کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پس از نقض صریح برجام توسط اوباما رخ داد؛

"غرامت‌بازی" کنگره و اوباما علیه دارایی‌های مردم ایران

دیگر کسی از دولت یازدهم انتظار برخورد ندارد!

5 دی 1394 ساعت 8:46

میوه‌های برجام یکی پس از دیگری می‌رسند و این درحالی است که هنوز حتی یک دلار از ۲ سال مذاکره هسته‌ای و تعطیلی بخش عظیمی از صنعت هسته‌ای ایران، وارد کشور نشده است!


گروه سیاست جهان نیوز ـ  آمریکایی‌ها هنوز جوهر امضای اوباما پای مصوبه نقض برجام خشک نشده، توافق کرده‌اند از محل سرمایه‌های بلوکه شده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در خاک این کشور نزدیک به ۲ میلیارد دلار به عنوان غرامت حوادث بمب‌گذاری بیروت و الخبر برداشت کنند! آمریکایی‌ها که سال گذشته اموال بنیاد علوی را مصادره کرده بودند اکنون برای برداشت ۲ میلیارد دلار از اموال بانک مرکزی ایران بهانه‌ای تراشیده‌اند!

خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده است؛ دولت آمریکا و کنگره این کشور درباره دریافت غرامت ۲ میلیارد دلاری از ایران درباره حوادث بمب‌گذاری بیروت و عربستان به توافق رسیدند. بر این اساس کنگره از دیوان عالی این کشور خواسته است با برداشت پول از دارایی‌های مسدود شده ایران موافقت و فرجام‌خواهی بانک مرکزی ایران را رد کند؛ در این صورت ایران باید به قربانیان حادثه‌های بمب‌گذاری سال ۱۹۸۳ در بیروت و بمب‌گذاری سال ۱۹۸۶ برج‌های الخُبر در عربستان سعودی غرامت پرداخت کند. پرونده‌ای در دیوان عالی آمریکا وجود دارد که درباره پرداخت غرامت به قربانیان تروریسم است و فرصتی به مجلس نمایندگان و دولت اوباما می‌دهد تا پس از مدت‌های طولانی برای نخستین‌بار بر سر ایران به توافق برسند.

بلومبرگ نوشت مجلس نمایندگان با حمایت هر ۲ حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در حال بررسی پرونده‌ای است که در آن تهران تلاش دارد از پرداخت غرامت به قربانیان حملات تروریستی مرتبط با ایران اجتناب کند. به ادعای این رسانه غربی، ۲ حادثه بمب‌گذاری مقر تفنگداران آمریکایی در بیروت در سال ۱۹۸۳ و همچنین بمب‌گذاری در برج‌های خُبر در عربستان سعودی با حمایت ایران انجام شده است.

موضوع این است که آیا بانک مرکزی ایران مجبور خواهد شد به ۱۳۰۰ آمریکایی غرامت بپردازد یا خیر. به ادعای دولت آمریکا، برخی از این افراد قربانیان حملاتی هستند که با دولت ایران مرتبط هستند. بقیه هم دیگر اعضای خانواده‌های بازماندگان هستند. با وجود آنکه دادگاه‌های آمریکا دولت ایران را مقصر حملات مذکور محسوب کرده و دستور اخذ غرامت داده‌اند اما ایران هرگز چنین مسؤولیتی را نپذیرفته و از درخواست‌های نظام قضایی آمریکا برای پرداخت میلیاردها دلار غرامت پیروی نکرده است. با این همه در سال ۲۰۰۸ قربانیان فوق دریافتند که بانک مرکزی ایران حدود ۲ میلیارد دلار در حساب‌های «سیتی‌بانک» نیویورک سپرده کرده است. این افراد برای دریافت غرامت خود از این پول شکایت کردند و دعوی قضایی آن اکنون به دیوان عالی آمریکا رسیده است.

در سال ۲۰۱۲ اوباما دستوری اجرایی برای بلوکه کردن تمام اموال بانک مرکزی ایران در آمریکا صادر کرد تا به این ترتیب از بازگرداندن آن پول به ایران جلوگیری کند. در همان زمان کنگره قانون «کاهش تهدید ایران و قانون حقوق بشر سوریه» را تصویب کرد که شامل مفادی است که در آن دریافت غرامت از پول بلوکه شده دولت‌ ایران آسان‌تر است.

بانک مرکزی نشد، برجام!

اما آمریکایی‌ها گویا برجام را به شکل متفاوتی نسبت به مردم ایران درک کرده‌اند! چراکه آنها این توافق را به نوعی یک سند باز می‌دانند که می‌توان هر نوع ضمیمه‌ای بر آن افزود. بر همین اساس، موضوع پرداخت غرامت به آمریکایی‌ها از محل پول‌های آزاد شده فروش نفت ایران در برجام مطرح شده است. برخی کارشناسان اعلام کرده‌اند دولت در کمک به قربانیان می‌تواند اقدامات بیشتری انجام دهد که از آن جمله می‌تواند بررسی ادعای قربانیان باشد پیش از آنکه به ایران اجازه دسترسی به ۱۵۰ میلیارد دلاری داده شود که در نتیجه برداشته شدن تحریم‌ها حاصل می‌شود.

«مارک دوبویتز»، مدیر اجرایی موسسه دفاع از دموکراسی اعلام کرد: در صورتی که دولت درباره کمک به قربانیان جدی باشد آنها می‌توانند توافق هسته‌ای را به گونه‌ای سازماندهی کنند که غرامت را از درآمدهای نفتی بلوکه شده دریافت کنند! مبارزه برای دریافت ۲ میلیارد دلار در حال نزدیک شدن به پایان خود است. در ماه اکتبر، دادگاه عالی تصمیم گرفت به استماع درباره این موضوع بپردازد. این در حالی است که بانک مرکزی ایران به این موضوع اعتراض دارد اما در حالی که معتمدان آمریکا در ایران معتقدند دولت آمریکا در حال مبارزه و چالش با کنگره است اما در این یک مورد کاملا مشخص است که کاخ سفید، جمهوری‌خواهان و دموکرات‌های کنگره متحد هستند که باید ۲ میلیارد دلار از ایران گرفته و به قربانیان داده شود. این اجماع البته در مصوبه ممنوعیت تردد به خاک آمریکا نیز مشاهده شد به‌گونه‌ای که بلافاصله پس از تصویب این مصوبه در مجلس نمایندگان، جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به میان خبرنگاران آمد و گفت دولت آمریکا از این مصوبه حمایت می‌کند. البته همین اتفاق نیز رخ داد و اوباما پای این مصوبه را امضا کرد تا نشان دهد در آمریکا اراده‌ای فراگیر برای مقابله با بهبود وضعیت اقتصادی ایران در دوران پسابرجام وجود دارد. با این حال متاسفانه در حالی که با امضای این مصوبه، برجام به صورت رسمی نقض شد اما در ایران کسانی که برجام را به بار آوردند تلاش کردند این ماجرا را توجیه کنند. آنان با توجیه مسخره تضمین کری در نامه به ظریف، تلاش کردند نقض برجام را نادیده بگیرند!

از آن واکنش‌های بی‌اثر همیشگی

در ایران و با مشاهده رفتار دولت یازدهم، تقریبا کسی انتظار ندارد در قبال توطئه مصادره ۲ میلیارد دلار از بیت‌المال، دولت واکنش قاطعی داشته باشد یا نسبت به اجرای آن به طرف مقابل هشدار بدهد یا حتی پا را فراتر نهاده و اقدام متقابل انجام دهد! در همین ماجرای مصوبه نقض برجام، همه مردم توجیهات تاسف‌برانگیز آقای عباس عراقچی را دیدند و شنیدند چگونه تلاش می‌کرد این ماجرا را ناچیز جلوه دهد! بر همین اساس برای مقابله با این اقدام آمریکایی‌ها و دفاع از دارایی‌های ملی، تقریبا انتظاری از دولت نمی‌رود! واکنش ایران به توطئه کثیف آمریکایی‌ها همانند همیشه به واکنش کلی سخنگوی وزارت امور خارجه محدود شده است.

در همین راستا حسین جابرانصاری، سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاران رسانه‌های گروهی درباره تلاش‌های جاری در ایالات متحده آمریکا جهت مصادره برخی اموال بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: سال‌هاست دستگاه قضایی آمریکا با حمایت دولت و کنگره آن کشور، ضمن نقض مبانی اولیه حقوق بین‌الملل و با استناد به اتهامات واهی و بی‌اساس، اقدام به صدور و اجرای آرای غیرقانونی علیه جمهوری اسلامی ایران می‌کند.

تلاش اخیر در دیوان‌عالی آمریکا برای مصادره اموال جمهوری اسلامی ایران، مرحله نهایی دعوای طرح شده از سال ۸۶ در محاکم مختلف آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران است که برخلاف اصول مسلم حقوق بین‌الملل بوده و هیچ اعتبار حقوقی ندارد. وی افزود: برخی دادگاه‌های آمریکا عدالت و قانون را به ‌سخره گرفته و در سالیان اخیر، جمهوری اسلامی ایران را به پرداخت غرامت به قربانیان حوادثی محکوم کرده‌اند که ناشی از اقدامات تروریستی اتباع شناخته شده کشورهای متحد آمریکا بوده است. احکام این دادگاه‌ها هیچ اعتبار قانونی ندارد و جمهوری اسلامی ایران به‌صراحت اعلام می‌کند این احکام غیرمنطبق با مبانی حقوقی و بین‌المللی، هیچ‌گونه حقی برای اتباع ایالات متحده ایجاد نکرده و در صورت دستبرد به اموال جمهوری اسلامی ایران و نهادها و اتباع آن، دولت آمریکا مسؤولیت جبران خسارت و پرداخت غرامت را به‌عهده دارد.

جابرانصاری گفت: دولت ایالات متحده نشان داده است اقدامات خصمانه‌اش علیه ایران، بدون توجه به واقعیات و با تأثیرپذیری از محافل صهیونیستی تداوم داشته و نشانه‌هایی از تلاش در جهت درک و بهره‌برداری از شرایط و کاهش بی‌اعتمادی شدید دولت و ملت ایران نسبت به سیاست‌های آمریکا دیده نمی‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: این اقدام و اقدامات مشابه قبلی دادگاه‌های ایالات متحده، براساس اتهامات واهی حمایت از تروریسم انجام شده و ارتباطی با موضوع هسته‌ای ندارد اما این امر رافع مسؤولیت ایالات متحده براساس مقررات کلی حقوق بین‌الملل و روابط بین‌الملل نیست. از این رو جمهوری اسلامی ایران دولت آمریکا را مسؤول پرداخت همه خسارات وارده به جمهوری اسلامی ایران و اتباعش در این موضوعات می‌داند و از همه ابزارهای قانونی برای تأدیه حقوق کشور استفاده خواهد کرد.
منبع: وطن امروز


کد مطلب: 463538

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/463538/غرامت-بازی-کنگره-اوباما-علیه-دارایی-های-مردم-ایران

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com