دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 13 May 2024
 
۰

لغو قرارداد نظامی چین و ترکیه توسط ناتو

دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۸
کد مطلب: 455787
دولت آنکارا به بهانه عدم تمایل پکن برای انتقال فناوری پیشرفته و در واقع با هدف خاتمه دادن به نگرانی های امنیتی ناتو و آمریکا، مناقصه خرید سامانه دفاع موشکی از چین را لغو کرد.
به گزارش جهان، مهر به نقل از تودی زمان خبر داد، ترکیه مناقصه ۳.۴ میلیارد دلاری ساخت سیستم دفاع موشکی دوربردی را که در سال ۲۰۱۳ به چین واگذار کرده بود، لغو کرد تا به این ترتیب به ادعای ناتو و آمریکا درباره خطرات امنیتی برخاسته از تکنولوژی چینی خاتمه دهد.

در همین راستا، یک مقام وابسته به دفتر «احمد داود اغلو» نخست وزیری ترکیه از قطعیت تصمیم دولت آنکارا به لغو این مناقصه و اعلام رسمی آن طی هفته جاری خبر داد. جالب آنکه آنکارا دلیل اتخاذ چنین تصمیم را عدم تمایل دولت پکن به آموزش مهارت استفاده از سیستم دفاع موشکی و نمونه برداری از آن عنوان کرده است.

از سوی دیگر حدود نیمی از رادارهای دفاع هوایی ترکیه از سوی ناتو تامین مالی شده و بخشی از سیستم دفاعی نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی محسوب می شود. لذا اقدام آنکارا به ساخت سیستم دفاعی مستقل را می توان به منزله از دست رفتن نیمی از توانایی راداری ترکیه به حساب آورد.

البته ترکیه تا کنون پاسخ روشنی به این سؤال که آیا حاضر است سیستم دفاعی جدید را با سیستم ناتو ادغام کند یا خیر نداده است اما آمریکا و متحدین اروپایی تلاش می کنند تا به بهانه هایی نظیر لزوم تطابق سامانه جدید با سیستم دفاع موشکی ناتو، دولت ترکیه را به اتخاذ چنین تصمیمی ترغیب کنند.

در همین راستا احتمال می رود که با لغو مناقصه آنکارا – پکن، شرکت آمریکایی «ریتون» و شرکت اروپایی «یوروسام» دوباره برای جلب نظر مساعد ترکیه پا پیش بگذارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *