شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۳
۶
ابهام بزرگ در ادعای دولت مبنی بر خروج از رکود؛

چطور ممکن است با وجود رکود بی‌سابقه، بدهی دولت به پیمانکاران ۱۰ برابر شود؟!

لیست بدهکاران و پروژه ها را منتشر کنید
دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۱
کد مطلب: 454494
در حالی که احمدی‌نژاد کشور را با بدهی ۹۰۰۰ میلیاردی تحویل روحانی داد و در دو سال اخیر نیز پروژه‌های عمرانی رو به تعطیلی گذاشته، چگونه بدهی دولت به پیمانکاران ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعلام می‌شود؟
چطور ممکن است با وجود رکود بی‌سابقه، بدهی دولت به پیمانکاران ۱۰ برابر شود؟!
به گزارش جهان، روسای جمهور معمولا وقت بررسی جزئیات آمارهای اقتصادی را ندارند و اطلاعات مهم در این زمینه از طریق مشاوران و نزدیکان، به آنها منتقل می شود. حسن روحانی رئیس دولت یازدهم هم از این قاعده مستثنی نیست و به نظر می رسد که اطلاعات مورد نیاز در این خصوص را، از طریق مشاوران و برخی از اعضای کابینه به دست می آورد.

اما در طول دو سال گذشته برخی از اظهار نظرهای وزرا و مشاوران رئیس جمهور نشان می دهد، که آنها اطلاعات درستی را به حسن روحانی منتقل نمی کنند. نمونه این انتقال غلط اطلاعات را می توان در اظهار نظرهای رئیس جمهور در خصوص خروج از رکود، آمار اشتغال و یا آمار واردات در دولت گذشته مشاهده کرد.

در چند ماه اخیر، بررسی اظهارنظرهای برخی از دولتمردان درباره بدهی دولت به پیمانکاران هم، بار دیگر این تفکر را به ذهنها متبادر می کند، که آنها در حال انتقال اطلاعات غلط به رئیس قوه مجریه هستند.

* دولت روحانی با چه میزان بدهی به پیمانکاران، قوه مجریه را به دست گرفت؟

حسن روحانی در شرایطی قوه مجریه را از محمود احمدی نژاد تحویل گرفت که میزان بدهی دولت به پیمانکاران چیزی در حدود ۹۰۰۰ میلیارد تومان بود. این رقم هم از سوی دولتمردان دهم و هم از سوی مسئولان فعلی قوه مجریه تایید شده است.

اولین کسی که در دولت یازدهم روی این رقم صحه گذاشت، فرهاد دژپسند معاون نوبخت در سازمان مدیریت و برنامه ریزی بود. دژپسند دو سال پیش در مصاحبه ای اعلام کرد که میزان بدهی دولت به پیمانکاران چیزی در حدود ۹۰۰۰ میلیارد تومان است که بخشی از آن در سال ۹۳ پرداخت خواهد شد. اما دومین اعلام نظر رسمی در خصوص میزان بدهی دولت به پیمانکاران، بیانگر یک عدد عجیب بود که کمتر کسی انتظار آن را داشت.

شهریورماه سال گذشته رئیس سازمان حسابرسی در یک نشست خبری اعلام کرد که دولت یازدهم چیزی در حدود ۹۴ هزار میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار است. این رقم نشان می داد، در فاصله حدود یک سال میزان بدهی دولت به پیمانکاران چیزی نزدیک به ۱۰ برابر افزایش پیدا کرده است!

بعد از رئیس سازمان حسابرسی هیچ کدام از دولتمردان اظهار نظر رسمی در خصوص کل بدهی دولت به پیمانکاران مطرح نکردند، اما در پایان سال ۹۳ برخی از رسانه های نزدیک به دولت اعلام کردند، که قوه مجریه چیزی نزدیک به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار است.

* چطور ممکن است با وجود رکود فعلی، بدهی دولت به پیمانکاران ۱۰ برابر شود؟

با اعلام این رقم، سوالی مهم در ذهن مردم و فعالان اقتصادی نقش بست، که پاسخ به آن می تواند، ابهامات موجود در این خصوص را برطرف کند.

با توجه به رکود بی سابقه دو سال اخیر که نمونه آن را در سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی کمتر شاهد بوده ایم، چطور ممکن است بدهی دولت به پیمانکاران، در یک فاصله زمانی محدود، به یکبار ۱۰ برابر افزایش پیدا کند؟

به راستی چه پروژه های عمرانی مهمی در این دو سال به بهره برداری رسیده اند، که دولت به خاطر تکمیل آن، مجبور شده زیر بار این بدهی سنگین به پیمانکاران برود؟ پاسخ به این سوالات، ساده به نظر می رسد، زیرا در طول دو سال گذشته اکثر فعالیتهای عمرانی مهم در کشور از جمله پروژه ای مانند مسکن مهر متوقف شده است. آثار توقف فعالیت های عمرانی در ۸۰۰ روز اخیر را هم می توان در صنایع مرتبط با بخش ساختمان، به خوبی مشاهده کرد. صنایعی مانند فولاد و سیمان در دو سال گذشته در رکود بی سابقه ای فرو رفته اند که به نظر می رسد، بخش اعظم مشکلات رکودی کشور، هم به دلیل انفعال آنهاست. بنابراین با توجه به این که پروژه مهمی در این دو سال انجام نشده، به نظر می رسد با داده های منطقی نمی توان به علل افزایش ۱۰ برابری بدهی دولت به پیمانکاران دست پیدا کرد و شاید علل این افزایش را باید در برخی از اظهار نظرهای دولتمردان جستجو کنیم.

* بزرگنمایی برخی از اعضای کابینه در خصوص بدهی دولت به پیمانکاران ناشی از چیست؟

یکی از اعضای کابینه روحانی که اعتقاد دارد، دولت بدهی سنگینی به وزارتخانه تحت مدیریت او دارد، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی است. آخوندی که وزراتخانه متبوعش، بیشترین ارتباط را با افزایش بدهی دولت به پیمانکاران دارد، در طول دو سال گذشته اغلب طرح های عمرانی در کشور را متوقف کرده و برنامه ای برای حل مشکلات مهم مردم از جمله مشکل مسکن ارائه نداده است.

وی معتقد است دولت جمهوری اسلامی، در شرایط فعلی چیزی در حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بدهکار است و پولی هم برای پرداخت بدهی خود در اختیار ندارد. البته این صحبتهای وزیر راه و شهرسازی دولت روحانی درباره بدهی دولت، به طور کلی بیان شده و شامل بدهی دولت به تامین اجتماعی، بانکها و صندوقهای بازنشستگی هم می شود، اما باز هم به نظر می رسد که وی از عدد بسیاری بالایی برای بیان میزان بدهی دولت استفاده می کند.

این نوع بیان آخوندی نشان می دهد که وزیر راه و شهرسازی، علاقه زیادی دارد تا در بیان بدهی دولت به بخش های مختلف از جمله بدهی دولت به پیمانکاران اغراق کند. اما حالا این سوال مطرح می شود که دلیل اغراق برخی از اعضای کابینه از جمله آخوندی، در خصوص افزایش میزان بدهی دولت به پیمانکاران چیست؟ به نظر می رسد پاسخ این سوال را باید در نوع نگاه دولتمردان به مسائل اقتصادی در ۸۰۰ روز اخیر جستجو کرد.

یاران روحانی در دو سال اخیر حساب ویژه ای را روی پولهای بلوکه شده ای، که بعد از لغو تحریمها قرار است وارد کشور شود، باز کرده است. حالا هم به نظر می رسد، برخی از اعضای کابینه با اغراق در خصوص میزان بدهی های دولت، قصد دارند که این پولها را به سمت وزراتخانه متبوع خود بیاورند. با این وجود توجه ویژه دستگاههای نظارتی از جمله مجلس در برهه بعد از رفع تحریمها به نوع هزینه کرد پولهای بلوکه شده، ضروری به نظر می رسد.

* دولت لیست بدهکاران و پروژه ها را منتشر کند

بنابراین می توان نتیجه گرفت که در دو سال گذشته اساسا یا بدهی خاصی خلق نشده است یا این بدهی در جای دیگری هزینه شده، زیرا افزایش ۱۰ برابری دولت به پیمانکاران هیچ تطبیقی با وضعیت رکود فعلی ندارد و نمی توان انتظار داشت که با وجود تعطیل شدن اکثریت قریب به اتفاق پروژه های عمرانی، دولت به پیمانکران بدهکارتر شود!

در حال حاضر برای شفاف سازی بیشتر در این زمینه این انتظار از دولت وجود دارد، که جزئیات بدهی های خود را به پیمانکاران منتشر کند، تا مشخص شود که دولت به چه کسانی، چه مقدار و بابت کدام پروژه ها بدهکار است که به یکباره بدهی هایش تا این میزان افزایش پیدا کرده است؟ باید دید مردان کابینه روحانی چه زمانی به این مطالبه جامه عمل می پوشانند؟
منبع: نسیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
از چرخ زندگی چخبر...
چرخ اقتصاد داره می دوه
سیدمحمدجوادمهدوی
نکنه پول پیمانکاران جدید آمریکایی که قراره قلب اراک رو بازسازی !! کنن از جمله بدهی های دولت محسوبش کردن؟!!
دروغ که کنتور نمیندازه میگن دیگه
فاکتور سازی را از ب- ز یاد گرفته اند. برای ملت فاکتور می کنند و پولش را برای روز مبادا در صندوق سیاسی کاری ذخیره میکنند ...
مجید
هر دم از این باغ بری میرسد...