شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

دومین سرطان شایع در زنان را بشناسید

يکشنبه ۱ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۱
کد مطلب: 456966
عضو شورای عالی مرکز تحقیقات سرطان کشور گفت:سرطان روده بزرگ چهارمین سرطان شایع مردان و دومین سرطان شایع در زنان ایرانی است.
به گزارش جهان، دکتر علی تقی زاده در گفت و گو با مهر اظهار کرد: سرطان روده بزرگ چهارمین سرطان شایع مردان و دومین سرطان شایع در زنان ایرانی است که از جمله عوامل اصلی آن بی تحرکی، تغذیه نامناسب و زندگی ماشینی است

وی با اشاره به روند صنعتی شدن کشور اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت جامعه‌ کشور جوان، بی‌تحرک و با تغذیه‌ مواد پرکالری بوده که این امر باعث افزایش میزان ابتلا به سرطان روده بزرگ است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هرم جمعیتی ایران نشان‌گر جامعه‌ جوان است اضافه کرد: این هرم جمعیتی جوان جامعه‌ سالمند را در سال‌های آتی در ایران شکل خواهد داد و از آن‌جا که سن مهم‌ترین ریسک‌فاکتور در ابتلا به انواع سرطان‌ها شناخته شده است پیش‌بینی می‌شود که زمینه‌ی ابتلا به انواع سرطان‌ها به‌ویژه سرطان کولورکتال افزایش یابد و این امر خطرناک، وظیفه‌ی مردم و مسئولان را برای پیشگیری بیشتر می‌کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر آموزش آحاد جامعه برای تشخیص زودرس در مراحل اولیه سرطان روده بزرگ از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: علاوه‌بر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور به عنوان مقام مسئول، سازمان‌های مردم‌نهاد باید در این زمینه فعال شوند چراکه در تمام دنیا این سازمان‌ها به یاری نهادهای حکومتی می‌آیند و نقشی شایان توجه را در پیشگیری از ابتلا به سرطان ایفا می‌کنند.

دکتر تقی زاده بیان کرد: البته سازمان‌های مردم‌نهاد نیز باید پشتوانه‌ای علمی داشته و با تکیه بر انجمن‌های علمی فعال در این حوزه وارد عمل شوند. دکتر تقی‌زاده متذکر شد: علاوه بر صنعتی و ماشینی شدن جامعه و سن که عوامل اصلی و مهم ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ به شمار می‌روند، بیماری‌هایی چون دیابت و بیماری‌های قلبی و نیز استعمال دخانیات نیز در ابتلا به این نوع از سرطان بی‌تأثیر نیستند.

وی در ادامه به تشریح علائم این نوع از سرطان پرداخت و عنوان کرد: علائمی چون تغییر در اجابت مزاج، احساس تخلیه نشدن مدفوع به‌طور کامل، مشاهده‌ی خون در مدفوع و هم‌چنین وجود فرد مبتلا به سرطان در خانواده که احتمال وجود عوامل ژنتیکی را افزایش می‌دهد، علائم خطری است که در صورت بروز هر یک، افراد باید به پزشکان متخصص و مجرب رجوع کنند تا درصورت وجود سرطان، تشخیص بهنگام داشته و درمان خود را به موقع آغاز کنند

* مشهد مقدس میزبان همایش سرطان شناسی

تقی زاده با بیان اینکه مشهد مقدس میزبان سمینار «سرطان‌های کلورکتال یا روده بزرگ از شواهد علمی تا بالین» می شود ادامه داد:با توجه به شیوع روزافزون سرطان به ویژه سرطان های کلورکتال یا روده بزرگ در کشور و با توجه به نیاز متخصصان ما در راستای به روزآمد کردن دانش خود در عرصه درمان این سمینار پنجم آذرماه سال جاری در مشهد برگزار می شود.

دبیر علمی «سمینار سرطان های کولورکتال از شواهد علمی تا بالین» اظهار کرد: این سمینار پنجم آذر ماه سال جاری با هدف آشنایی و تبادل یافته های جدید درمانی این نوع سرطان در مشهد برگزار می شود.

وی اظهار داشت: در این سمینار به ارائه‌ راه‌کارهایی بهتر برای آسیب‌شناسی، غربال‌گری، پیشگیری ژنتیکی، درمان و تشخیص به هنگام سرطان‌های کلورکتال پرداخته می شود.

دکتر علی تقی‌زاده افزود: همچنین دو کارگاه تخصصی با عناوین «ملاحظات پرستاری در شیمی‌درمانی و رادیوتراپی بیماران مبتلا به سرطان کولورکتال» و «شیمی‌درمانی در شرایط بالینی خاص» برگزار و طی سمینار نیز تازه‌های تشخیص، درمان، آسیب‌شناسی، جراحی، رادیوتراپی و شیمی‌درمانی ارائه خواهد شد.

عضو شورای عالی مرکز تحقیقات سرطان کشور نقش روان‌شناسی را در برخورد با بیماران سرطانی و خانواده‌های آنان مهم دانست و ابراز کرد: حقیقت‌گویی به بیماران و خانواده‌های آنان مسأله‌ی بسیار مهمی است اما آن‌چه در این حوزه مهم‌تر است نحوه و تکنیک درست ابلاغ این مسأله به بیماران است تا ضمن حفظ روحیه، آن‌ها را برای درمان آماده سازیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *