پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰
رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) سپاه:

تجویز دارو خارج از لیست معین تخلف است

دوشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۳:۱۰
کد مطلب: 437854
رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) سپاه با اشاره به اینکه تجویز دارو خارج از لیست رسمی کشور تخلف پزشکی است، گفت: به دلیل عدم آموزش لازم؛ برخی پزشکان نام هر دارویی را که در مقالات و مجلات می‌بینند تجویز می‌کنند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، عبدالمجید چراغعلی درباره جلوگیری از القاء تقاضا در مواجهه با کمبود دارو و تلاش پزشک برای پیچیدن نسخه کمتر از داروهایی که با کمبود مواجه هستند و یا ارائه داروهای مشابه، عنوان کرد: مشکلی که در کشور وجود دارد این است که به دلیل نبود آموزش‌های لازم به پزشکان در زمان تحصیل، معمولاً اطلاع رسانی خوبی انجام نمی‌شود و این موضوع باعث می‌شود که پزشک نام هر دارویی را که در هر جایی از جمله مقالات، مجلات دیده باشد آن را تجویز کند.

وی ادامه داد: در تمام کشورهای دنیا فهرست دارویی وجود دارد که پزشکان فقط می‌توانند داروهای موجود در فهرست را تجویز کنند و اگر نام دارو در این فهرست موجود نباشد یعنی دارو در لیست داروهای کشور وجود ندارد و به راحتی نمی‌توان از جایی آن را تهیه کرد به همین دلیل هیچ فردی اجازه تولید و توزیع آن دارو را در کشور ندارد.

رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) سپاه با بیان اینکه گاهی اوقات درباره لیست داروها به پزشکان داخل کشور اطلاع کافی داده نمی‌شود، عنوان کرد: گاهی ممکن است پزشک از ممنوعیت داروی خاص مطلع نباشد و دارویی را تجویز کند که داروخانه‌ها اجازه ندارند این دارو را در داروخانه داشته باشند که باعث معطلی بیمار برای تهیه دارو شود.

وی با اشاره به اینکه سازمان غذا و دارو لیستی از داروهای مجاز مورد استفاده در کشور تدوین می‌کند که مرتباً به روزرسانی می‌شود، افزود: البته گاهی اوقات همکاران پزشک این موضوع را رعایت نمی‌کنند و اگر پزشک خارج از این لیست دارو را تجویز کند تخلف پزشکی انجام داده است و می‌توان به طریق سازمان نظام پزشکی با تخلفات آنان برخورد کرد.

چراغعلی ادامه داد: گاهی اوقات ممکن است داروهای موجود در لیست با کمبود مواجه شوند و دارویی در لیست دارویی باشد که یا تولید یا واردات آن با کمبود مواجه شده است در هر حال مراکزی هستند که می‌توانند به همکاران پزشک کمک کننده باشند و داروهای جایگزین انتخاب کنند.

وی با بیان این‌که اینگونه نیست که برای بیماری خاص فقط یک دارو وجود داشته باشد، تصریح کرد: می‌توان در مقطعی که دارو دچار کمبود شده از داروهای مشابه استفاده شود تا بیمار به شرایط عادی باز گردد.

این متخصص داروشناسی تاکید کرد: اگر داروی تجویز شده از سوی پزشک در فهرست اقلام دارویی کشور باشد تخلفی به وسیله پزشک شکل نگرفته است به این دلیل که وزارت بهداشت موظف به تامین داروها در فهرست است اما گاهی ممکن است که این داروها به هر دلیلی تامین نشود و در حالتی که دارو در فهرست داروهای کشور نباشد این امر تخلف محسوب می‌شود.

رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) سپاه با تاکید بر اینکه برای تامین داروهای دچار کمبود همکاران داروساز در کشور می‌توانند کمک کننده باشند، عنوان کرد: در این حالت می‌توان داروهای مشابه و جایگزین را به پزشک معرفی کرد یا از طریق مراکز اطلاع رسانی که هم‌ اکنون در دانشگاه‌ها مستقر هستند و معمولاً دارای شماره تلفن‌هایی هستند این موضوع را پیگیری کرد.

چراغعلی خاطرنشان کرد: در این حالت وقتی داروی دارای مجوز یافت نشود بیش از ۹۰ درصد برای پزشک مشکلی ایجاد نمی‌شود و در غیر این صورت وقتی این راهکارها مشکلات بیماران را حل نکند مراکزی هستند که در شرایط خاص دارویی را به شکل تک نسخه به شکل خاصی از خارج وارد می‌کنند که البته هزینه‌های بالایی نیز دارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *