شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۲

رونمایی از جایزه ویژه جدید جشنواره عمار

جمعه ۱۸ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۹
کد مطلب: 466332
در آیین اختتامیه ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار، جایزه جدید جشنواره مردمی فیلم عمار با عنوان جایزه ویژه موزائیک «مرگ بر امریکا» به مهدی نقویان تقدیم شد.
به گزارش جهان به نقل از عمارفیلم، امروز در آیین اختتامیه ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار، جایزه ویژه جدید جشنواره مردمی فیلم عمار با عنوان جایزه ویژه موزائیک «مرگ بر امریکا» رونمایی شد.

بر اساس این گزارش، این جایزه برای نخستین بار به مهدی نقویان کارگردان اثر «برادران» در حوزه فتنه ۸۸ تقدیم شد.

بنابرین گزارش، کف پوش حیاط مسجد «آقا قاسم» خوزان خمینی شهر که بعدها به مسجد ولیعصر عج تغییر نام داد، از موزاییکهایی است که بعد از سی سال هنوز نگاه رهگذران را به خود جلب میکند. موزاییکهایی که شاید یکی از مهمترین شعارهای جمهوری اسامی را در خود جای دادهاند.

مسجد ولیعصر عج خوزان موزاییکهایی دارد که شاید هیچ نمونه مشابهی نتوان برای آنها پیدا کرد. موزاییکهایی که روی آنها با خط درشتی شعار «مرگ بر آمریکا »نوشته شده تا نمازگزارانی که وارد این مسجد میشوند هربار بعد از دیدن این موزاییکها قدمهایش به سمت شبستان مسجد را محکمتر بردارند.

موزاییکهای سی و چند ساله مسجد ولیعصر عج خوزان خمینی شهر به خوبی نشان میدهد که این شعار تا چه میزان در میان مردم مومن این شهر نفوذ دارد..

آقای عباس شیرونی خوزانی طراح و سازنده موزاییک های مرگ بر آمریکا خاطره جالبی از ساخت آنها دارد. «آن زمان که مي‌خواستند کف مسجد را موزاييک کنند من با برادرم شريک بودم و از طرف مسجد آمدند کارگاه و طرح‌های مختلف موزاييک‌ها را ديدند که يکی را انتخاب کنند. ولی من گفتم بگذاريد يک قالب جديد برای مسجد بزنم و تا چند روز ديگر برای شما بياورم و به شما نشان مي‌دهم. به ذهنم رسيد حالا که آنقدر آمريکا با مردم ما دشمنی می کند و از صدام هم حمايت همه‌جانبه مي‌کند و جوان‌های دسته گل ما را در جبهه‌ها میکشند طرح «مرگ بر آمريکا» را روی موزاييک کار کنم. شب نشستم و چند تا طرح براي خودم و به سليقه خودم روي کاغذ کشيدم و فرداش بلند شدم رفتم وِيلون (از رهنان به سمت خيابان شهيدان). آنجا فردي به نام آقاي خاني مغازه قالب‌سازي داشت که با هم رفيق بوديم و براي کارگاه ما قالب مي‌زد. وقتي طرح را ديد اول نگاهي کرد و گفت اين ديگه چيه؟ گفتم مرگ بر آمريکا. گفت تا حالا جايي اين طرح را نديده‌ام. اين طرح را براي کجا مي‌خواهي؟ مطمئني خريدار دارد؟ گفتم شما بزن بقيه‌اش با من. گفت برو دو روز ديگر بيا. گفتم «بابا من عجله دارم و اين طرح را براي کف مسجد مي‌خواهم و اگر زود نجنبم از دست مي‌ره. چون ممکن است بروند از جاي ديگري موزاييک بردارند و نشود اين طرح را کار کنيم.بچه هااوايل به شوخي و جدي به نشانه غيظ‌شان از آمريکا روي موزاييک‌ها بالا و پايين مي‌پريدند.»

کلیپ موزائیک مرگ بر امریکا به نمایش در آمد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *