جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱۲
۵۲
پس از نقض صریح برجام توسط اوباما رخ داد؛

"غرامت‌بازی" کنگره و اوباما علیه دارایی‌های مردم ایران

دیگر کسی از دولت یازدهم انتظار برخورد ندارد!
شنبه ۵ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۴۶
کد مطلب: 463538
میوه‌های برجام یکی پس از دیگری می‌رسند و این درحالی است که هنوز حتی یک دلار از ۲ سال مذاکره هسته‌ای و تعطیلی بخش عظیمی از صنعت هسته‌ای ایران، وارد کشور نشده است!
"غرامت‌بازی" کنگره و اوباما علیه دارایی‌های مردم ایران
گروه سیاست جهان نيوز ـ  آمریکایی‌ها هنوز جوهر امضای اوباما پای مصوبه نقض برجام خشک نشده، توافق کرده‌اند از محل سرمایه‌های بلوکه شده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در خاک این کشور نزدیک به ۲ میلیارد دلار به عنوان غرامت حوادث بمب‌گذاری بیروت و الخبر برداشت کنند! آمریکایی‌ها که سال گذشته اموال بنیاد علوی را مصادره کرده بودند اکنون برای برداشت ۲ میلیارد دلار از اموال بانک مرکزی ایران بهانه‌ای تراشیده‌اند!

خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده است؛ دولت آمریکا و کنگره این کشور درباره دریافت غرامت ۲ میلیارد دلاری از ایران درباره حوادث بمب‌گذاری بیروت و عربستان به توافق رسیدند. بر این اساس کنگره از دیوان عالی این کشور خواسته است با برداشت پول از دارایی‌های مسدود شده ایران موافقت و فرجام‌خواهی بانک مرکزی ایران را رد کند؛ در این صورت ایران باید به قربانیان حادثه‌های بمب‌گذاری سال ۱۹۸۳ در بیروت و بمب‌گذاری سال ۱۹۸۶ برج‌های الخُبر در عربستان سعودی غرامت پرداخت کند. پرونده‌ای در دیوان عالی آمریکا وجود دارد که درباره پرداخت غرامت به قربانیان تروریسم است و فرصتی به مجلس نمایندگان و دولت اوباما می‌دهد تا پس از مدت‌های طولانی برای نخستین‌بار بر سر ایران به توافق برسند.

بلومبرگ نوشت مجلس نمایندگان با حمایت هر ۲ حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در حال بررسی پرونده‌ای است که در آن تهران تلاش دارد از پرداخت غرامت به قربانیان حملات تروریستی مرتبط با ایران اجتناب کند. به ادعای این رسانه غربی، ۲ حادثه بمب‌گذاری مقر تفنگداران آمریکایی در بیروت در سال ۱۹۸۳ و همچنین بمب‌گذاری در برج‌های خُبر در عربستان سعودی با حمایت ایران انجام شده است.

موضوع این است که آیا بانک مرکزی ایران مجبور خواهد شد به ۱۳۰۰ آمریکایی غرامت بپردازد یا خیر. به ادعای دولت آمریکا، برخی از این افراد قربانیان حملاتی هستند که با دولت ایران مرتبط هستند. بقیه هم دیگر اعضای خانواده‌های بازماندگان هستند. با وجود آنکه دادگاه‌های آمریکا دولت ایران را مقصر حملات مذکور محسوب کرده و دستور اخذ غرامت داده‌اند اما ایران هرگز چنین مسؤولیتی را نپذیرفته و از درخواست‌های نظام قضایی آمریکا برای پرداخت میلیاردها دلار غرامت پیروی نکرده است. با این همه در سال ۲۰۰۸ قربانیان فوق دریافتند که بانک مرکزی ایران حدود ۲ میلیارد دلار در حساب‌های «سیتی‌بانک» نیویورک سپرده کرده است. این افراد برای دریافت غرامت خود از این پول شکایت کردند و دعوی قضایی آن اکنون به دیوان عالی آمریکا رسیده است.

در سال ۲۰۱۲ اوباما دستوری اجرایی برای بلوکه کردن تمام اموال بانک مرکزی ایران در آمریکا صادر کرد تا به این ترتیب از بازگرداندن آن پول به ایران جلوگیری کند. در همان زمان کنگره قانون «کاهش تهدید ایران و قانون حقوق بشر سوریه» را تصویب کرد که شامل مفادی است که در آن دریافت غرامت از پول بلوکه شده دولت‌ ایران آسان‌تر است.

بانک مرکزی نشد، برجام!

اما آمریکایی‌ها گویا برجام را به شکل متفاوتی نسبت به مردم ایران درک کرده‌اند! چراکه آنها این توافق را به نوعی یک سند باز می‌دانند که می‌توان هر نوع ضمیمه‌ای بر آن افزود. بر همین اساس، موضوع پرداخت غرامت به آمریکایی‌ها از محل پول‌های آزاد شده فروش نفت ایران در برجام مطرح شده است. برخی کارشناسان اعلام کرده‌اند دولت در کمک به قربانیان می‌تواند اقدامات بیشتری انجام دهد که از آن جمله می‌تواند بررسی ادعای قربانیان باشد پیش از آنکه به ایران اجازه دسترسی به ۱۵۰ میلیارد دلاری داده شود که در نتیجه برداشته شدن تحریم‌ها حاصل می‌شود.

«مارک دوبویتز»، مدیر اجرایی موسسه دفاع از دموکراسی اعلام کرد: در صورتی که دولت درباره کمک به قربانیان جدی باشد آنها می‌توانند توافق هسته‌ای را به گونه‌ای سازماندهی کنند که غرامت را از درآمدهای نفتی بلوکه شده دریافت کنند! مبارزه برای دریافت ۲ میلیارد دلار در حال نزدیک شدن به پایان خود است. در ماه اکتبر، دادگاه عالی تصمیم گرفت به استماع درباره این موضوع بپردازد. این در حالی است که بانک مرکزی ایران به این موضوع اعتراض دارد اما در حالی که معتمدان آمریکا در ایران معتقدند دولت آمریکا در حال مبارزه و چالش با کنگره است اما در این یک مورد کاملا مشخص است که کاخ سفید، جمهوری‌خواهان و دموکرات‌های کنگره متحد هستند که باید ۲ میلیارد دلار از ایران گرفته و به قربانیان داده شود. این اجماع البته در مصوبه ممنوعیت تردد به خاک آمریکا نیز مشاهده شد به‌گونه‌ای که بلافاصله پس از تصویب این مصوبه در مجلس نمایندگان، جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به میان خبرنگاران آمد و گفت دولت آمریکا از این مصوبه حمایت می‌کند. البته همین اتفاق نیز رخ داد و اوباما پای این مصوبه را امضا کرد تا نشان دهد در آمریکا اراده‌ای فراگیر برای مقابله با بهبود وضعیت اقتصادی ایران در دوران پسابرجام وجود دارد. با این حال متاسفانه در حالی که با امضای این مصوبه، برجام به صورت رسمی نقض شد اما در ایران کسانی که برجام را به بار آوردند تلاش کردند این ماجرا را توجیه کنند. آنان با توجیه مسخره تضمین کری در نامه به ظریف، تلاش کردند نقض برجام را نادیده بگیرند!

از آن واکنش‌های بی‌اثر همیشگی

در ایران و با مشاهده رفتار دولت یازدهم، تقریبا کسی انتظار ندارد در قبال توطئه مصادره ۲ میلیارد دلار از بیت‌المال، دولت واکنش قاطعی داشته باشد یا نسبت به اجرای آن به طرف مقابل هشدار بدهد یا حتی پا را فراتر نهاده و اقدام متقابل انجام دهد! در همین ماجرای مصوبه نقض برجام، همه مردم توجیهات تاسف‌برانگیز آقای عباس عراقچی را دیدند و شنیدند چگونه تلاش می‌کرد این ماجرا را ناچیز جلوه دهد! بر همین اساس برای مقابله با این اقدام آمریکایی‌ها و دفاع از دارایی‌های ملی، تقریبا انتظاری از دولت نمی‌رود! واکنش ایران به توطئه کثیف آمریکایی‌ها همانند همیشه به واکنش کلی سخنگوی وزارت امور خارجه محدود شده است.

در همین راستا حسین جابرانصاری، سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاران رسانه‌های گروهی درباره تلاش‌های جاری در ایالات متحده آمریکا جهت مصادره برخی اموال بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: سال‌هاست دستگاه قضایی آمریکا با حمایت دولت و کنگره آن کشور، ضمن نقض مبانی اولیه حقوق بین‌الملل و با استناد به اتهامات واهی و بی‌اساس، اقدام به صدور و اجرای آرای غیرقانونی علیه جمهوری اسلامی ایران می‌کند.

تلاش اخیر در دیوان‌عالی آمریکا برای مصادره اموال جمهوری اسلامی ایران، مرحله نهایی دعوای طرح شده از سال ۸۶ در محاکم مختلف آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران است که برخلاف اصول مسلم حقوق بین‌الملل بوده و هیچ اعتبار حقوقی ندارد. وی افزود: برخی دادگاه‌های آمریکا عدالت و قانون را به ‌سخره گرفته و در سالیان اخیر، جمهوری اسلامی ایران را به پرداخت غرامت به قربانیان حوادثی محکوم کرده‌اند که ناشی از اقدامات تروریستی اتباع شناخته شده کشورهای متحد آمریکا بوده است. احکام این دادگاه‌ها هیچ اعتبار قانونی ندارد و جمهوری اسلامی ایران به‌صراحت اعلام می‌کند این احکام غیرمنطبق با مبانی حقوقی و بین‌المللی، هیچ‌گونه حقی برای اتباع ایالات متحده ایجاد نکرده و در صورت دستبرد به اموال جمهوری اسلامی ایران و نهادها و اتباع آن، دولت آمریکا مسؤولیت جبران خسارت و پرداخت غرامت را به‌عهده دارد.

جابرانصاری گفت: دولت ایالات متحده نشان داده است اقدامات خصمانه‌اش علیه ایران، بدون توجه به واقعیات و با تأثیرپذیری از محافل صهیونیستی تداوم داشته و نشانه‌هایی از تلاش در جهت درک و بهره‌برداری از شرایط و کاهش بی‌اعتمادی شدید دولت و ملت ایران نسبت به سیاست‌های آمریکا دیده نمی‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: این اقدام و اقدامات مشابه قبلی دادگاه‌های ایالات متحده، براساس اتهامات واهی حمایت از تروریسم انجام شده و ارتباطی با موضوع هسته‌ای ندارد اما این امر رافع مسؤولیت ایالات متحده براساس مقررات کلی حقوق بین‌الملل و روابط بین‌الملل نیست. از این رو جمهوری اسلامی ایران دولت آمریکا را مسؤول پرداخت همه خسارات وارده به جمهوری اسلامی ایران و اتباعش در این موضوعات می‌داند و از همه ابزارهای قانونی برای تأدیه حقوق کشور استفاده خواهد کرد.
منبع: وطن امروز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بقول جهان نيوز ديگركسي ازاين دولت انتظاربرخوردنداردالبته ماازقبل اين دولت روميشناختيم
Iran, Islamic Republic of
عزت پاسپورت نخواستیم، ما در کشور خودمون عزت نداریم از آن دور به ما ریشخند می زنند، به رفتارهای مسئولین ما می خندند، مسئولین به توهین های آنها پاسخ نمی دهند هیچ، آن را برای ما توجیه می کنند و از ما می خواهند همانند خودشان احمق باشیم.
Iran, Islamic Republic of
شما با این افکار ضاله و پوچ و چیپ تون نمیتونین دولت کارآمد تدبیر رو تخریب کنید
تا این دولت مورد تایید هاشمی ست ما هم جانمان را فدای ایشان میکنیم
ما نیز می شناختیم
البته به مردم بگید که این پولها در دولت قبل بلوکه شده است چرا دولت قبل دو میلیارد دلار رو در بانک سیتی بانک آمریکا قرار داده است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
باز شماها کم آوردین گفتین دولت قبل؟؟؟
Romania
شما از اقتصاد سر در میادی؟
Iran, Islamic Republic of
احتمالا عکس اوباما زمانی گرفته شده که در حال خندیدن به ریش دولت تدبیر و امید بوده
Iran, Islamic Republic of
شایدم موقع دیدن عکس زانو زدن ظریف مقابل امیرکویت
اجالتا" كه كار برخی شده توجيه و رفوگري و ماله كشي بر اقدامات خصمانه روزافزون كدخدا !!
و درعوض ايستادن دربرابر انتقادات مستدل و مستند منتقدان داخلي و برخوردهاي توهين آميز و از سر عصبانيت و لجبازي با منتقدان.
Iran, Islamic Republic of
زنده باد دیپلماسی لبخند "جاست فور امریکا"
عبدالله
افرین براین دولت تدبیروامید!!!که حیثیت واقتدار ملت را برباد داد!!!!!دیگر چه توجیهی برای ملت دارند حتما این بار نیز بی لیاقتی خودرا گردن دولت احمدی نژاد می اندازند درود بر رهبر فرزانه که ازهمان اول مذاکرات فرمودند که هیج اعتمادی به قول وقرار امریکاییها نیست ولی کو گوش شنوا !!!
عقب نشینی و لبخند به دشمن چیزی بجز پرروتر شدن آنها در پی ندارد باید برجام رو لغو کنیم و به سوی غنی سازی 90 درصد پیش برویم و تو دهنی محکمی به امریکا بزنیم .
Iran, Islamic Republic of
زانو زدن مقابل امیرکویت رو یادم نمیره
Iran, Islamic Republic of
ما یه قدم عقب میریم دشمن صد قدم میومد جلو
اين موضوع به شما ربطي ندارد. مسائل را بزرگ نكنيد دولت اميد و انتظارو اعتدال موضوع را حل خواهد كرد
اسماعيل
Iran, Islamic Republic of
كوتاه آمدن دربرابر آمريكا كه شيطان بزرگ است باعث مي‌شود كه شيطان‌هاي كوچك وابسته به آمريكا هم دم دربياورند و عليه ايران موضع‌گيري ‌كنند و اقدام عملي انجام بدهند.
موضوعات کشور به مردمش ربط دارد. حتی حضور این مسئولان در این پست ها، به خاطر رأی مردم بود. این شمایید که منفعت خود را از منفعت اسلام و ایران، بالاتر می دانید. پس نظر شما است که ربطی به مباحث اینجا ندارد. لطفاً بروید پی .. و ... نظر دادن راجع به نظرات مردم به شما ربطی ندارد.
دولت روحانی کلید داره !!!!!!!ها ها ها !!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
کی؟!!!!!
دوستان ایشون داره تیکه میندازه
Iran, Islamic Republic of
به نظر اینجانب دولت اگه می تونست اعلام می کرد هر حادثه تروریستی در هر جای دنیا که اتفاق افتاده یا اتفاق خواهد افتاد تقصیر ایران است تا اوباما از دستش ناراحت نشه.!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
دولت که غرامت رو از جیب خودش نخواهد داد خیالی نیست بدین بره. خوب خودمردم این 4 سال رو خواستن که هی از جیب بدن این هم روش. از ماست که برماست
آره این غرامت هم از جیب ما میره دیگه بیشتر از غرامت کرسنت که نیست بعدشم فقط یه سوال دارم تمام افتخار روحانی و ظریف به مثلا توافق بود الان به نظرتون این توافق به چه دردی میخوره سیستم موشکیمونم که میخوان بکشونن شورای امنیت بعد روحانی و طرفداراش فکر میکنن بازم رای میاره ؟
Iran, Islamic Republic of
دیگر باید گفت دولت رکود
ایول
ایول به اوبا ما . حق داری بخندی . چرا نخندی ؟ماهم باید بخندیم . با داشتن چنین رئیس . . . وری که همه فکر وذکرش شده برجام باید به مابخندی و هرروز یه قانون در کنگره وضع کنید و برجام را نقض کنید . حیف که هنوز ح ...ن به شما امید داره . حیف . صد حیف . از داشتن چنین رئیس ... ور .حیف
سيدسعيد
Iran, Islamic Republic of
صداشو در نيار
براي دولت كه تمام تخم مرغ هاشو تو سبد برجام گذاشته انتظاري نيست كه بخواهد عكس العملي نشان دهد . برجام بي يال و دم و اشكم فعلا براي موفقيت گذراي انتخابات آينده به صلاحه .
Iran, Islamic Republic of
رفتار دولت، اوباما را از خنده روده بر کرد!
علی
United States
اونی که باید غرامت بگیرم ما هستیم که هواپیما ی مسافربریمان رو سرنگون کردند و همه رو شهید کردند.ناراحت نباشید کار این دولت تو انتخابات ریاست‌جمهوری بعد به تاریخ میپیونده.
همین؟! یه هواپیمای مسافربری یاد ملت مونده؟!
بابا همین الان تحریم ظالمانه شکورهای دیگر به خاطر تجارت با ایران مسئله روز است. نقد رو بچسبید.
ویروس استاکس نت رو بچسبید. ایجاد هزینه برای نیروهای امنیتی و نظامی. شهادت شهدای مدافع حرم اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام که به دلیل حمایت آمریکا از داعش، جان خود را در مسیر رضای خدا، عطا کردند. جریحه دار کردن روح مسلمین جان با توهین به قرآن مجید و قرآن سوزی ها در آمریکا. این ها همش ضربه بوده و غرامت دارد. این همه جنس نقد از ضربه های آمریکا هست. یکیش هم زدن هواپیمای مسافربری.
Romania
از این حرفا نزن اوباما ناراحت میشه
منتقد منصف
این هم طعم دستپخت جناب روحانی ! خوش خوشی با کد خدا و نیش زهردار شیطان بزرگ
خنده شیطان بزرگ بر دولت کلیدار روحانی .
مرگ بر آمریکا ، دشمن اصلی ما آمریکاست
مصطفوی
بی خیال 2 میلیاد دلار هم که بردارن به جایی بر نمی خوره!
عوضش پاسپورتهامون معتبر شدن، از رکود عبور کردیم، تحریم ها هم همه برداشته شد، پول های بلوکه شده آزاد شد!!، سیاست خارجی هم دیگر با جامعه جهانی! مشکلی نداریم! (فقط اونها با ما مشکل دارن)و...
همچی خوبه!!
از رو کود رد شدیم؟!
Iran, Islamic Republic of
این دیگر کسی از دولت انتظار برخورد ندارد رو خیلی خوب اومدی جهان
دارا
و ظریف همچنان میخندد ...نمی دانم به خودش یا به ما
رسول مشهدي
اين 2 ميليارد دلار چه زماني و توسط چه كسي به امريكا منتقل شده است؟
یه دعا میکنم. شما آمین بگید!!!الهی شر مذلین ملت وتوجیه کنندگان کدخدا رو ازسر ملت ایران کم بفرما...
خدایی با این اخبار خفت بار اگه بمیریم رواست...
علی
Iran, Islamic Republic of
اینکه چه کسی مقصر این وضع اسفبار کنونی است، در یک کلام همان کسانی که به امید واهی خوب شدن وضع اقتصادی کشور در اثر رابطه با آمریکا، رای خود را اشتباهی در صندوق انداختند!
عليرضا
Iran, Islamic Republic of
به ياد ابوموسي اشعري افتادم.
مهدی
در خصوص نحوه برخورد دولت یازدهم با آمریکا و تحریم هایی که بعد از برجام گذاشته میشود داستان زیر را حضورتان ارسال میکنم : نقل است که روزی طلا فروشی مشاهده میکند که یک نفر نقابدار چند روز مراقب رفت آمدهای او به مغازه میباشد کمی با خود فکر کرد و گفت بگذار ببینم منظورش چیست ، بعد از چند روز نقابدار وارد مغازه میشود و درب را میبندد مغازه دار میگوید بگذار ببینم منظورش چیه ، نقابدار اسلحه میکشه و داد میزنه که بی حرکت طلا فروش باز هم میگوید بگذار ببینم منظورش چیه ، نقابدار شیشه ویترین رو میشکنه و همچنان عربده میکشه طلافروش باز هم میگه بگذار ببینم منظورش چیه ، نقابدار یک گونی بزرگ به طلا فروش میدهد و میگوید تمام طلاها را داخل گونی بریز طلا فروش در حالی که طلاها را داخل گونی میریخت میگفت بگذار ببینم منظورش چیه پس از اینکه نقابدار تمام پول و طلاهای مرد طلافروش را برداشت رفت طلافروش به خودش گفت هرچه فکر میکنم باز هم نفهمیدم که منظورش چی بود !!
علی
خدا به فریادمان برسد هنوز میوها کامل نرسیده چراغی را که ایزد برفروزد هران کس فوتش کند ریشش بسوزد
ما توانستیم به آمریکا بقبولانیم که تحریم ها ظالمانه بوده است. و انرژی هسته ای حق مسلم ماست و آنها را مجبور کردیم که برای مذاکره بیایند. آنها را ناچار ساختیم که برجام را امضا کنند. حالا دو ریال این طرف یا آنطرف به جایی بر نمی خورد. نباید بگذاریم پیروزی بزرگ را تحت الشعاع قرار دهد.
Iran, Islamic Republic of
اصلا مي فهمي چي ميگي؟!!!
كل دولت تمام تلاش كرده برا همين دو ريال!!
و الا آمريكايي ها زا قبل هم مي دانستند كه ما دنبال بمب نيستيم و انرژي هسته اي هم حق مسلم ماست. اما هم آن روز و هم امروز در رسانه هايشان خلاف اينرا مي گويند و در بيانيه آمانو هم كه صريحا آمد كه ايران دروغ مي گفته و دنبال بمب بوده.
خدا عقل داده كه استفاده كنيم. نه اينكه هرچه رسانه هاي دولت قاريدند ما هم قبول كنيم!!
کمال
دو ریال با دو میلیارد دلار خیلی فرق داره داداش!!! فکر کنم ریاضی را با تک ماده قبول شدی!!!
بچه فسا
Iran, Islamic Republic of
ماهم ديگه به اين دولت و كليد .. اش ديگر اميدي نداريم و گوشه عزلت گزيده ايم و دست به دعا برداشته ايم كه خدا سال 96 را زودتر برساند و ما را از .. نجات دهد.
..
شايد هم ما نمي فهميم. اما آقايان مي فهمند در چه دوره اي هستن! ..
United States
پیرزی بزرگ!!!!
ayda
Iran, Islamic Republic of
امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند
Iran, Islamic Republic of
فعلا كه به خنده های دوستان،‌غلطاي زيادي كرده
هرگاه از مبارزه با دشمن یک قدم عقب کشیدید آنها ده قدمجلوتر امدند این نتجه کوتاهی دولت تدبیر و امید است که چشم به دست کدخدادارد