چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15 May 2024
 
۰
۱

بهانه‌تراشی ترکیه علیه عراق برای تجاوزگری

شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۵۷
کد مطلب: 462222
ترکیه، عراق را متهم کرد با شکایت به شورای امنیت سازمان ملل درخصوص استقرار نیروهای ترکیه‌ای در شمال عراق، باعث تضعیف جنگ جهانی علیه گروه تروریستی داعش می‌شود.
به گزارش جهان، تسنیم به نقل از «رویترز» خبر داد، شورای امنیت سازمان ملل، روز جمعه به درخواست عراق و وزیر خارجه آن «ابراهیم الجعفری» نشستی را برای بررسی مسئله مداخله نظامی ترکیه در این کشور تشکیل داد.

الجعفری در واکنش به اصرار ترکیه بر حضور نظامی در عراق، شورای امنیت را آخرین گزینه برای حل این بحران خوانده و از این شورا درخواست کرده بود با صدور قطعنامه‌ای، از ترکیه بخواهد نیروهایش را از عراق خارج کند.

وی خاطرنشان کرد عراق در توسل به هیچ کانال دیپلماتیک و مذاکرات دوجانبه با ترکیه دریغ نکرده است تا این کشور را برای خارج کردن نیروهای خود که به شکل غیرقانونی وارد خاک عراق شده‎اند، متقاعد کند.

ترکیه اوایل ماه جاری میلادی حدود ۱۵۰ سرباز خود را در منطقه «بعشیقه» عراق مستقر کرد و مدعی شد هدف از استقرار این نیروها آموزش شبه‌نظامیان عراقی برای جنگ با داعش است.

ترکیه، هفته گذشته بخشی از نیروهای خود را خارج و آنها را به پایگاهی دیگر در منطقه کردستان عراق منتقل کرد ولی بغداد تأکید کرده است این نیروها باید به طور کامل خارج شوند.

«حلت چویک» نماینده ترکیه در سازمان ملل اظهار داشت، نظامیان دیگری به پایگاه اعزام شده‌اند تا از نیروهای عراقی به دلیل تهدیدهای فزاینده حمایت کنند.

نماینده ترکیه در سازمان ملل افزود، آنکارا معتقد است تدابیر کافی را برای کاهش تنش اتخاذ کرده است و اکنون تلاش‌ها باید بار دیگر بر جنگ علیه داعش متمرکز شود که بخش اعظمی از خاک عراق و سوریه را اشغال کرده است.

وی در ادامه گفت: «ما از همان ابتدا تلاش کردیم این مسئله را از طریق کانال‌های دوجانبه حل و فصل کنیم؛ چرا که مطرح کردن این مسئله در مجامع بین‌المللی مختلف تنها به تضعیف همبستگی جامعه بین‌المللی علیه داعش می‌انجامد.»

وی مدعی شد، ترکیه هیچ منافعی در نقض حاکمیت عراق نداشته است و در آینده نیز نخواهد داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اشغالگري بنظر اردغان يعني مبارزه با تروريسم؟؟؟؟؟