پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰

انتفاضه کرانه باختری مسلح می‌شود

شنبه ۹ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۷
کد مطلب: 452872
«انتفاضه مسلح می‌شود»؛ این، نتیجه سفر هفته گذشته مقام عالی‌رتبه حماس به بیروت به نمایندگی از گروه‌های مقاومت در فلسطین برای هماهنگی با مقاومت لبنان است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، «موسی ابومرزوق» از اعضای ارشد حماس هفته گذشته به بیروت سفر و با شخصیت‌های فلسطینی و لبنانی دیدار کرد.

نتیجه سفر این بود که «گروه‌های مقاومت در فلسطین اجازه نخواهند داد که انتفاضه کنونی در کرانه باختری خاموش شود. تصمیم [مقاومت] گرفته شده است. تلاش‌های "جان کری" وزیر خارجه آمریکا و "عبدالله دوم" شاه اردن برای بازگرداندن آرامش به کرانه باختری و قدس با تلاش یکپارچه حماس، جهاد اسلامی، جبهه خلق و جبهه دموکراتیک و برخی سران جنبش فتح روبه‌رو خواهد شد تا اینکه انتفاضه به مبارزه مسلحانه ختم شود».

* ۴ هدف اصلی برای انتفاضه

بر اساس گزارش «الاخبار»، نماینده حماس که به نمایندگی همه گروه‌های مقاومت فلسطین به بیروت رفت، در این سفر چهار هدف اصلی برای انتفاضه برشمرد:

۱- اخراج رژیم اشغالگر از کرانه باختری. ۲- شکستن محاصره غزه. ۳- آزادی تمام اسرا و ۴- پایان دادن به شهرک‌سازی اسرائیل.

ابومروزق در ادامه تاکید کرد که قیام کنونی مردم، «انتفاضه» به معنای کامل آن است و نامش انتفاضه قدس است و این قیام وضعیت شهر قدس را بهبود خواهد بخشید و مانع از تقسیم زمانی و مکانی مسجدالاقصی خواهد شد.

ابومرزوق تاکید کرد: برای انتفاضه کنونی پیش‌تر برنامه‌ریزی شده بوده و آنچه در حال اتفاق است تصادفی به وجود نیامده است.

* به دنبال مشارکت دادن بخش بیشتری از مردم در انتفاضه هستیم

این عضو حماس در ادامه تصریح کرد، حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی به دنبال مشارکت دادن اقشار بیشتری از جامعه در انتفاضه قدس هستند بخصوص (کرانه باختری) اعضای تشکیلات خودگردان، کسانی که اسلحه در اختیار دارند اما هنوز از آن استفاده نکرده‌اند.

تشکیلات خودگردان بخشی از مردم است و این کوتاهی از دستگاه‌های امنیتی است که در قیام کنونی شرکت نمی‌کنند؛ آنها به یک تصمیم سیاسی نیاز دارند که در حال حاضر هنوز اتخاذ نشده است.

* دیدار با عضو فتح در لبنان و سهیم کردن اعضای مسلح در انتفاضه

ابومروزق همچنین در این سفر با «عزام احمد» مسئول بخش لبنان در جنبش فتح دیدار کرد و دو طرف درباره چگونگی تشدید انتفاضه صحبت کردند، ابومرزوق سخنانی را درباره حمایت و تایید تشکیلات خودگردان از جوانان انتفاضه شنید که تا کنون شنیده نشده بود.

عزام احمد در پاسخ به این سوال ابومرزوق که منظور از حمایت از انتفاضه چیست خصوصا اینکه بیشتر افراد مسلح فتح در این قیام شرکت ندارند، گفت: تمامی ملت حتی افراد مسلح خود را در تحرکات کنونی شرکت خواهیم داد این حق ماست که تمامی روش‌ها را در مقابله با دشمن به کار گیریم.

* روابط حماس و تهران اکنون خوب است و امور، طبیعی است

ابومرزوق درباره روابط این جنبش با تهران گفت: در مرحله‌ای، این روابط با تنش روبرو شد اما در حال حاضر امور خوب و طبیعی است و یک هیأت از حماس به تهران سفر خواهند کرد اما ما در انتظار جواب برادران ایرانی خود هستیم.

وی درباره اینکه آیا «خالد مشعل» رئیس دفتر سیاسی حماس در رأس این هیأت احتمالی هست یا نه گفت: این را در زمان سفر خواهید فهمید. ابومرزوق همچنین درباره امکان سفر مسعل به بیروت نیز گفت: این امر ممکن است اگر از او دعوت شود.

* دیدار ابورمزوق با نخست‌وزیر لبنان

موسی ابومرزوق چهارشنبه هفته گذشته در دیدار با «تمّام سلام»، نخست وزیر لبنان در بیروت آخرین تحولات منطقه و لبنان را بررسی کردند.ابومرزوق در این دیدار، افزود انتفاضه قدس باعث شد ، بار دیگر توجه امت اسلامی و عربی به سمت مسجد الاقصی و قدس جلب شود.

عضو دفتر سیاسی جنبش حماس، حمایت دولت لبنان از انتفاضه قدس را خواستار شد و گفت امت اسلامی و عربی باید حمایتی همه جانبه از انتفاضه قدس به عمل آورد.موسی ابومرزوق با اشاره به حمایت جنبش حماس از امنیت لبنان، بر تمایل این جنبش بر تقویت روابط دوستانه بین ملت‎های فلسطین و لبنان تاکید کرد.

تمام سلام ، نخست وزیر لبنان نیز ضمن تاکید بر حایت کشورش از مساله فلسطین به عنوان مساله محوری و مرکزی امت اسلامی و عربی ، وحدت ملت فلسطین، تحقق آشتی ملی و ادامه انتفاضه قدس ضد رژیم صهیونیستی را امری ضروری خواند.

انتفاضه فلسطین که جرقه‌های آن با هتک‌حرمت‌های گسترده علیه مسجدالاقصی و مقدسات فلسطینی زده شد وارد هفته پنجم خود شده و تا کنون حدود ۷۱ شهید و حدود ۲۵۰۰ زخمی داشته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *