پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 9 May 2024
 
۰

اعلام متوسط عمر پروژه‌های بر زمین مانده

دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۸
کد مطلب: 455717
عمر متوسط پروژه‌های بر زمین مانده در استان‌ها ۸ سال است و بیش از هشتاد درصد پروژه ها به دلیل کمبود اعتبارات بر زمین مانده است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، عمرشان گاهی به ۳۰ سال هم می رسد، منظور پروژه های نیمه تمام استا‌نهاست . سد، بیمارستان، طرح فاضلاب شهری، احداث کارخانه یا ورزشگاه فرقی نمی کند؛ مُهر کمبود اعتبار که پای هر کدام بخورد از وعده رسمی افتتاح آنها ماه‌ها و سال‌ها خواهد گذشت.

بررسی ۲۲۴ پروژه نیمه تمام در استان‌های کشور و یک جمع و تفریق ساده بر عدد کل سال‌هایی که عمر یک پروژه را مشخص می کند نشان می‌دهد متوسط عمر پروژه‌های بر زمین مانده در استان‌ها ۸ سال است. جزئیات این سال‌ها را با اطلاعات بیشتری مانند نام پروژه و نام استان و چرایی تعویق آن در افتتاح در سومین «پرونده ویژه» که به «معرفی و بررسی پروژه‌های نیمه تمام استانی» اختصاص داشت اینجا( http://www.mehrnews.com/subject/۲۹۱۵۳۵۰ )نمایه شده است.

اما حکایت پروژه‌های نیمه‌تمام در سراسر کشور که بخشی از آن‌ها ملی و بخش مهمی از آن‌ها استانی است حکایتی است که از دولتی به دولت دیگر به ارث رسیده است. به این ترتیب به دلیل کمبود اعتبار، تغییر مدیریت و اعلام عدم نیاز به بهره‌برداری، مشکلات حقوقی و حقیقی پروژه، واگذاری اجرای آن از بخش دولتی به بخش خصوصی روی زمین مانده است.

در حال حاضر بنا به اعلام استانداری‌ها بیش از ۳۷ هزار پروژه نیمه تمام در کشور روی زمین مانده است که همگی منتظر تایید یا تزریق اعتبارات هستند. در این میان فراوانی پروژه های نیمه‌تمام نمایه شده در ۲۲۴ عنوان پروژه ، به ترتیب متعلق به جاده‌ها، کمربندی ها و پل‌ها با فراوانی ۴۶ ، پروژه های فرهنگی نظیر ساخت کتابخانه و تالار فرهنگی و دانشگاه و سینما و باغ موزه با فراوانی ۳۳ ، پروژه‌های آبرسانی و سدسازی با فراوانی ۳۰ ، بیمارستان با فراوانی ۲۷ ، ساخت ورزشگاه با فراوانی ۲۳ ، مترو و راه آهن با فراوانی ۱۵ است که شاید با کمی جابه جایی بتوان آن را به جامعه آماری پروژه های نیمه تمام تعمیم داد.

همچنین در رتبه های بعدی کارخانه و پتروشیمی با فراوانی ۱۳ ،طرح‌های مربوط به فاضلاب با فراوانی ۹ ، طرح های مربوط به محیط زیست و گردشگری با فراوانی ۸ ، توسعه مناطق شهری با فراوانی ۴، منطقه ویژه با فراوانی ۳ ، ساخت مدرسه با فراوانی ۳ و فرودگاه با فراوانی ۲ قرار دارد. از دیگر طرح‌های بر زمین مانده نیز می توان به طرح‌های بزرگ مسکن، سایت نفتی، توسعه حرم، پروژه گازرسانی اشاره کرد.

گفتنی است از میان بیش از ۳۷ هزار پروژه نیمه تمام و بر زمین مانده می توان به تفکیک به وجود ۳۸۰۰ طرح نیمه تمام در استان کرمان، یک هزار و ۱۵۰ پروژه نیمه تمام در استان گیلان، هزار و ۶۴۷ پروژه نیمه تمام عمرانی در استان آذربایجان شرقی ، ۱۶۵۵ پروژه نیمه‌تمام در استان بوشهر، دو هزار پروژه نیمه‌تمام در استان مازندران، ۶۵۰ طرح راکد در استان لرستان اشاره کرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیش از یک هزار و ۵۰۰ پروژه نیمه تمام کوچک و بزرگ در چهارمحال و بختیاری بر زمین مانده و در حال حاضر ۲۶۷۰ پروژه نیمه‌تمام در فارس وجود دارد . همچنین ۱۵۰۰ پروژه نیمه‌تمام در استان قزوین منتظر تأمین اعتبار است. طبق گفته مسئولان اجرایی استان ایلام هم‌اکنون ۷۳ پروژه نیمه‌تمام عمرانی و زیرساختی در این استان وجود دارد و وجود بیش از ۲۰۰۰ طرح عمرانی نیمه‌تمام در آذربایجان غربی تایید شده است.

۱۶۰۰ پروژه نیمه‌تمام در خراسان جنوبی، ۱۰۰۰ پروژه عمرانی در استان گلستان ، ۱۴۰۰ طرح نیمه‌تمام در استان یزد،۲۸۰۰طرح نیمه‌تمام خراسان شمالی، ۱۵۰۰ پروژه نیمه تمام در استان کردستان ،۱۸۷۵پروژه نیمه‌تمام در استان کهگیلویه و بویر احمد، ۵۸۵پروژه نيمه‌تمام در استان هرمزگان و یک هزار و ۳۴۸ پروژه نیمه‌تمام در استان زنجان از دیگر رقم‌هایی است که از سوی استانداری ها اعلام شده است.

این تعداد پروژه بر زمین مانده در استان‌ها که هر کدام می‌تواند علاوه بر رفع نیاز استان، سبب برکاتی چون اشتغالزایی، بالارفتن سرانه توسعه در استان و... شود که حالا چشم امیدش به تدبیر مدیریت و اعتبار است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *