق کامل و جامع این امر دهه‌ها طول بکشد.

برخورداری از یک فضای مناسب شهری نیاز به مؤلفه های مختلف دارد که تحقق این فضا و ساختار در سایه تعامل و همراهی همه دستگاه‌ها می‌تواند محقق شود و مختص دستگاه یا مجموعه خاصی نیست.

نامناسب بودن مبلمان شهری ریشه در بی تدبیری های گذشته دارد

البته ایرادات ساختاری و فنی در زمینه مبلمان شهری در یک محدوده زمانی خاص ایجاد نشده است و شکل‌گیری آن در طی فرایند زمانی خاص محقق نشده است بخصوص در شهر زنجان که توسعه عمران شهری و ایجاد ساختارهای شهری به کندی و سال‌ها به طول می‌انجامد.

آنچه امروز شهر زنجان با آن مواجه است و این فرایند در حوزه ساختمان‌های اداری و واحدهای مسکونی بیشتر خود را نمایان می‌کند نبود ساختار مناسب و تعریف‌شده در زمینه مناسب‌سازی برای معلولان و سالمندان است.

بی‌تدبیری و شعار زده گی مسئولان درگذشته و بی‌توجهی به وضعیت معلولان در استان باعث اجرای طرح‌هایی در استان شده که معلولان از این امکانات نمی تواند استفاده کنند و مناسب‌سازی این طرح‌ها امروز زمان‌بر و هزینه‌های سنگینی را به دنبال دارد.

ماده ۲ قانون جامع حمایت از حقوق معلولان هم که در سال ۸۳ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است بر لزوم مناسب سازی معابر برای معلولان تاکید داشته است
معلولیت، محدودیت نیست ولی با بی‌تدبیری گذشتگان ورود معلولان به جامعه کمی دشوار است چراکه عدم دسترسی معلول به برداشت پول از عابر بانک خود محدودیت و اختلال روانی را در معلول ایجاد می‌کند که این برای ورود معلول به جامعه خوب نیست.

ماده ۲ قانون جامع حمایت از حقوق معلولین هم که در سال ۸۳ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است بر لزوم مناسب سازی معابر برای معلولان تاکید داشته و وظایف دستگاه های متولی را در این زمینه مشخص کرده است.

نبود یک تعریف مشخص و منسجم درزمینه مناسب‌سازی فضاهای اداری و حتی خیابان‌ها باعث شده همواره تلاش‌ها در استان و بخصوص شهر زنجان درزمینه مناسب‌سازی وجود داشته باشد که همیشه به علل مختلف و نبود بستر مناسب اجرایی عقیم مانده یا طرح‌ها نتوانسته به دلیل عدم دربرگیرندگی مناسب نتیجه مطلوب را داشته باشد.

مبلمان شهری نامناسب مشکلات و چالش‌های متعددی را برای معلولان ایجاد کرده است

مدیرکل بهزیستی استان زنجان در این خصوص بابیان اینکه وضعیت نامناسب مبلمان شهری مشکلات و چالش‌های متعددی را برای معلولان ایجاد کرده است گفت: مشکلات ایجادشده برای معلولان درزمینه وضعیت نامناسب مبلمان شهری بسیار نگران کننده است و مسئولان باید در این زمنیه نگاه جدی داشته باشند.

محمد محمدی قیداری در گفت‌وگو با خبرنگار مهرافزود: ساختمان‌های اداری و مجتمع هامسکونی نیازمند مناسب‌سازی بوده و مناسب‌سازی شهری برای معلولان جسمی و حرکتی نیازمند بستر فیزیکی و فرهنگی است.

در طراحی‌های مبلمان شهری محدودیت‌های جامعه معلولان موردتوجه قرار گیرد

وی ادامه داد: باید در طراحی‌های مبلمان شهری نیازها و محدودیت‌های جامعه معلولین موردتوجه جدی قرار بگیرد و بستر مناسب برای تردد معلولان فراهم شود.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با بیان بیان اینکه فعالیت‌های خوبی در استان زنجان بخصوص شهر زنجان درزمینه مناسب‌سازی مبلمان شهری و ساختمان‌ها و ادارات برای معلولان صورت گرفته است درعین‌حال افزود: باید برای رسیدن به نقطه مطلوب و ایده آل فعالیت‌ها استمرار داشته باشد و کارهای زیادی صورت بگیرد.

محمدی قیداری بابیان اینکه دو نوع مناسب‌سازی تحت عنوان مناسب‌سازی فرهنگی و فیزیکی وجود دارد، افزود: با توجه به اینکه فراهم کردن بستر فیزیکی مهم‌ترین موضوع برای معلولین است اما از سال ۸۳ تا به امروز در طول هشت سال مناسب‌سازی فرهنگی رشد پیداکرده است و این موضوع در بین عموم مردم جا افتاده است و مناسب‌سازی فیزیکی نیز نیاز به اعتبارات دارد که کمیته مناسب‌سازی در استان نیز در این راستا تلاش می‌کنند.

وی بابیان اینکه طی هشت سال گذشته مناسب‌سازی فرهنگی برای معلولان در استان زنجان به خوبی رشد کرده است، گفت: در حاضر ۱۸ هزار معلول تحت پوشش بهزیستی استان زنجان هستند و در سامانه بانک اطلاعاتی ثبت‌شده‌اند که از این تعداد بالای ۴۲ درصد معلولان جسمی حرکتی هستند.

محمدی قیداری به مناسب‌سازی فضای شهری برای معلولان در استان زنجان اشاره کرد و افزود: بحث مناسب‌سازی از سال ۸۷ مصوب شد و از سال ۹۰ اقدامات خوبی در این زمینه انجام‌شده است.

مقررشده نهادها و دستگاه‌های که در بحث اجرای طرح‌های خود به مناسب‌سازی توجه نکنند پایان کار به آنها داده نشود

وی اظهار کرد: در دو سال گذشته بخصوص طی سالجاری قرار شده در پروژه های که توسط شهرداری زنجان در دست اجرا و طراحی است مناسب‌سازی مدنظر قرار گیرد.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: مقررشده نهادها و دستگاه‌هایی که در بحث اجرای طرح‌های خود به مناسب‌سازی توجه نکنند پایان کار به آنها داده نشود.

محمدی قیداری با اشاره به اینکه مناسب‌سازی اماکن قدیمی زمان‌بر است، گفت: امروز در طرح‌های در حال اجرا باید به مناسب‌سازی آنها توجه شود و بی‌تدبیری درگذشته و بی‌توجهی به وضعیت معلولان باعث اجرای طرح‌هایی شده که برای معلولان قابل‌استفاده نیست.

وی بابیان اینکه در استان زنجان بیش در حاضر ۱۸ هزار معلول تحت پوشش بهزیستی استان هستند و در سامانه بانک اطلاعاتی ثبت شده‌اند گفت: ورود این افراد به جامعه نیاز به فراهم کردن مناسب‌سازی مبلمان شهری دارد.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان تصریح کرد: معلولان توانایی‌های فارغ العاده ای دارند و توجه به مناسب‌سازی مبلمان شهری در بانک‌ها، مراکز درمانی باعث می‌شود باانگیزه وارد جامعه شوند و فعالیت و اشتغال بکنند.

محمدی قیداری افزود: توجه به مناسب‌سازی نهادهایی که پرتردد هستند باید مدنظر دستگاه‌های اجرایی قرار بگیرد.

رئیس هیئت‌مدیره جامعه معلولان استان زنجان با توجه به اینکه بیش از ۱۸ هزار نفر از جامعه استان زنجان را معلولان تشکیل می‌دهند، گفت: وجود این تعداد معلول در استان نیازهای این اقشار از جامعه ضرورتی غیرقابل‌انکار است که باید به آن توجه ویژه شود.

شورای شهر و شهرداری تاکنون قدم‌های خوبی را برای جامعه معلولان برداشته است

مهدی قنبری موحد بر ضرورت مناسب‌سازی معابر و ساختمان‌های اداری و مراکز درمانی برای عبور و مرو معلولان اشاره کرد و افزود: معلولان محل مناسبی برای فعالیت ندارند که در این راستا باید محل مناسبی برای آنها در نظر گرفته شود تا ارائه خدمات به معلولان تسهیل شود.

وی ادامه داد: شورای شهر و شهرداری تاکنون قدم‌های خوبی را برای جامعه معلولان برداشته است و باید به جامعه معلولان توجه شود چراکه معلولان توانایی‌های زیادی در همه حوزه‌ها دارند.

قنبری موحد افزود: خط‌کشی عابر پیاده به‌صورت برجسته و نصب تابلوهای راهنمایی سخنگو جهت نابینایان، حذف شیب‌های غیرضروری و نصب عابر بانک مخصوص معلولان با همکاری بانک‌ها و کیوسک تلفن مخصوص معلولان باید مدنظر مسئولان باشد.

در این میان رئیس کمیته مناسب شورای شهر زنجان که با حضورش در این سمت کمیته را متحول کرده و گام های عملیاتی در این زمینه برداشته است با اشاره به مناسب نبودن امکانات شهر زنجان به‌منظور استفاده معلولان گفت: اتوبوس‌های درون‌شهری زنجان برای استفاده معلولان مناسب‌سازی می‌شوند.

راه‌اندازی ون ویژه معلولان و سالمندان نیز می‌تواند بخشی از مشکلات جامعه هدف را حل کند

پریسا شعبانی در گفتگو با خبرنگار مهر، تأکید کرد: اقدامات لازم به‌منظور رفاه حال معلولان و استفاده آنان از وسایط نقلیه عمومی باید انجام شود و راه‌اندازی ون ویژه معلولان و سالمندان نیز می‌تواند بخشی از مشکلات جامعه هدف را حل کند.

وی با اشاره به گویا کردن اتوبوس‌ها برای روشندلان گفت: با اجرایی شدن این طرح روشن‌دلان از این اتوبوس می‌توانند استفاده کنند.

عضو شورای شهر زنجان افزود: شورای شهر نسبت به مناسب سازی ست‌های ورزشی معلولین تدابیر لازم را اندیشیده است.

شعبانی تصریح کرد: شورای شهر و شهرداری برای پروژه هایی که به مناسب‌سازی توجه نشده پایان کار صادر نخواهد کرد.

با اجرای مناسب سازی مبلمان شهری، کلیه افراد جامعه اعم از افراد سالم و معلول امکان دسترسی به محیط و عناصر شهری و فعالیت در عرصه های مختلف زندگی را که حق طبیعی و لازمه حیات انسان است خواهند داشت.

مناسب سازی یک نیاز اساسی در حوزه مدیریت شهری است که باید توجه جدی و مستمر به آن شود و برنامه ریزی های مقطعی و احساسی هرگز نخواهد توانسته مسیری مطئن برای تحقق مناسب سازی مبلمان باشد مبلمان شهری نیاز به نگاه کارشناسی و همکاری همه دستگاه های مرتبط دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *