جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۰

کدام کشور از قیمت پایین نفت راضی است؟

دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۲۸
کد مطلب: 461236
در نشست اخیر اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) این کشورها ورود مجدد اندونزی به این کارتل نفتی را تأیید کردند. اندونزی تنها عضو اوپک است که تمایل به پایین ماندن قیمت نفت دارد.
به گزارش جهان، فارس به نقل از بیزینس اینسایدر خبر داد، در نشست اخیر اوپک با بازگشت مجدد اندونزی به این سازمان موافقت شد و اندونزی دوباره به‌عنوان سیزدهمین کشور عضو اوپک، وارد این سازمان شد.

یکی از اصلی‌ترین ابهامات موجود در این اقدام اوپک این است که در حال حاضر اندونزی نه تنها صادرکننده نفت نیست، بلکه به‌عنوان یک واردکننده واقعی نفت محسوب می‌شود چرا که از سال ۲۰۰۹ به بعد حجم صادرات نفت و محصولات نفتی این کشور بسیار کم‌تر از واردات این محصولات به اندونزی بوده است. مصرف نفت این کشور آسیای جنوب شرقی ۲ برابر تولید آن محسوب می‌شود.

درحالی که کشورهایی مانند ونزوئلا، لیبی، الجزایر و آنگولا کشورهایی بودند که امید داشتند در نشست اخیر، اوپک تولید نفت خود را کاهش داده تا قیمت را تا حدودی افزایش دهد.

برخلاف این اعضاء، اندونزی تنها عضو اوپک است که به‌دلیل واردات حجم قابل توجهی از محصولات نفتی تمایل دارد تا قیمت این حامل انرژی در بازار جهانی پایین بماند.

به نظر می‌رسد چند عامل باعث تمایل اوپک به ورود مجدد اندونزی به این سازمان شده است.

درشرایط کنونی اوپک به شدت به دنبال حفظ بازار خود در جهان است و اندونزی یکی از کشورهایی است که بیش‌ترین افزایش نرخ مصرف انرژی را در سال‌های گذشته تجربه کرده است.

یکی از علل ورود مجدد اندونزی می‌تواند تلاش این کارتل نفتی برای ورود به بازار نفت اندونزی و حفظ بازار این کشور بزرگ باشد.

از سوی دیگر اندونزی به شدت نیازمند سرمایه‌گذاری در صنعت نفت خود است به گونه‌ای که این کشور در صدد است سرمایه‌گذاران نفتی کشورهایی مانند عربستان سعودی و ایران را به صنعت نفت خود جذب کند.

طی ماه‌های گذشته مقامات اندونزی به تهران سفر کرده و از تمایل خود برای افزایش همکاری‌های فنی به‌خصوص در حوزه انرژی با کشورمان خبر دادند.

تا سال ۲۰۱۳ شرکت نفتی شورون آمریکا بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت در سطح اندونزی محسوب می‌شد، اما آنچه در حقیقت رخ داده است این است که دولت اندونزی به هدف‌گذاری خود برای تولید نفت در این کشور در سال ۲۰۱۵ دست نیافته است و این مسئله به‌دلیل تجدید نظر ۱۰ شرکت بزرگ نفتی فعال در این کشور در تغییر هدف‌گذاری تولید خود بوده است.

طی سال‌های گذشته شورون آمریکا، بریتیش پترولیوم، اگزون‌مبیل و توتال فرانسه از جمله بزرگ‌ترین شرکت‌های نفتی فعال در اندونزی بوده اند.

اندونزی قصد دارد تا در سال ۲۰۱۶، ۲۱ بلوک نفتی و گازی شامل نفت متعارف و شیل را به سرمایه‌گذاران معرفی کند.

یکی از شرکت‌هایی که تاکنون از برنامه خود برای ورود به صنعت نفت اندونزی خبر داده است شرکت نفت دولتی آرامکو عربستان است.

این شرکت اعلام کرده است تا در اولین اقدام پالایشگاه فیلاکپ ایالت جاوای اندونزی را بهینه خواهد کرد.

به گونه‌ای که ظرفیت پالایش این پالایشگاه از ۳۴۷ هزار بشکه در روز به ۳۷۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کند.

به نظر می‌رسد با این اقدام عربستان قصد دارد نفت این پالایشگاه را نیز تأمین کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *