شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

تعیین مرجع رسیدگی به تخلف‌پزشک‌معروف

دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۰۱
کد مطلب: 462698
قائم‌مقام وزیر بهداشت گفت: پزشکانی که نماد جامعه پزشکی هستند و از نظر علمی، اخلاقی و سیاسی جایگاه والایی دارند باید اخلاق پزشکی را بیشتر رعایت کنند ولی رسیدگی به تخلفات آنان با نظام پزشکی است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، ایرج حریرچی قائم‌مقام وزیر بهداشت در پرسش و پاسخ نخستین نشست خود با خبرنگاران درباره معضل پدرخوانده‌های پزشکی و اینکه یکی از وزرای اسبق بهداشت که نماینده مجلس هم هست ولی در گرفتن حق ویزیت مجلس تخلفات فاحشی دارد و چرا وزارت بهداشت از رسیدگی به آن ناتوان است توضیح داد: به هر حال سازمان‌های نظام پزشکی، قوه قضائیه و وزارت بهداشت نسبت به تخلفات و نظارت بر آن وظایفی دارند، بر این اساس وزارت بهداشت در طرح تحول سلامت عهده‌دار نظارت بر بستری‌ها است و قاطعانه می‌گوییم دریافت‌های غیرمتعارف در حوزه بستری بیمارستان کاهش یافته است.

وی در ادامه عنوان کرد: بنابراین در طرح تحول سلامت برای اقدامات سرپایی وظایف برعهده سازمان‌های دیگر قرار گرفته است، مثلاً در اقدامات سرپایی مؤسسات این نظارت‌ها با وزارت بهداشت است ولی درباره تخلفات پزشکان بر مطب‌ها در زمینه حق ویزیت و یا هر خلاف دیگر این نظارت‌ها برعهده سازمان نظام پزشکی کشور است.

قائم‌مقام وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش که به هر حال سازمان نظام پزشکی عنوان کرده است که برای رسیدگی به تخلفات چنین افرادی که از پزشکان و منصوبان رده‌بالای کشور هستند و حتی مدرکی از خود در تخلفاتشان به جا نمی‌گذارند نمی‌توانند کاری کنند و این معاونت درمان وزارت بهداشت است که باید به صورت نامحسوس رسیدگی کند، توضیح داد: به هر حال پزشکانی که نمادهای جامعه پزشکی هستند و از نظر علمی، اخلاقی و سیاسی جایگاهی در کشور دارند مسلماً باید بیشتر رعایت قوانین را بکنند.

* هندوانه و شب چله

حریرچی درباره فرارسیدن شب چله و بهداشت هندوانه‌ها گفت: اگر هندوانه در شرایط سالم نگهداری شود مشکلی برایش پیش نمی‌آید و تاکنون نیز گزارش خاصی در این باره نداشته‌ایم.

* موج آنفلوانزا فروکش کرد

وی همچنین درباره آخرین وضعیت آنفلوانزا توضیح داد: درباره آنفلوانزا باید عنوان کنم که ورود استرس در جامعه در این باره بیشتر آسیب می‌زند به هر حال آنفلوانزا هنوز به یک اپیدمی تبدیل نشده است زیرا وقتی که ۲۰ درصد جامعه به ویروسی مبتلا می‌شوند و ۱۰ درصد آنان بستری شوند، عنوان می‌شود که اپیدمی به وجود آمده است که هم‌اکنون در مورد آنفلوانزا اینگونه نیست.

قائم‌مقام وزیر بهداشت ادامه داد: آنفلوانزا یک بیماری شایع است و در همه کشورها رخ می‌دهد و افرادی که بیماری زمینه‌ای داشته باشند این امکان وجود دارد که براثر ابتلا به آنفلوانزا فوت کنند. ما نیز بر اساس نتایج نرم‌افزارهای بین‌المللی مشاهده می‌کنیم که نسبت شیوع آنفلوانزا در کشور نسبت به سال‌های گذشته بهتر است و موج نگرانی وجود ندارد ولی مردم از سال‌ها قبل با شنیدن آنفلوانزای خوکی و پرندگان نگران می‌شوند در حالی که ماهیتاً بیماری آنفلوانزا در همه کشورها رخ می‌دهد.

حریرچی با اشاره به اینکه شرایط آنفلوانزا در استان‌هایی مانند کرمان موج اصلی آنجا بود، فروکش کرده است، خاطرنشان کرد: تهران در زمینه آنفلوانزا در شرایط عادی است و بر اساس نتایج نرم‌افزارهای رصد این بیماری غیرعادی نشان داده نمی‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *