جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۲۴
۸۰
نگاهی حقوقی به نامه فرزند ارشد آقای هاشمی؛

"تهمت‌نامه" محسن هاشمی علیه قوه قضائیه و شورای نگهبان!

شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۳۵
کد مطلب: 454201
این ادعا که شورای نگهبان از ترس رای آوردن آقای هاشمی ایشان را رد صلاحیت کرده، آیا معنی ای غیر از این دارد که اعضای شورا با در نظر گرفتن منافع جناحی و شخصی برخلاف مقررات ایشان را تایید صلاحیت نکرده اند؟
"تهمت‌نامه" محسن هاشمی علیه قوه قضائیه و شورای نگهبان!
گروه سیاست جهان نيوز ـ در تاریخ سیزده آبان، آقای محسن هاشمی فرزند آقای هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، نامه سرگشاده ای با عنوان " فاین تذهبون" خطاب به آقای زاکانی، نماینده مجلس شورای اسلامی و در واکنش به اظهارات اخیر ایشان در مورد آقای هاشمی انتشار داد.

فارغ از اظهارات آقای محسن هاشمی در مورد آقای زاکانی، با مشاهده مندرجات موجود در نامه مشاهده می شود که ایشان ضمن تلاش برای پاسخگویی به اظهارات آقای زاکانی، ادعاهایی را علیه بعضی نهادهای حکومتی چون قوه قضاییه، و شورای نگهبان مطرح نموده اند. ایشان نوشته است:

"شما (آقای زاکانی) به گواهی خودتان در مجله خود، اقدام به انتشار مطالب توهین آمیزی نسبت به آیت الله هاشمی کردید، مطالبی که حتی دادستانی نیز که شما و دوستانتان از رافت اسلامی بی دریغش برخوردارید، این موارد را جرم احراز کرده و پرونده شما به دادگاه ارجاع شده است."

"... اگر آیت الله هاشمی به رغم همه این تخریبهایی که طی دو دهه اخیر توسط افراطیون چپ و راست علیه ایشان انجام شده، آنچنان محبوب است که با اعلام کاندیداتوری فردی هشتاد ساله موجی به آن گستردگی در کشور ایجاد می شود که واهمه از آراء بی سابقه ایشان، افراطیون را وادار به عدم تایید صلاحیت ایشان می کند، نشان از آن دارد که ایشان در زمان حضور در قدرت، به اصولی پایبند بوده اند که همین پایبندی موجب ماندگاری ایشان در قلوب اکثریت مردم شده است..."

طبق این مطالب، از یکسو ایشان بی طرفی دادستانی را زیر سوال می برد و مهمتر از آن، ادعا می کند که واهمه از آرای بی سابقه آقای اکبر هاشمی رفسنجانی، سبب شده افراطیون ایشان را در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم تایید صلاحیت نکنند .

با توجه به ادعاهای مذکور، منظور از افراطیون در نامه ایشان، چه کسانی غیر از اعضای شورای نگهبان می توانند باشند؟ آیا غیر از اعضای شورای نگهبان، که از لحاظ قانونی مسئولیت احراز صلاحیت کاندیداها در انتخابات ریاست جمهوری را دارند این لفظ به اشخاص دیگری بر می گردد؟ (ماده ۵۷ قانون انتخابات ریاست جمهوری مصوب ۱۳۶۴/۴/۵)

از سوی دیگر، این ادعا که شورای نگهبان از ترس رای آوردن آقای هاشمی ایشان را رد صلاحیت کرده، آیا معنی ای غیر از این دارد که اعضای شورا با در نظر گرفتن منافع جناحی و شخصی برخلاف مقررات ایشان را تایید صلاحیت نکرده اند؟

صرف نظر از بحث، پیرامون لفظ افراطی که آقای محسن هاشمی آن را به اعضای شورای نگهبان نسبت می دهد، با دقت و موشکافی در این عرایض، می توان گفت که آقای محسن هاشمی علیه اعضای شورای نگهبان نسبت مجرمانه افترا را انتساب داده است در همین رابطه، ماده ۶۹۷ قانون مجازات سال ۱۳۷۵ مقرر می دارد که هر کس به وسیله اوراق چاپی یا خطی یا به وسیله درج در روزنامه و جرائد یا نطق در مجامع یا به هر وسیله دیگر به کسی امری را ‌صریحاً نسبت دهد یا آن‌ها را منتشر نماید که مطابق قانون آن امر جرم محسوب می‌شود و نتواند صحت آن اسناد را ثابت نماید جز در مواردی که ‌موجب حد است به یک ماه تا یک سال حبس و تا (۷۴) ضربه شلاق و یا یکی از آنها حسب مورد محکوم خواهد شد.

در توضیح این مطلب باید گفت در صورتی که شخصی ادعای کذبی را که در قانون جرم انگاری شده به دیگری نسبت دهد و سپس نتواند آن را اثبات کند عنوان کیفری افترا بر او صدق می کند و به مجازات مقرر در قانون محکوم می شود و در همین رابطه باید گفت سوء استفاده از قانون و اقدام خلاف قانون توسط مسؤول صاحب اختیار، (آن هم به صورت عمدی) در قانون مجازات، جرم انگاری شده است ماده ۵۷۶ ق مجازات مقرر می دارد که چنانچه هر یک از صاحب‌منصبان و مستخدمین و مامورین دولتی و شهرداری ها در هر رتبه و مقامی که باشند از مقام خود سوء استفاده ‌نموده و از اجرای اوامر کتبی دولتی یا اجرای قوانین مملکتی و یا اجرای احکام یا اوامر مقامات قضائی یا هر گونه امری که از طرف مقامات قانونی ‌صادر شده باشد جلوگیری نماید به انفصال از خدمات دولتی از یک تا پنج سال محکوم خواهد شد.

و لذا انتساب سوء استفاده از قانون و منصب، به یک مسئول، چنانچه در محکمه نتواند اثبات شود ذیل عنوان مجرمانه افترا جای می گیرد و برای تحقق این جرم، سوءنیت خاص هم (مثل قصد تخریب شورای نگهبان جهت تحمیل خواسته ها) شرط نمی باشد.

و با توجه به این مقدمات، باید گفت آقای محسن هاشمی در نامه خود به اعضای شورای نگهبان، جرم سوء استفاده از قانون و جایگاه و اقدام عمدی خلاف قانون را نسبت می دهد.

در همین رابطه، اگر چنانچه اشکال شود که نسبت افترا در مورد شخص حقوقی صدق نمی کند در پاسخ باید اظهار داشت که انتساب لفظ افراطیون (فاعل) به اعضای شورای نگهبان باز می گردد نه به شخصیت حقوقی شورای نگهبان. و نیز چنانچه اشکال شود که نسبت افترا باید صراحت داشته باشد در پاسخ باید گفت که چه تفاوتی است بین این که بگوییم اعضای شورای نگهبان، با سوءاستفاده از قانون و جایگاه، آقای اکبر هاشمی رفسنجانی را تایید صلاحیت نکردند با اینکه بگوییم واهمه از رای آوردن آقای هاشمی، اعضای شورای نگهبان را بر این داشت که ایشان را تایید صلاحیت نکنند و نیز آقای محسن هاشمی در یک قضیه جزئی و مشخص (عدم تایید صلاحیت آقای اکبر هاشمی رفسنجانی) به اعضای شورانی نگهبان انتساب جرم می دهد نه اینکه مثلا به صورت کلی بگوید شما عمدا خلاف قانون عمل کرده اید و از قانون سوء استفاده کرده اید. فلذا با ملاحظه دو عبارت مذکور، معنای واحدی استفاده می شود و عرف هم تفسیر یکسانی از آنها می کند.

با این اوصاف نظر کارشناسی و علمی درباره ادعای آقای محسن هاشمی این می تواند باشد که تا زمانی که آقای هاشمی ادعای خود را اثبات نکند ایشان به اعضای شورای نگهبان نسبت افترا داده ولی در هر صورت حکم نهایی و قطعی در این باره با محکمه است. و نیز چنانچه محکمه با تفسیر بسیار مضیق، اعتقادی به افترا بودن این اظهارات نداشته باشته باشد مادام که این اظهارات ثابت نشود تهمتی به اعضای شورای نگهبان نسبت داده شده که از لحاظ فقهی و اخلاقی گناه می باشد.

با توجه به مطالب مذکور، نکته ای که در این میان، بسیار مهم جلوه می کند، این است که درج چنین نکات بی ربطی (اظهارات علیه شورای نگهبان و...) در این نامه که مخاطب آن شخص معینی است، به همراه قرائن متعدد دیگر حاکی از آن است که به احتمال زیاد این اظهارات به صورت اتفاقی نگارش نیافته است و در مقطع زمانی فعلی و در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان، تخریب شورای نگهبان پروژه تحمیل گری بر این نهاد را تقویت می کند.

با این اوصاف، اعضای شورای نگهبان اگر این اظهارات را درست نمی دانند شایسته می نماید نسبت به این اظهارات، شفاف سازی کنند و از سوی دیگر، هر چند دور از ذهن نیست که در رسیدگی قانونی به این دسته از جرایم به علت ارتباط با مسائل سیاسی، نباید از عواقب سیاسی همچون مظلوم نمایی و برجسته شدن افراد متهم، غفلت کرد اما از طرف دیگر بی توجهی و عدم رسیدگی به چنین اظهاراتی که همانا نقض قانون کیفری کشور است، راه را برای حملات متعدد به شورای نگهبان باز می کند. پروژه ای که مدتی است توسط اشخاص مشخص کلید خورده است.

از این رو طرح شکایت علیه آقای محسن هاشمی می تواند صحت و سقم ادعاهای ایشان را مشخص کند و در صورت اثبات جرم ایشان، از اظهارات مشابه جلوگیری به عمل بیاورد.

در پایان خالی از فایده نیست به این نکته اشاره کنیم که از جهت سیاسی، ادعای آقای محسن هاشمی مبنی بر محبوبیت آقای اکبر هاشمی، ماندگاری در قلوب اکثریت مردم و آرای بی سابقه ایشان، در حالی مطرح می شود که در انتخابات ریاست جمهوری هفتم (سال۷۶) آقای محمد خاتمی در اعتراض به عملکرد آقای هاشمی (در زمان ریاست جمهوری پنجم و ششم)، با توسل به شعار آزادی و عدالت یک نتیجه غیر قابل پیش بینی و باور نکردنی یعنی رای بیست میلیونی را به دست آورد، شعارهایی که موشکافی آنها گویای وضعیت دوران ریاست جمهوری آقای هاشمی است و رقیب آقای خاتمی یعنی آقای ناطق، با همه سوابق انقلابی و مدیریتی، با توجه به تصویری که در اذهان پیدا کرده بود (یعنی ادامه دهنده راه آقای هاشمی تلقی می شد) نتوانست بیش از هفت میلیون رای بیاورد. هشت سال بعد هم در سال ۸۴ آقای هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری مقابل آقای احمدی نژاد (کاندیدای تقریبا ناشناخته) نتوانست بیش از یازده میلیون رای بیاورد. در انتخابات ریاست جمهوری اخیر هم، چنانچه بپذیریم مردم به آقای هاشمی اقبال کرده اند، اقبال به آقای هاشمی بیش از آنکه به خاطر خود ایشان باشد به خاطر نفی رفتارها و عملکرد آقای احمدی نژاد (در سالهای پایانی ریاست جمهوری دهم) و شرایط خاص کشور بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


پارمیدا سادات
Iran, Islamic Republic of
از اینکه زاکانی خاری در چشم شما و مزاحم زندگی اعیانی شما شده است، خوشحالیم
احمد
اگر جنگ زرگری نباشه...
زینب
حمله به شورای نگهبان به جز اینکه کارنامه نداشته تان را سیاه تر کند برایتان آورده ای ندارد
Iran, Islamic Republic of
احتمالا فهمیده قراره رد صلاحیت بشه از الان داره شلوغ بازی در میاره
آخه شما ک رأیی نداری محسن جون چرا الکی میخوایاز آب گل آلود ماهی بگیری؟
تقي پور
عجب جمله احمقانه اي گفتي هوشنگ خان
عرفان
United States
چون رای نداره شورای به اصطلاح نگهبان ردش میکنه!!!!!
چون صلاحیت نداره شورای محترم نگهبان ردش میکنه.
Iran, Islamic Republic of
منطق این خاندان همین است.
مثل فتنه 88، که مدعی شدند اگر از صندوق رای اسم آقای موسوی بیرون نیامد پس تقلب شده و مردم به خیابان ها بریزند.
مرگ بر فتنه گر
مرگ بر انگلیس
مرگ بر روباه پیر
United Kingdom
قلوب اکثریت مردم !!!
علیرضا
اِ سر و کله آقا محسن هم که پیدا شد؟ گفتم یک چند وقتی بود حضور نداشتند در مجامع خبری مجازی حالا خوب شد تشریف آوردند. ایشالا که همیشه رو بورس خبر باشند مثل اون داداش و خواهرشون و البته حاج خانم.
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
سلام
امان از این خانواده ی پر حاشیه ، که کشور رو برای خودشون می خوان
ای کاش جناب آقای زاکانی ازگفتار خود استغفار می کردند و بعد شما بجای جواب باز تهمت دیگری به ایشان می زدید
سیاح
آقازاده گرامی ! علت رد صلاحیت محرمانه است استعلام از وزارت اطلاعات و قوه قضائیه و نیروی انتظامی ۰۰۰ است که با شورای نگهبان است و شورای نگهبان تا حالا هم نگفته چرا رد صلاحیت شده است حالا چرا شما تبلیغ می کنید که به خاطر رای آوری ۰۰۰ !?
Seyedo
Canada
كى روزى ميرسه كه سايه اين خانواده از سر مردم ايران كم شه ؟؟!
فرهنگی
اولا آقای هاشمی در سال 84 در دور اول انتخابات در میان همه کاندیداها اول شد . دوما مگر آقای ذاکانی به ریس مجمع تشخیص مصلحت نظام اهانت نکرده که قابل پیگیری می باشد.
و در دور دوم انتخابات سال 84 جناب هاشمی شکست خورد که البته اونموقع هم چون ایشون شکست خورد تقلب شده بود شما که از پیروزی در دور اول میگی چرا از شکست دور دومش نمیگی
خدایا بتو پناه میبرم از دست اندازی به بیت المال و دزدی و اختلاس و رانت و پابوسی آمریکا
یوسف
Iran, Islamic Republic of
این خانواده را ولش کنین که به سنت استدراج مبتلا گشته اند و هر روز که بیشتر عمر می کنند، بیشتر در قهقهرا فرو می روند.
هدایت الله حبیبی
درود بر زاکانی خداوندایشان وامثالهم را محافظت فرماید
ساده
آقا محسن عزیز
فعلا تا حاج آقا زنده است وارد بحث ها نشو . بزار بعداً خواب تعریف کن و خاطره . که حاج آقا به خوابم آمد و گفت .... یا اینکه خاطره بساز که عقل هیچ جنی هم به آن نرسد .
نرگس
Romania
فعلا تو و خانواده ات مصونی
که همین الان با این تهمتات باید پدرتو دربیارن
فکر کردی ما نوکر تو ایم؟
یونس
محبوبیت جناب آقای هاشمی هم مثل محبوبیت خ... است و البته محبوبیت فقط در بین طیف خاصی از جامعه که همواره سر از پارتی های شبانه ، کشف حجاب در لس آنجلس و ... بیرون میارند . یه سری به خانواده های شهدا ، قشر کارگر و روستایی و طبقه های متوسط جامعه بزنید متوجه میشوید که اذعاهای محسن هاشمی فقط یک [...] خشکه ست .
بهادر
احسنت لپ مطلب را گفتی. واقعا همینطوره . راستی آقای خ ... از سران فتنه که لباس پیامبر هم پوشیده با چه مجوز شرعی با زنان و دخترکان بزک کرده و کذایی دست میده و اونا را لمس میکنه ! مدارک و کلیپهای متعددی از این اقدام کثیف وجود داره . چرا دادگاه ویژه با این عمل برخورد نکرده و نمیکند . اگر اینکار را یکی از مردم عادی انجام داده بود آیا به شلاق محکوم نمیشد ؟
شریف
اصولاً این خانواده همیشه طلبکار هستند و باید تمامی آراء دستگاه قضا و سایر تصمیمات دستگاه ها بر وفق مراد آنها باشد ،در غیر اینصورت برعالم و آدم می تازند.
البته نباید از اینها هراس داشت کرک و پرشون ریخته، کارشون هم تمومه انشاالله.
احمدی
اینهم آغاز یک عملیات روانی دیگر و یا ف جدید مدل 1394 در غیاب مهدی بابا توسط آقا داداش ارشدش. چه میشد که این خاندان دست از سر ملت ایران بر میداشتند و حکومت را ارثیه ای پدری محسوب نمیکردند. اللهم اصلح کل فاسد من امور المسلمین.
شهروند درجه چندم
عجیبه آقای هاشمی بعداز ریاست جمهوریش در همه انتخابات ها شکست می خوره و بازم صحبت از مقبولیت و محبوبیت ایشان می کنند!
حتی درانتخابات ریاست خبرگان هم شکست خورد
درانتخابات مجلس دوره ششم هم باحداقل رای به مجلس راه یافت و مسلما بااین میزان رای ریاست مجلس به ایشان نمی رسید و بهمین دلیل ازنمایندگی انصراف داد
بعضی ازنزدیکان ایشان تاریخ را چه زود و سریع تحریف می کنند انگار که ما درآن زمان بدنیا نیامده بودیم!
درود بر محسن هاشمی
چقدر مایه گرفته ای که پاچه خواری این اقا رو می کنی ؟؟؟
محسن
United Kingdom
یادمان نرود رای 24/5 میلیونی احمدی نژاد در سال 88 هم به خاطر افشاگری علیه این خانواده بود!
ان شاء الله بعد از مهدی نوبت ایشان خواهد رسید!
سایه
United States
فکر کنم یکی از دلایلی که حرفهای هاشمی نسبت به قبل فرق کرده اینست که تو خانه شبکه های ماهواره ای را نگاه میکنند که تو کل خانواده اش و خودش اثر گذاشته. برید بالا پشت بام خانه هایشان بررسی کنید حتما دیشها را خواهید دید
حرف مفت!
مردم مستضعف به خون هاشمی تشنه اند. مردم محروم جت اسکی نمی کنن. مردم محروم با هلی کوبتر به سد لتیان نمی رن . مردم محروم برای زنش محافظ شخصی اسلحه دار ندارند . مردم محروم به خون او تشنه اند.
کافیه مواضع ایشان آنگاه که سر قدرت بود را با آلان که وجه روشنفکری به کلامش میده مقایسه کنید تا د آنوقت را بفهمید .
Romania
مملکت کلا واس ایناس !!!!
محسن هاشمی بهتر است بداند که پدرش بدلیل عملکرد ضعیف در زمان ریاست جمهوریش و تورم 50 درصدی و ترویج اشرافیگری در آن دوران و نوشتن نامه بی سلام و السلام به رهبر معظم انقلاب در سال 88 طرفداری در بین مردم ایران ندارد .
خدا رو شکر که رد صلاحیت شد و گرنه رای نمیاورد و فتنه جدیدی رقم میخورد .
انتقاد در خصوص حقانیت شمردن رای مردم:

با وجودیکه ملاک انتخاب رای مردم میباشد

اما ملاک حقانیت رای مردم نیست

چنانچه مردم به دور خلفای راشدین , معاویه و یزید بیش از ائمه زمان خود گرویدند
ن
حالا باید از این حرف شما برداشت کنیم که چون ملاک حقانیت رای مردم نیست و چون مردم به هاشمی اقبال نشون ندادند درز نتیجه : هاشمی! حق است؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
عجب نتیجه ی عالمانه ای گرفته ای منطق رو با چند پاس کردی
United States
رد صلاحیت فرمانده کل قوای خمینی کبیر و کسی که امام در موردش فرمودند هاشمی زنده است تا نهصت زنده و همچنین کسیکه از طرف مقام معظم به ریاست مجمع تشخیص نظام منصوب گشته چه معنایی می تواند داشته باشد؟ بهانه شورای نگهبان مبنی بر مسن بودن ایشان هیچکس را قانع نکرده و نخواهد کرد و یکروز حقایق آشکار خواهد شد
يعني اينقدر ميفهمي؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
از انتخابات مجلس و بعد از آن معلومه كه چقدر راي مياره
محمدمهدی
با سلام
خیلی عالی بود. انشاالله شورای نگهبان هم با جدیت پیگیر قضیه باشد و جواب حرف های رایگان خاندان هاشمی داده شود.
خدا گواه هست همین امروز یک دانش اموز کلاس نهم به بنده گفت چرا پسر جنتی نجار هست ولی بچه های هاشمی همه [...]؟!
کسی که اصلا اهل سیاست نیست


بچه های هاشمی از شمال تهران بیرون بیایید تا محبوبیت را ببینید
مگر غیر از این است
موندم این همه ادم ترور میشن
دریغ از یک نفر از این خانواده

..

..
خوبه كه نميشه ، و الا پيراهن عثمان ميشه
بابا رهبری چرا تو دهن این خانواده نمیزنی

تا کی این .. ها به مردم توهین کنند
تا کی باید این .. ها مردم ایران را هالو فرض کنند


تا کی باید قیافه این خانواده را ببینیم؟
ملت مگه [...]ند که به شما ها رای بدهند
چرا از طرف مردم حرف میزنی؟
تشت بابات خیلی وقته از بام افتاده

خبر نداری پس
دم انتخابات بازم این خاندان شروع به ایجاد تشنج توی جامعه کردند... خدایا نجاتمون بده از دست اینها!
حالا مثلاً سال 84 که تایید صلاحیت شد چیکار کرد؟ یا سال 88 که از یک نامزد حمایت کرد چه اتفاقی افتاد؟ توهم تا کجا؟!
United Kingdom
از ارجاع نامه (ع-م) توسط اژه ای به دادستانی چه خبر؟
این خانواده پر حاشیه به درد اعصاب خرد کردن می خورند کی دست از سر ملت بر می دارند چنبره زدند روی بیت المال
محمد رضا
یکی این پدر بیامرز رو از خواب بیدار کنه - از کدام محبوبیت پدرش صحبت می کند.مگرنبود در مسابقه با احمدی نژاد که جا ماند. مگر نبود در 9 دی و شعارهای مردم . این خانواده توهمی هستند.
خدا رحم کنه به مردم
Iran, Islamic Republic of
حجت السلام هاشمی رفسنجانی خوب بود ولی فرزندانشان خرابش کرد .
رضا
ايشان به هيچ وجه در قلب مردم جاي ندارد و بس.
ناشناس
از حرف حق وحشت دارید .درست گفته است .
این شمایید که از بیان حقایق در مورد خودتان وحشت دارید که اگر نداشتید این همه ....
Romania
تو هم خواب زیاد می بینی مثل حاج آقا
مجید
ترحم بر پلنگ تیز دندان ستمکاری بود بر گوسفندان.
..
پس ابتدا از شورای محترم نگهبان درخواست ارائه شکایت به جرم افترا و تشویش اذهان و سپس از قوه قضاییه برای اجرای مناسب قانون را داریم.
علی اکبر
همینجوری هیچی نمی گفتید بیشتر برای اقای هاشمی محبوبیت کسب می کردید.تا اینکه بیایید و نهادهای حکومتی را تضعیف کنید.
علی
ما گفتیم رفتار این یکی یک مقدار معقول تر و سنگین تر است. معلوم شد از آن دوتای دیگر هم بدتر است!
خود باوری و اعتماد به نفس خیلی خوب است ولی متاسفانه گاهی در برخی افراد و برخی خانواده ها می شود بلای عقل و فکر و ...
زنده باد حاج محسن ... مرد عمل و خار چشم متحجرین
سرور
درود بر همه مردان عمل!
اگر دینتان ضعیف شده عقلتان چی شده؟!
خدایا این ملت را از دست این خانواده نجات بفرما. آمین
گربه عابد شد و مسلمانا...
محمد
به کوری چشم بد خواهان هاشمی زنده هست چون انقلاب زنده هست
Romania
انقلاب زنده است چون شهدا زنده اند نه اصحاب فتنه
Romania
متوهمان بی درد !
سحر
Romania
خدایا به تو پناه میبرم از شر انسانهای فاسد و ثروت اندوز
Iran, Islamic Republic of
خدا از احمدی نژاد نگذرد که گرگ های رو به احتضار را شوک احیا داد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
دانشگاه آزاد با سرمايه هنگفت، به شکل عجیبی در اختیار اين خاندان نه چندان خوش سابقه است !!!!؟؟؟؟؟؟؟؟
خوتون به نفهمی نزیند. احمق ها بی سواد
Romania
کجایی جناب مندل که ببینی علم ژنتیک به کجاها رسیده و چه بیماریهای ارثی برای مردم آشکار شده؟! "خود محبوب بینی" و پرخاش به مردم و نمایندگان مردم انگار در بعضی از خانواده ها ژنتیک است!
محمد
جناب آقازاده محسن .
انوقتی که فرزندان بسیجی این کشور در جبهه ها فوج فوج شهید و معلول و مجروح و اسیر میشدند شما در کجا بودید! شما دیگر حرف نزنید.
خوب شد شهردار نشد
به درد رفتگری هم نمی خوره چه برسه شهردار ..
آی شهدا شرمندهایم
از اینکه اینها را کنار نمیزنیم واجازه میدهیم هر کاری بخواهند بکنند

ملت ایران باد انقلابی دیگر کنند تا هاشمی وروحانی وامثال اینهارا نابود کنیم
آرای بسیار بسیار زیاد ابوی گرامی را در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس دیدیم!
واقعا که روی مبسوطی دارند این خانواده رفسنجانی!!
Iran, Islamic Republic of
آيت الله هاشمي !!!!!!!!!!!!
كي گفته اون آيت الله است ؟؟؟؟؟
..