سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰

بودجه ۷۰۰میلیارد تومانی امدادو نجات نرسید

يکشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۷
کد مطلب: 466667
حضور تیم‌های امدادی در حوادث، کمتر از اهمیت حضور پزشکان در طرح تحول سلامت نیست. اما، بودجه ۷۰۰ میلیارد تومانی امداد و نجات که هنوز ریالی از آن پرداخت نشده، پاسخگوی انجام ماموریت‌ها نیست.
به گزارش جهان به نقل از مهر، جمعیت هلال احمر به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی، همواره نقش بسزایی در امدادرسانی به مردم گرفتار در حوادثی همچون سیل و زلزله دارد. در واقع، هلال احمر، تنها سازمانی است که حضورش در کنار مردم حادثه دیده، مرهمی بر زخم ها و دردهای آنان است.

حضور نیروهای امداد و نجات در ماموریت هایی که با جان انسان ها سر و کار دارد، اهمیت عملکرد نهادی مثل جمعیت هلال احمر را بیش از پیش نمایان می سازد و اینکه برای رفتن به ماموریت ها، ابزار و امکاناتی نیاز است که لازمه آن، تامین بودجه و اعتبارات است.

بر اساس اظهارات کارشناسان حوزه امداد و نجات، اهمیت ماموریت های سازمان امداد و نجات کمتر از حضور جراح در اتاق عمل نیست. در واقع، اگر یک جراح برای نجات جان یک بیمار وارد اتاق عمل می شود که تمامی امکانات جراحی از قبل فراهم شده است، حضور تیم های امداد و نجات در صحنه حوادثی همچون سیل و زلزله، از اهمیت بیشتری برخوردار است، چون قرار است که جان ده ها، صدها و شاید هزاران نفر از انسان های گرفتار در حادثه را نجات دهند.

این موضوع را مهندس علی اصغر احمدی دبیرکل جمعیت هلال احمر، نیز مورد تاکید قرار داده و می گوید که اولویت نخست جمعیت هلال احمر انجام ماموریت های امداد و نجات است.

به گفته وی، جمعیت هلال احمر ایران یکی از ۱۹۰ کشور عضو فدراسیون بین المللی جمعیت های ملی صلیب سرخ و هلال احمر است و بر این اساس قانون اساسنامه این جمعیت برای انجام فعالیت های امدادی و بشردوستانه تدوین شده است.

شاید اهمیت ماموریت های امداد و نجات در سطح «طرح تحول سلامت» باشد که دولت هزینه زیادی صرف اجرای آن کرده است. زیرا، اهداف هر دو ماموریت یعنی امداد و نجات و طرح تحول سلامت، کاهش تلفات انسانی است. البته در ماموریت های امداد و نجات، وضعیت متفاوت از طرح تحول سلامت است. اما، آنچه مسلم است، اینکه در هر دو ماموریت، تلاش برای نجات جان انسان هاست.

این در حالی است که دکتر ناصر چرخساز رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، در گفتگو با خبرنگار مهر، از محقق نشدن بودجه ۷۰۰ میلیارد تومانی سال ۹۴ سازمان متبوعش بعد از گذشت ۱۰ ماه از سال خبر داد و گفت: متاسفانه هنوز ریالی از این بودجه هر چند اندک هم پرداخت نشده و ما نگران خالی شدن انبارهای اقلام امدادی هستیم.

وی با اعلام اینکه برای اولین بار از ذخایر انبارهای امدادی در ماموریت های تیم های امداد و نجات استفاده کرده ایم، افزود: لازم است که انبارهای هلال احمر پر شود تا بتوانیم در مواقع ضروری، از اقلام امدادی استفاده کنیم.

چرخساز با اشاره به ناچیز بودن بودجه ۷۰۰ میلیارد تومانی سازمان امداد و نجات، گفت: برای تامین اقلام ۲۲ گانه انبارهای امداد و نجات می بایست بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شود.

رئیس سازمان امداد و نجات بر ضرورت آموزش های همگانی و تخصصی به منظور ارتقای آمادگی در مقابله با حوادث تاکید کرد و افزود: با بودجه ای که در اختیار داریم، نه تنها امکان چنین آموزش هایی فراهم نیست، که حتی نمی توانیم تجهیزات و امکانات مورد نیاز امداد و نجات را تامین کنیم.

چرخساز، خواستار توجه بیش از پیش نمایندگان مجلس، دولت و رسانه ها به اهمیت ماموریت های امداد و نجات در زمان وقوع حوادث و سوانح کلان شد و گفت: یک ماموریت برف و کولاک، ۲ میلیارد تومان هزینه دارد که شامل اسکان اضطراری، تامین اقلام امدادی، پرواز بالگردها و... است.

در همین حال مرتضی مرادی پور مشاور رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، در گفتگو با خبرنگار مهر، به آمار حضور تیم های امداد و نجات در ماموریت های ناشی از وقوع حوادث در کشور اشاره کرد و گفت: در سال گذشته تیم های امداد و نجات در ۴۰ هزار و ۳۳۶ مورد عملیات و خدمات حضور داشتند.

به گفته وی، انجام ۲۱ هزار و ۹۸ عملیات جاده ای، از جمله ماموریت های سازمان امداد و نجات در سال ۹۳ بوده است.

مرادی پور همچنین به انجام ۲۴ هزار و ۹۱۹ مورد عملیات و خدمات در ۶ ماهه اول امسال اشاره کرد و گفت: در نیمه اول سال ۹۴، تیم های امداد و نجات در بیش از ۱۲ هزار عملیات جاده ای حضور یافته اند.

وی همچنین از انجام ۳۵۸ مورد عملیات سیل و آبگرفتگی و ۵۳ مورد عملیات امداد و نجات در زلزله طی ۶ ماهه اول امسال خبر داد.

بر اساس اظهارات مهدی علیپور خزانه دار کل جمعیت هلال احمر، امسال تنها ۳۰۰ میلیارد تومان از بودجه ۱۰۰۰ میلیاردی جمعیت هلال احمر تخصیص داده شده و این در حالی است که در اخبار شنیده می‌شود دولت تصمیم گرفته بودجه سال ۹۵ جمعیت هلال احمر را کم کند.

در همین حال، خزانه دار کل جمعیت هلال احمر، عنوان داشته است که شرکت‌های هواپیمایی نیز از پرداخت یک درصد عوارض فروش بلیت‌ها به هلال احمر طفره می‌روند.

با وجود همه نیازهای جمعیت هلال احمر به پول برای پر کردن انبار‌های خود جهت مقابله با حوادث و امدادرسانی‌های به موقع به مردم، در سال ۹۳ تنها ۴۲ درصد بودجه مصوب جمعیت هلال احمر محقق شده است. بودجه‌ای که در سال ۹۳ محقق شده است، ۸ درصد کمتر از بودجه نصف سال است، به این معنی که حداقل ۶ ماه سال را جمعیت هلال احمر بدون بودجه سپری کرده است.

علی اکبر پرواز مدیرکل دفتر برنامه و بودجه جمعیت هلال احمر بودجه مصوب سال ۹۳ را ۱۶۹۱ میلیارد تومان اعلام کرده است.

به گفته وی، بودجه منابع هزینه‌ای جمعیت هلال احمر ۸۸۵ میلیارد تومان و بودجه تملک دارایی ۸۰۳ میلیارد تومان در نظر گرفته گرفته شده بود.

مدیرکل دفتر برنامه و بودجه جمعیت هلال احمر پرواز، با اعلام اینکه از منابع هزینه‌ای ۵۲۴ میلیارد تومان و از محل تملک دارایی‌ها ۲۰۳ میلیارد تومان وصول شده است، می گوید: از بودجه سال ۹۳ تنها ۴۲ درصد محقق شده است و از بودجه سال ۹۴ نیز تا پایان ۶ ماه نخست امسال، ۱۶ درصد تخصیص یافته است.

دکتر سیدامیر محسن ضیایی رئیس جمعیت هلال احمر، با بیان اینکه اعتبارات امداد و نجات کشور کم است، گفت: توجه داشته باشیم که حوادث سالی یکبار در ایران رخ نمی‌دهد بلکه گاهی هر روز ما شاهد بروز یک حادثه در کشور هستیم و این موضوع می‌طلبد که اعتبارات بیشتری به امداد و نجات تخصیص داده شود.

اعتبارات جمعیت هلال‌احمر از دو بخش تأمین می‌شود که شامل تامین از محل منابع عمومی دولت و از محل درآمدهای اختصاصی است. ۵ درصد این منابع از محل منابع عمومی یا ردیف عمومی دولت به‌ دست می‌آید و ٩۵ درصد دیگر از محل درآمدهای اختصاصی تامین می‌شود. بر اساس قانون، دولت موظف به اخذ آن است و بعد از وصول به حساب خزانه‌داری کل کشور، به جمعیت هلال‌احمر پرداخت می‌کند.

به گفته خزانه‌ دارکل جمعیت هلال احمر، بر اساس ماده ١٧ قانون اساسنامه جمعیت هلال‌احمر، منابع مالی این جمعیت به ترتیب ۴٢ درصد از درآمد حاصل از حق‌الثبت اسناد رسمی، ۵۵ درصد از محل درآمد یک‌ درصد کارمزد ثبت سفارشات، یک‌ ریال از هر مراسله سفارشی و بیمه اعم از داخله و خارجه و دو ریال از هر امانت پستی اعم از داخله و خارجه، ۲.۵ ریال از هر تلگراف اعم از داخله و خارجه که به‌وسیله الصاق تمبر خیریه از فروشندگان دریافت می‌شود، اعانات، عواید و اموالی که در اجرای تصمیمات و مصوبات مراجع و سازمان‌های دولتی و شهری به جمعیت اختصاص داده می‌شود. همچنین اعانات مردمی و کمک‌های خارجی، کمک‌های دولت به‌ منظور تامین مالی کافی و تقویت و تحکیم نیروی جمعیت که باید همه‌ ساله ردیف اعتباری به‌ عنوان اعانه در بودجه کل کشور منظور شود و یک‌ درصد قیمت هر بلیت هواپیما و کشتی که از هر مسافر باید اخذ شود، تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه ۴٢ درصد از محل حق‌الثبت اسناد رسمی که توسط سازمان ثبت اسناد رسمی کشور اخذ می‌شود به‌ حساب خزانه‌داری کل کشور واریز و سپس در اختیار سازمان جمعیت هلال‌احمر قرار می‌گیرد، تصریح کرد: نیم‌ درصد عوارض گمرکی نیز توسط گمرک اخذ و پس از واریز در حساب خزانه‌داری کل کشور در اختیار جمعیت هلال احمر قرار می‌گیرد.

علیپور گفت: از ‌سال ٩٢ به استناد بند ۶٧ ماده واحده بودجه‌ سال ٩٢، یک‌ درصد عوارض بلیت هواپیما و کشتی نیز به منابع مالی جمعیت هلال‌احمر اضافه شده است. همچنین از‌ سال٩٣، ٣۵ درصد از افزایش ١٠ ریالی هر پیامک به جمعیت هلال‌احمر تعلق گرفته است.

بر اساس آنچه در قانون بودجه کشور برای سال ۹۴ مصوب شده بود، ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای سازمان امداد و نجات در نظر گرفته شده است که از این مقدار، ۴۰ درصد سهم خرید بالگرد و ۶۰ درصد باقی مانده برای سایر ماموریت های سازمان امداد و نجات هزینه می شود. این در حالی است که در ماه های پایانی سال قرار داریم، اما هنوز ریالی از این بودجه محقق نشده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *