جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱۵
۸۵
تأویل تازه هاشمی‌ از «نهضت عاشورا» و «مهدویت»

مبارزه «ثاراللهی» تا زمان ظهور امام عصر(عج) تعطیل است/ تنها راه مبارزه با ظلم «گریه» است!

يکشنبه ۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۳
کد مطلب: 451701
در دوره «نومحافظه‌کاران» تلاش می‌شود با تفسیر انقلابی و مبارزاتی مقابله شود و با ارجاع به گذشته و روحانیان سنتی همان تفاسیر انزواگرایانه و خلوت‌گزینانه تبلیغ شود.
مبارزه «ثاراللهی» تا زمان ظهور امام عصر(عج) تعطیل است/ تنها راه مبارزه با ظلم «گریه» است!
گروه سیاست جهان نيوز: آیت‌الله «‌رفسنجانی» اواخر هفته پیش در بزرگداشت آیت‌الله شهید «اشرفی‌اصفهانی» تأویلی از حادثه عاشورا ارائه داد که سخنان جدیدی از او به شمار می‌آمد.

در این سخنرانی نه‌تنها عاشورا بلکه مهدویت نیز به شیوه‌ای «محافظه‌کارانه» و مانند آن دسته از گروه‌های مذهبی‌ای که پیش از انقلاب با آن مخالف بودند، تأویل شد. آن علمای سنتی یا به قول آقای رفسنجانی ارتجاعی همین تفسیری را داشتند که امروز هاشمی آن را در جامعه مخاطب خود محک زد. هاشمی در بخشی از سخنان خود آورده بود: «امام حسین(ع) به گونه‌ای عمل کرد که مردم بکوشند به جای راه‌ انداختن سیل خون با سیل اشک به جنگ ظلم و ستم بروند. این هدف امام حسین(ع) تا امروز به طور نسبی تامین شده است و روزی که صاحب الزمان(عج) ظهور کند هدف ثاراللهی امام حسین(ع) به طور کامل تامین خواهد شد».

در واقع ۲ هدف در این سخن نهفته است: اول تعطیلی مبارزه؛ با این تأویل که درس امام حسین(ع) الگوگیری از نهضت عاشورا نبوده است، زیرا تنها راه گریه را برای مبارزه به ما آموخته‌اند و دوم اینکه رسالت اصلی مبارزه یا همان «ثاراللهی» تا زمان ظهور امام عصر تعطیل است و بدین ترتیب تنها مسیر گریه برای مبارزه با ظلم برای ما باقی‌ مانده است(!)

در واقع از مهم‌ترین نشانه‌های نومحافظه‌کاری ارائه همین تفاسیر خلوت‌گزینانه از ابعاد مختلف اسلامی است؛ هرچند تعارض کاملی با ادعاها و تفاسیر پیشین فرد داشته باشد یا مثلا به تفاسیر طیف دیگری از محافظه‌کاران مذهبی مانند انجمن حجتیه نزدیک باشد.

تا چندی پیش، از نگاه افرادی مانند هاشمی روحانیان به‌طور کلی به ۲ دسته تقسیم می‌شدند: «روحانیان مبارز و انقلابی» و «روحانیان سنتی و ارتجاعی».

روحانیان مبارز آن گروهی بودند که در پی تفسیر انقلابی و سیاسی از اسلام بودند و همه امور مذهبی را پدیده‌ای سیاسی و با ابعاد اجتماعی تفسیر می‌کردند. در حالی ‌که مشخصه روحانیان سنتی در ضدیت با مبارزه، آگاه‌سازی عمومی و اهداف سیاسی و حکومت اسلامی بود و به این ترتیب آنان را از قلمرو «روحانیان پیشرو» خارج می‌کرد.

واقعیت این است که پس از جنبش ۱۵ خرداد تا انقلاب اسلامی نیروهای مذهبی انقلابی در پی آن برآمدند تا جنبش به ظاهر شکست‌خورده را احیا و بازسازی کنند تا در فرصت مناسب به ثمر برسانند؛ با این امید که جنبش‌ها هرگز نمی‌میرند. جنبش‌هایی که پدید می‌آیند بر ۴ رکن «رهبری»، «رسانه»، «تشکیلات» و «ایدئولوژی» استوارند. لذا برای توانمندسازی آنها باید این ۴ رکن را تقویت کرد. بعد از جنبش ۱۵ خرداد نیروهای انقلابی هرکدام در پی تقویت این امور برآمدند. از آنجا که محل بحث در اینجا ایدئولوژی است باید گفت برخی نیروهای انقلابی و از جمله هاشمی در پی تولید ایدئولوژی مبارزاتی دینی بودند و هر آنچه به این هدف کمک می‌کرد، مطلوب بود. از جمله این موارد ارائه تفسیر انقلابی و بر عهده گرفتن رسالت ثاراللهی قیام عاشورا بود. بر این اساس هر تفسیری از عاشورا که این کانون شیعی را به یک آیین و مراسم خشک و بی‌روح تبدیل می‌کرد، بشدت مورد انتقاد بود.

با وجود این به نظر می‌رسد در دوره «نومحافظه‌کاران» تلاش می‌شود با تفسیر انقلابی و مبارزاتی مقابله شود و با ارجاع به گذشته و روحانیان سنتی همان تفاسیر انزواگرایانه و خلوت‌گزینانه تبلیغ شود. در حقیقت با توجه به آنچه درباره پایان انقلاب از منظر نومحافظه‌کاران به قلم سایر تحلیلگران «وطن امروز» نوشته شد، این هم یک بعد از پایان بخشیدن به انقلاب است که در سطح نظری و تأویل دین قابل تحلیل است.

چنانکه گفته شد در کانون اندیشه نومحافظه‌کاران «نظم الیگارشیک» نهفته است و این نظم با تفاسیر انقلابی و مبارزاتی در ابعاد داخلی و خارجی تعارض دارد. لذا دیگر نباید عاشورا را به سیاق گذشته تعبیر کرد، بلکه باید اینگونه گفت در زمان غیبت درس عاشورا درس گریه است تا اینگونه ظلم برکنده شود اما ابعاد نهضتی و ثاراللهی را تا زمان ظهور باید صبر کرد. البته در اندیشه آقای هاشمی به بحث مهدویت بسیار کم پرداخته شده است اما تا این اندازه بوده است که او تأمین اهداف عاشورا را به زمانی نامعلوم در آینده موکول کند.
منبع: وطن امروز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بشین گریه کن تا دولتت سرآید.
سیاح
در زمان و مکانی قرار گرفتیم که مورد غضب صهیونیستهای آمریکا و اسرائیل هستیم و از سوی دیگر شیعه کشی را راه انداختند و تروریستها را به انواع سلاح های پیشرفته مجهز کردند !
در چنین شرایطی نشستن و گریه کردن جز خودکشی چیز دیگری نیست حال گریه چه معنی دارد !?
نشستن و گریه کردن یا جاهلانه و احمقی است و یا مغرضانه همپیمان جریان صهیونیستی و وهابی_ تروریستی است
هاشمی عوض شده
Iran, Islamic Republic of
سعید حجاریان(اصلاحاتی تندرو): در این سالها همه تغییر کرده اند ، هاشمی هم خیلی عوض شده ، خودش هم که بگوید تغییر نکرده مهم نیست چون کاملا عوض شده است
یاسر
Iran, Islamic Republic of
حاج اقا از زمان امام حسین (ع) هم خاطره داری!!؟؟
شهروند درجه چندم
..
اگر آقای هاشمی که خود را استوانه نظام می داند این تحلیل را ازمبارزه درزمان غیبت دارند پس باید به آن دسته ازمردم حق داد که بخاطرمشکلات و معضلات متعددی که پس ازانقلاب عارضشان گردیده است از زمان سابق بخوبی یاد کنند!
خوب بود هاشمی درسال 88هم می نشت وگریه میکرد ..
Iran, Islamic Republic of
این درست نیست که از یک سخنرانی فقط یک جمله را تقطیع کنیم و هزار جمله در موردش تفسیر و تأویل بنویسیم چون باعث برداشت غلط میشود. در همان سخنرانی این جملات هم گفته شده که با تفسیر شما نمیخواند: "هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه حضور آیت الله اشرفی اصفهانی در جبهه اهمیت غیرقابل انکاری داشت، ادامه داد: آیت الله اشرفی اصفهانی با وجود کهولت سن لباس بسیجی می‌پوشید و در هر عملیاتی در پشت جبهه و قرارگاه قرار داشت و بسیجیان با دعای ایشان به جبهه می‌رفتند." ... "وی با بیان اینکه ملت ایران انقلاب را از خودشان می‌دانند و به همین خاطر در برابر مشکلات صبر و شکیبایی به خرج می‌دهند، اظهار کرد: انقلابی که رژیم سابق را شکست داد و آمریکا را از مرزهای ایران خارج کرد به واسطه حضور مردم در خیابان‌ها و جانفشانی‌های آنها بود. "
هوشنگ صلح جو
Iran, Islamic Republic of
واقعا برای شما با این دیدگاهت متاسفم...
چطور میتونی شخصیت ماندگار تاریخ انقلاب رو اینگونه خطاب کنی؟؟؟ چطور به خودت اجازه دادی؟؟؟
محض اطلاعت بگم که ایشون از یاران دیرین امام هستند، سردار سازندگی این مملکت اند. به جرات میتونم بگم ذوالقرنین زمان ما هستند و لایق لقب امیرکبیر انقلابند.
Iran, Islamic Republic of
تو فتنه 88 هم می نشستی گریه می کردی.!
نظامی بازنشسته
ساده اندیشی ممنوع !
دشمنان در منطقه در حال جنگ با جمهوری اسلامی و جنگ با دوستان جمهوری اسلامی است
در این وضعیت چاره ای نیست الا مبارزه و با اقتدار عمل کردن ، به دشمن فرصت دهی کشته می شوی !
فهم این مساله مشکل نیست ولی برای ساده اندیشان سخت است
Spain
آفرین به این پاسخ زیبا دمت گرم عالی بود!
Spain
حضرت آیت الله پس چرا امام سجاد (ع) از مختار ثقفی تمجید کرد؟!!

به نظر شما امام سجاد پیام امام حسین رو درک نکرده بود (نعوذ بالله) !!

کلا من گیج شدم حق با شماست یا امام سجاد (ع)
ف
متاسفم برات با این نوع نگرشت هاشمی!!
س
از این به بعد من هیچ انتظاری از هاشمی ندارم
فهمیدم که ایشان دیگر در حد یک سیاستمدار نیست و هیچ توقعی از ایشان دیگر ندارم
بصیرت باعث می‌شود که انسان دشمن شناس و روش دشمنی را بشناسد وجود ندارد
مجید
خواهشا یکی به این آقا بگه بی دقت حرف نزن. کی مجبورت میکنه که هر چیزی .. را پشت بلندگو بگی؟
یعنی امام خمینی (ره) اشتباه کرده؟
یعنی قرآن که به مبازه و جنگ برای احقاق حق دعوت کرده اشتباه کرده؟
یعنی ائمه معصومین اشتباه کردن؟
..
..
هموطن
بی دقت نیست حرف دلشه و ما که ایشون رو ادم مثبتی میدونستیم!
سال84دور اول به ایشون رای دادم و لی دور دوم به احمدی نژاد!
خدایا برای رای دور اولم مرا ببخش!
شما و فارس آخرسر از دست هاشمی دق می کنید و میمیرید.
Iran, Islamic Republic of
آقا مجید نمیدونم جهان کامنت منو چاپ میکنه یا نه. اینو میدونم که دل تو و مخاطبین این سایت از هاشمی پره. ولی جمله هاشمی اصلاً و ابداً به اون معنی که در تیتر مطلب اومده نیست. مثلاً همه میدونیم که امام سجاد (ع) مسیر مبارزه رو از طریق دعا پی گرفتند. آیا این به معنی راحت طلبی یا نفی جنگ و جهاده؟! هاشمی میگه عزاداری برای امام حسین(ع) هم خودش یه جور مبارزه است و چه بسا این سیل اشک برای تخریب پایه های ظلم از سیل خون هم قویتر باشه. این یکی. دومین حرفش هم اینه که قیام حضرت بقیه الله (عج) در واقع تکمیل همون قیام "ثاراللهی" است و به ثمر نشستن خون امام حسین(ع). حالا یه دفعه دیگه اون جملات هاشمی رو یه جور دیگه بخون (مثلاً جملات رو با صدای پناهیان بخون!) و از نو قضاوت کن.
آفرین ناراحت نباش برادر عزیز. هاشمی هر جور صحبت کند اینها به ایشان یه خورده ای می گیرند علتش هم این است که حقیقتاً نمی توانند سخنان هاشمی را خوب درک کنند بخشی از دشمنی شان نیز به همین علت است
مجید
دوست عزیز کسی با هاشمی دشمنی ندارد. ما از ابتدا با هاشمی پدر کشتگی نداشتیم و ایشان را یار و یاور انقلاب و رهبری میدانستیم. و امیدواریم دوباره ایشان برگردند.
..
هاشمی هم تا وقتی فرزندانش بزرگ نشده بودند با انقلاب و رهبری بود.
اما شما ببینید در حال حاضر چه موضعی دارد؟
وقتی میگوید: دنیا از ما فقط شفافیت میخواهد. یعنی ما مقصر هستیم و آمریکا و اروپا حق دارند ملت ما را تحریم کنند؟ نکنه این هم برداشت من و امثال من است؟
یا وقتی میگوید: صدام بخاطر برخی از افراد تندرو داخل ایران به ایران حمله کرد!!! مگه خود او در راس کار نبود؟ یا نکنه امام تندرو بودند؟ یا سال 42 هم همین افراد تندرو راس کار بودند که حمله کرد؟
و ....
پس ببینید بیخود نیست که میگویند: تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها
United States
شما که درک میکنی برا همه کافیه!
شاید هم بخاطر یک زندانی این روزا خیلی احساساتی میشن و اشکش امانش را نمی دهد
مجید
ممنونم که برخلاف سایر دوستاداران آقای هاشمی شما نقد مودبانه من را مودبانه پاسخ دادید.
من طبق فرمایش شما چندین بار جمله آقای هاشمی را خواندم و حتی متن سخرانی ایشان را نیز خواندم. متاسفانه فحوای مورد اشاره شما دریافت نشد.
غیر اینکه در قرآن در آیات سوره بقره آیه 216، سوره بقره آیه 218، سوره بقره آیه 190، سوره بقره آیه 191 و 192، سوره محمد (ص) آیه 4، سوره توبه آیه 41، سوره انفال آیه 74، سوره انفال آیه 75، سوره محمد (ص) آیه 31 به جهاد و دفاع از حق اشاره شده است. اگر امام سجاد (ع) دعا را برای دفاع از حق انتخاب کردند بخاطر ظرایط روزگار ایشان بود. همانطور که امام حسن (ع) هم با معاویه صلح کردند و امام حسین در حدود 10 سال اول امامت مسیر برادر را طی نمودند.
پس گفتن این جملات از آقای هاشمی با آن سابقه عجیب و غیر قابل باور است.
امير
حاج آقا تکلیف مارو مشخص کنید مواضع عجیبی از شما شاهدیم
محسن
Iran, Islamic Republic of
تکلیفش اتفاقا داره مشخص میشه. این حرفها داره کم کم مترادف انجمن حجتیه و شیعیان انگلیسی میشه!
محمود
Iran, Islamic Republic of
هر دم از این باغ بری می رسد .....
طلبه
یک کلمه به ایشون لطفا ساکت باشید
فارض
عجب طلبه بى فرهنگى !
عمار
Iran, Islamic Republic of
..
آموزه حضرت سیدالشهدا هیهات من الذله است ،این شعار انفعال را نمی پذیرد.گریه تنها صلاح با دشمن اسلام نیست .گریه لشکر اسلام را برای ثاراللهی آماده میکند.
شايد بتوان اين سخن را به گونه اي ديگر تعبير كرد.ممكن است منظور اين باشد كه راه انداختن دستجات عزاداري درمحرم و مجالس روضه خواني، به نوعي در تداوم راه آقا امام حسين(ع)موثر است و قتال با دشمنان دين اسلام،تنها راه زنده نگهداشتن راه سيدالشهدا نيست. ضمناَ ايشان تحقق كامل هدف ثاراللهي قيام عاشورا را ، منوط به ظهور آقا امام زمان (عج) دانسته اند تا با رهبري امام معصوم ،برگزيدگاني همچون ياران امام حسين (ع) با امام عصر(عج) همراه شوند .ياراني كه قبل از جهاد اصغر و مبارزه با خصم،جهاد اكبر و مبارزه با نفس را با پيروزي و سر بلندي پشت سر گذاشته اند.
..
دشمن دریافته که بهترین راه برای مقابله با عزم و اراده شیعیان تحریف عاشورا و قیام کربلاست. این هدف به خوبی توسط برخی در داخل کشور دنبال می شود و این یکی دو سال اخیر بارها سخنان محیرالعقولی در مورد عاشورا و کربلا از تریبون های مذهبی و سیاسی شنیده ایم. واقعا پروژه نفوذ دشمن جدی است و درحال پیگیری
Netherlands
این حقیر نزدیک به سن ایشان هستم و برخی مشکلات خود را بوضوح می بینم.
ایشان خودشان در جنگ تحمیلی از پیروزی خون بر شمشیر سخن می گفتند.
یا حسین(ع)
فقط می تونم بگم اقای هاشمی تو رو خدا خودتو خراب نکن...
البته بیشتر از این .
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
..گويا آقاي هاشمي زواياي پنهان فكري و عقيدتي خود را دارد آشكار مي كند .
آشکارتر
مهدی
Iran, Islamic Republic of
راجع به اشعث بن قیس یک کتاب تاریخی باید نوشت.
سربارسازندگی
اتفاقا باید دعا کنیم خدا سالم نگهش دارد تا بیشتر خودافشایی کند که فردا روزی بادمجون دورقاب چینها اندیشه وفراست وآینده نگز نتزاشند وچماقی تو سر نسل آینده شود همینطور که الان الکی الکی امیرکبیرش کرده اند
محسن 2
Iran, Islamic Republic of
دکی !!!!! این که شد نظر انجمن حجتیه !!!!! حضرت استاد ! یه چیز تازه تر بگو !
علی
سلام.
هاشمی بیشتر از هر کس دیگری مورد تایید رهبری است. از لحاظ انقلابی بیشترین سابقه را دارد و از لحاظ فداکاری برای انقلاب از دیگران جلو است.
متاسفانه شما با این تحلیل های تفرفه افکنانه ، بیشترین آب را به آسیاب دشمن میریزد و بیشترین بی توجهی به پیام امام راحل ( وحدت ) میکنید
محمد
اگر فردی که قبلا اعمال مثبتی داشته، امروز بگوید روز سیاه است و شب تاریک، آیا حرف احمقانه اش درست میشود یا جای شب و روز عوض میشود؟! وقتی هاشمی یک حرف بی معنا میزند، باید محتوای حرفش را نگاه کرد. چه کسی قبلا قبولش داشته به حرفش چه؟ اصلا میگویین قبلا، یعنی گذشته و تمام شده.
در مورد آب به آسیاب دشمن ریختن، اولا دشمن از همبن تفسیرهای .. دوست دارد تا ملت زنده و عاشورایی تبدیل شوند به ملت بدبخت به زمین میخ شده. ثانیا برخی خودی ها خود خیلی کارها را خراب می کنند. عقل را که نمیتوان از دین کنار گذاشت. عقل میگوید برای پیروزی باید ایستاد و مبارزه کرد، نه گریه. گریه بر شهیدان دست نینوا هم بدین جهت از سوی خدای متعال، به مسلمین هدیه داده شده که غیرتشان به جوش بیاید و به انتقام خون حضرت ثار الله علیه السلام، اهل حرکت و مبارزه شوند. نشستن نتیجه اش عاشوراهای پیاپی است.
بنابراین محتوای صحبت هاشمی، بی مغز است ..
ضمنا وحدت با خستگان از مبارزه، از عوامل شکست است. ما جز با مومنین قوی، هیچ وحدتی نداریم.
Estonia
آقا محمد گل گفتی
خواهش ميكنم به رهبري ربطش نديد،رهبري به هيچ كس چكه سفيد امضا نداده،با اين تحليله شما زبيرم چيزي نمونده بود كه مثل سلمان فارسي شه،تاريخ هميشه تكرار ميشه،عاقل اونيه كه عبرت بگيره،فقط ميشه گفت خدا آخرو عاقبت همرو ختمه به خيركنه
شهاب
Estonia
من بیشتر از شبکه عنکبوتی بی بی سی میشنوم که ایشون بیشتر از هر کسی مورد تایید رهبری است و گرنه 10 سال است ایشون به پائین ترین حد خود تنزل کرده و حتی یک بار رهبری از ایشون نامی نبردند و در جائی سخن و یا عمل ایشان را تایید نکردند . پس بیخود سعی نکن ایشان را به رهبری بچسبانی
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
خوبه تا آخر انقلابي باشه و الا طلحه و زبير هم انقلابي بودند قطب زاده هم انقلابي بود همراه امام از پاريس اومد تهران .
اگه انقلابي هست خودش بچه هاش چند ماه سابقه جبهبه دارند ؟؟؟
خانواده اش كدام شهيد را به انقلاب هديه كرده .. ؟؟
یعقوب
Germany
در روایات بسیاری. امده که خدا یا وقت مردن مرا دین دار از دنیا ببر .و حضرت امام ره خوب فرمودنند که به حال افراد باید توجه داشت خدا عافبت ما رو ختم به خیر کند
کاظم
از کرامات شيخ ما اين است شيره را خورد وگفت شيرين است
Iran, Islamic Republic of
آخه بشينيم فقط گريه كنيم به جايي نه برميخوره نه ضررميزنه زندگيمون هم بخوبي وخوشي ميگذره امام حسين وائمه خونشون ريخته بشه تاماگريه كنيم دنيا هم به رستگاري برسه .جل الخالق اين حرفا چيه ميزني هاشمی جون .اينكونه قضاوتهاواظهارنظرها نهايت بي انصافيست باباشما بامام بوديد باايشان همكلام وهم نفس بوديد ديديكه امام بجزحرف زدن دردفاع هشت ساله هم دخالت داشت ومديريت ميكردشماهم فرمانده جنگ بودي پس چراخين وخين ريزي كرديم مشخصه كه هدف داشتيم هدفمان دفاع ازنظام واسلام وناموسو كشورمان بود .بخدادارم شاخ درميارم ازاينگونه حرفها
به هيچ گفته اصول گرايان نميشود اطمينان كرد. حتي در مسائل مذهبي .
پناه بر خدا از شر شيطان و اصول گرايان افراطي -
تخريب ديگر اثري ندارد به كوري جشم دشمنان اسلام و ايران ايت الله هاشمي قلب جهان اسلام است.
ببخشید مغز جهان اسلام کیه؟
Spain
چند میگیری گریه کنی؟
اگر ما بخواهیم فقط بشینیم و گریه کنیم و هیچ اقدامی نکنیم تا امام زمان بیاد، این همون چیزی است که دشمن می خواد و حاضره هزاران حسینیه بزنه که ما فقط توش گریه کنیم!!

امام امام راحل فرمودند:
"اين مظاهر و شعائر و امورى که در اسلام در آن سفارش شده بايد فکر کنيد که اينها يک مساله سطحى نبوده است که مى‏ خواستند جمع بشوند و گريه کنند، خير؛ ما ملت گريه سياسى هستيم، ما ملتى هستيم که با همين اشکها سيل جريان مى‏دهيم و خرد مى‏کنيم سدهايى را که در مقابل اسلام ايستاده است"
مجیداعتمادی
این سخن تداعی کننده اعتقادات گروهک حجتیه است
Spain
مختار هم گریه کرد!!
حاج آقا شما همیشه ادعا کردی یکی از مبارزان صف اول انقلاب بودی. با این وصف خودت هم به حرف خودت اعتقادی نداشتی چه برسه به دیگران . لطفا تشریف ببرید کنار هوا جریان داشته باشه...
محمدحسین
با درخت تنومند عاشورا در نیفت که حافظ این درخت فاطمه زهرا سلام الله علیهاست و آبیاری این درخت با خون شیعه ست.
me
Romania
ما ریشه نئو لیبرالیسم رو که عامل بدبختی مردم شده تو مملکت خشک میکنیم.شما بورو بیشین با خودت و خونواده درخشانت گریه کن...بورو تو محرم جت اسکی سواریتو کن.ما خون علی(ع) تو رگامونه...با ایدئولوژی امام حسین(ع)..میریم تا به ظهور منجی برسیم...تا جان در بدن داریم در راه حق مبارزه میکنیم. هیهات منه الذله
ای کاش ایشون هم مثل سران فتنه ممنوع التصویر میشد تا مردم حداقل قیافه اش رو نبینند .
Iran, Islamic Republic of
اونهم چه قيافه زيبايي به ماه ميگه بيرون نيا كه من هستم !!!!؟
يگي ايشون خيلي زيباست يكي هم يوسف صانعي ..
لابد به امام راحل هم توصیه کرده بودی فقط گریه کنه و از اینکه فرمایش شما را قبول نکرده ناراحت شدی! خدا سلامتت بدهد اگر بنا بود مردم فقط گریه کنند حضرتعالی حداکثر امام جماعت مسجدی در نوق یا رفسنجان بودی( وکاش بودی و وزر و وبال فرزندانت دامنت را نمی گرفت) نه اینکه کباده ریاست مملکت را بکشی. ظاهرا کمبود حافظه سالخوردگی تشدید شده
"وَمَن نُّعَمِّرْهُ نُنَكِّسْهُ فِي الْخَلْقِ ۖ أَفَلَا يَعْقِلُونَ "
صذق الله العلی العظیم
پيام
Iran, Islamic Republic of
شما كه داعيه پدري بر تماميت انقلاب را داريد ، زمان شاه چرا بجاي نشستن وگريه كردن ، طريق مبارزه و كمك مالي به منافقين را انتخاب كرديد ؟؟
Iran, Islamic Republic of
حاج آقا یعنی سیدالشهدا با جاری کردن سیل خون خودش و فرزندان و اصحاب می خواست به ما بگه که به جای سیل خون با سیل اشک به جنگ ظلم برین؟؟! خدا وکیلی میفهمی چی میگی؟ یه کم فکر کن!
United Kingdom
چی شد تا الان که دیپلماسی شما خنده بود حالا شد گریه! پس حاج اقا لطف کنید به ظریف بگید از این به بعد وقتی اوباما یا جان کری را دید به جای دست دادن و خنده دست بدهد وگریه کند تا مات بفهمد که دارد با استکبار مبارزه میکند
..

حوزه چرا به این شبهات جواب نمیده ؟
والا این تفسیر شماست. ما که همچنین تفسیری نمی کنیم
mrm
امام خمینی ره : ( مامظلومين هميشه تاريخ ، محرومان و پابرهنگانيم . ما غير از خدا كسي را نداريم . و اگر هزاربار قطعه قطعه شويم ، دست از مبارزه با ظالم بر نمي داريم .
......هم اكنون اگر امريكا يك كشور اسلامي را به بهانه حفظ منافع خويش با خاك يكسان كند، چه كسي جلوي او را خواهد گرفت ؟ پس راهي جز مبارزه نمانده است ، و بايد چنگ و دندان ابرقدرتها و خصوصا امريكا را شكست ، و الزاما يكي از دو راه را انتخاب نمود: ياشهادت . يا پيروزي . كه در مكتب ما هر دوي آنها پيروزي است . .... ما مي گوييم تا شرك و كفر هست ، مبارزه هست . و تا مبارزه هست ، ما هستيم . ما بر سر شهر و مملكت با كسي دعوا نداريم . ما تصميم داريم پرچم "لا اله الا الله " را بر قلل رفيع كرامت وبزرگواري به اهتزاز درآوريم ) رهسپاریم با ولایت تا شهادت - یاد امام خمینی زنده وسایه امام خامنه ای مستدام باد.
پس بنا به گفته حاجی بنشینیم و داعش که سرها را میبرد فقط برای برادران شیعه وسنی سر بریده فقط گریه کنیم همان نسخه ای که انگلیس نامرد برای ما تجویز کرده ما که حرفهای انگلیسیها را گوش نمکنیم شما بشین گریه کن !!!!!!
شاید اين هم بازي جديدي است براي هدفي نو!!!!!!!!!
سینا
متاسفم با این تفسیرت از عاشورا اگه فکرت اینجوری بوده چرا تا الان ازاین حرفا نمیزدی..
جالبه ...سعودی ها هرجا دارن شکست میخورن یکی به دادشوم میرسه...توی عراق در محاصره بودن یونسی به دادشون رسید و باعث شد بخش زیادی از شیعیان رزمنده محاصره را رها کنند و برگردند....امروز در یمن فرهنگ شهادت حسینی گلوی عربستان را فشار داره ..ایشان به طرز مشکوکی در دفاع از عربستان میگوید باید گریه کرو
خداوند ملت را از فتنه هاي طراحي شده نجات دهد!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
حق جو
Iran, Islamic Republic of
اون وقت این آقا آیت الله مصباح یزدی را متهم می کند که خیلی اهل مبارزه نیست!
یکی به من بگه تفاوت حرف هاشمی و انجمن حجتیه چیه؟!!!
بابا تو دیگه کی هستی دست اونور آبی ها رو هم بستی
شاهین
Iran, Islamic Republic of
بنام خدا
باسلام
توصیه میشود کتاب کتاب اسلام ناب امام خمینی(ره)
را از اینترنت دانلود کنید آن موقع می فهمید اسلام ناب مخالف ظلم است و گریه فایده ندارد.
والسلام.
شاهین
Iran, Islamic Republic of
بنام خدا
باسلام
توصیه میشود کتاب کتاب اسلام ناب امام خمینی(ره)
را از اینترنت دانلود کنید آن موقع می فهمید اسلام ناب مخالف ظلم است و گریه فایده ندارد.
والسلام.
شاهین
Iran, Islamic Republic of
بنام خدا
باسلام
توصیه میشود کتاب کتاب اسلام ناب امام خمینی(ره)
را از اینترنت دانلود کنید آن موقع می فهمید اسلام ناب مخالف ظلم است و گریه فایده ندارد.
والسلام.
رضا
امروزه از روحانیت بدون اسلام باید ترسید...
syedali
United States
بی مقدمه شروع می کنم.
اقای هاشمی.اینجانب حقیر جانباز درعملیات بدر.قبل از کربلای ۴ ودرعملیات کربلای ۴ بارها مجروح شدم.
در اینجا خاطره ای برایتان بگویم.با اصابت کردن چهارترکش به پشت وکمر وقتیکه علی طلوعی خواست لباسهای غواصی را با قیچی پاره کند.که زودتر برای معالجه اماده کنند.قبل از به کما رفتن با اصرار زیاد مانع پاره کردن لباسهای غواصی شدم.وگفتم می دانید این لباسها برای بیت المال چقدر اب خورده.
حاضربودیم اگر شهید شدیم لااقل لباسها برای رزمنده بعدی بماند.

ایا شما هم اینگونه بودید وهستید.
راستی شنیده ام علی طلوعی هم بستری است


.کاروان عشق رفتو این حقیر جا ماند ام
من هنوزم بی رمق دردار دنیا ماندهام


تحمل مرا ای تن صباحی
که از پل بگذرم گیرم پناهی
مثلا برای مبارزه با داعش و اسراییل، فقط گریه کنیم، اون ها از بین می روند?!!!
حسین
درخت بی ریشه را باد سهمگین که میوزد گاهی اینطرف میخواباند گاهی آن طرف.یه وقتی هم از ریشه در میاد.
این فرمایشات گهر بار را پیش امام هم مطرح میکردید تا شاید به جای قیام خونین و انقلاب اسلامی با صد ها هزار شهید و جانباز در خانه مینشستند و به روضه و گریه برای امام حسین اکتفا میکردند ... جناب رفسنجانی واقعا خجالت هم خوب چیزی است .
" کل یوم عاشورا و کل عرض کربلا " یک نفر این کلام شریف و گهر بار را به حضرت ایه الله بیاموزد !!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
چيه بازم نهضتت خون ميخواد.اول پسراي خودتو بفرس شهيد شن بعد برا مردم نسخه شهادت بپيچ
احمد
Iran, Islamic Republic of
اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید...
این کلام سیدالشهداء هنگام حمله دشمن به خیمه های اهلبیت است .
شماهم لااقل آزاده باشید وبا تخریب علمای شیعه که تمام عمر خودرا در مبارزه با ظلم سپری کرده اند آب به آسیاب دشمن نریزید.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تأکید کرد: ظالم هرکس باشد و در هر کجا اگر ظلمش برملا شود، موفق نمی‌شود و در نهایت ظالم به اهدافش نمی رسد و مظلوم اگر درست عمل کند، پیروز می‌شود، چرا که مردم طرفدار حق و نجابت هستند.
محمد 1
United Kingdom
لابد انقلاب اسلامی و هشت سال جنگ تحمیلی و.... با گریه های ایشان پیروز شد
یونس
..
شکم در مورد هاشمی به یقین تبدیل شد .