پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰

گسترش دایره نفوذ داعش در افغانستان

چهارشنبه ۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۰۷
کد مطلب: 464420
تحلیلگر پیشین وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگوی اختصاصی با فارس، تأکید کرد که در سال ۲۰۱۶ «پیشروی‌های نظامی» طالبان در افغانستان، مجدداً نگاه‌ها را معطوف به خود خواهد کرد و به احتمال قریب به یقین، داعش دایره نفوذش در این کشور جنگ‌زده افزایش می‌دهد که همین باید زنگ خطری برای جامعه‌ بین‌المللی باشد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، همزمان با فرا رسیدن روزهای پایانی سال میلادی، و با توجه به وقوع رخدادهای متعدد در عرصه سیاست و روابط بین‌المللی در سال ۲۰۱۵، خبرگزاری فارس با کارشناسان، تحلیلگران، اساتید دانشگاه، مقامات و اندیشمندان این حوزه به گفت‌وگو پرداخته و نظرات آنان را در خصوص رخدادها و جریانات روی داده، جویا شده است. علاوه بر این، طی این مصاحبه‌ها از کارشناسان خواسته شده تا پیش‌بینی‌هایشان را در خصوص روندهای پیش‌رو در سال ۲۰۱۶ میلادی بیان کنند.

در شماره ششم از ویژه‌نامه فارس در خصوص بررسی مهم‌ترین تحولات بین‌المللی در سال ۲۰۱۵، با «ماروین وینباوم» به گفت‌وگو نشسته‌ایم. وی که از تحلیلگران پیشین وزارت خارجه آمریکا در اداره پژوهش و اطلاعات بوده، طی این مصاحبه با نگاهی به تحولات افغانستان و تحرکات داعش در این کشور، گفت که این گروه تروریستی در پی افزایش دایره نفوذش در این کشور است. این استاد ممتاز علوم سیاسی بازنشسته دانشگاه ایلینوی، افزود که جهانی که در سال‌های آتی شاهد آن خواهیم بود، دنیایی است که با ایجاد ترس و وحشت، پایگاه رهبران ملی‌گرا در سراسر جهان را بیش از پیش مستحکم‌تر خواهد کرد. وی در پایان این گفت‌وگو تصریح کرد که در سال پیش‌رو، گروه افراطی تروریستی داعش، تحت فشار بین‌المللی بیشتری خواهد قرار گرفت و از همین‌رو احتمالاً بخش‌های مهمی از سرزمین‌ها و متصرفاتش را از دست خواهد داد اما گسترش این گروه تروریستی به سمت مناطق دیگر از جمله افغانستان به عنوان مهمترین پایگاه آینده نیروهای وابسته به این گروه افراطی زنگ خطری برای تمام جهان خواهد بود. مصاحبه خبرنگار بین‌الملل فارس با این تحلیلگر و کارشناس مسائل سیاسی، پیش‌روی شماست.

* از دید شما مهمترین تحول و رخداد سال ۲۰۱۵ میلادی چه بود؟ چه عاملی باعث می شود که این رخداد دارای چنین وزن و اهمیتی باشد؟

به نظر من چند رخداد بین‌المللی در سال ۲۰۱۵، فارغ از ترتیب زمانی و اهمیت آنها جز مهم‌ترین اتفاقات سال بودند: ۱- حملات تروریستی مرگبار در پاریس، ۲- تلاش‌ها برای تشکیل ائتلاف بین‌المللی برای مقابله با داعش ۳- سیل گسترده مهاجران به سمت مرزهای اروپا؛ مهاجرانی که از درگیر‌ی‌ها و محرومیت‌های اقتصادی در خاورمیانه، به شدت در رنج و گرفتاری بوده‌اند ۴- بحران لاینحل و درگیری‌ها در اوکراین ۵- و تلاش‌های جمعی و جهانی برای مقابله با پدیده گرمایش زمین.

* توجه به موارد اشاره شده در بالا، پیامدهای بلند مدت و کوتاه مدت این امر چه خواهد بود؟

در کوتاه مدت، هر یک از تحولات نیازمند تلاش و اراده جدی برای مبارزه با گروه‌های تروریستی است. اما در کل، چه در کوتاه مدت و چه در بلند مدت، همه تحولات ذکر شده در بالا، ترس و وحشتی را میان مردم ایجاد خواهد کرد که منجر به مستحکم‌تر شدن پایگاه اجتماعی نیروها و احزاب ملی‌گرا در بسیاری از کشورها خواهد شد.

* از دیدی شما، مهم‌ترین چالش‌ها‌ و مشکلات جهان کنونی که پیش‌روی رهبران و سران کشورهاست، چیست؟

باید اشاره کنم که هر کدام از این تحولات مذکور، از ظرفیت به چالش کشیدن توان رهبران ملی‌گرا برخوردار است. بدون یک همکاری موفق بین‌المللی گسترده، نمی توان هیچ کدام از این خطرات و چالش‌های بزرگ را مدیریت و حل‌فصل کرد چرا که برای هیچ یک‌ از آنها راه‌حل آسان و فوری وجود ندارد.

* پیش‌بینی شما از سیر جریانات و روندهای پیش‌رو در سال ۲۰۱۶ میلادی چیست؟

چیزی که در خصوص سال پیش‌رو می‌توان گفت این است که بدون تردید تحولات غیرمنتظره‌ای رخ خوهد داد و همین امر نیاز به بررسی‌ها و محاسبات مجدد از سوی رهبران ملی‌ کشورها را برجسته‌تر و ضروری‌تر از پیش ‌می‌کند. تقریباً به طور قطع یقین، پیامدهای تحولات مذکور در سال ۲۰۱۶ نیز بر حیات سیاسی و اجتماعی ملت‌ها، تأثیرگذار خواهد بود. چیزی که مسلم است این که احتمالاً حملات تروریستی جدیدی در سال ۲۰۱۶ در کنار گوشه جهان رخ خواهد داد. از این‌ها گذشته، سال ۲۰۱۶ میلادی سال انتخابات ریاست جمهوری در آمریکاست، انتخاباتی که نتایج آن تأثیرات و پیامدهای بین‌المللی خواهد داشت. علاوه بر این، من فکر می‌کنم که پیشروی‌های نظامی طالبان در افغانستان، نگاه‌های جهانی را دوباره متوجه خود کند.

* تحلیل شما در خصوص امکان ادامه فعالیت گروه‌ تروریستی داعش چیست؟ آیا رهبران جهان قادر خواهند بود که در مبارزه با گرو‌ه‌های افراطی تروریستی بر سر یک اقدام مشترک و هماهنگ به توافق برسند و سازمان‌هایی مانند داعش را شکست دهند؟

به نظر من، داعش تحت فشار بین‌المللی گسترده‌تر و شدیدتری قرار خواهد گرفت و در نتیجه بخش‌هایی از متصرفات خودش در عراق و سوریه را از دست خواهد داد. اما این پیشرفت‌ها کند و به تدریج خواهد بود. اما با وجود این احوالات، داعش دایره نفوذش را در مناطق دیگر، به ویژه افغانستان افزایش خواهد داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *