سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۱

غدیر، عاشورا و ظهور را جدا از هم نبینیم

يکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۵۵
کد مطلب: 323279
معروف عبدالمجید، ادیب مصری در هم‌اندیشی شاعران همایش باران غدیر اظهار داشت: مشکلی بزرگی که امروز پیرامون عاشورا وجود دارد، این است که سعی دارند آن را از غدیر و ظهور جدا نگاه دارند، اما این وظیفه همه ماست تا این حادثه را درست معرفی کنیم.
به گزارش جهان به نقل از مهر، نشست هم‌اندیشی میهمانان حضر در چهارمین همایش بین‌المللی باران غدیر، صبح امروز یکشنبه ۱۲ آبان در تالار سلمان هراتی حوزه هنری برگزار شد.

در این نشست، محسن مومنی شریف، رئیس حوزه هنری در سخنانی با اشاره به برگزاری همایش باران غدیر در آستامه ماه محرم اظهار کرد: از غدیر تا عاشوا چندان فاصله‌ای نیست، اما تلاش زیادی در طول تاریخ شده است تا این فاصله درک نشود و متوجه نباشیم که چگونه حادثه غدیر در قرآن کریم و روایات با بزرگ‌ترین و والاترین عبارت ستایش شده است.

وی ادامه داد: باید به این نکته توجه کنیم که چه شد که پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) مسلمانان برای تقرب به خداوند، اهل بیت پیامبر اکرم (ص) را شهید و خاندانش را اسیر کردند. عاشورا از این منظر فرصتی است برای اندیشیدن به این سئوال.

رئیس حوزه هنری تصیح کرد: در زیارت اربعین آمده است که امام شهید شد تا بندگان خدا را از گمراهی خارج کند و امروز هم تمام دنیا از جهالت رنج می‌برند. انسان‌های نادانی به نام جهاد در راه خداوند انسان‌های بیگناه را به وضع فجیعی می‌کشند. پیام امام حسین (ع) امروز نیز برای ما مباره با جهل و نفاق است و هرکس امروز با این پدیده مبارزه کند، بدون شک با جهل مبارزه کرده است.

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام محمدرضا زائری به طرح این پرسش از حاضران پرداخت که چه محورها و عناصری از حادثه غدیر می‌توان بشمرد که در واقعه عاشورا امتداد یافت؟

گام زدن در راه علی (ع) مایه رستگاری است


سیدمحمد سرفراز ظفر، شاعر و ادیب پاکستانی نخستین میهمان حاضر در این مراسم بود که در این زمینه به اظهار نظر پرداخت و گفت: دنیا و تمام جان و هرچه در آن است اگر دائم از مناقب حضرت علی (ع) بگویند کم است. ذات امام بالاتر از این است که ما بتوانیم در موردش توصیفی داشته باشیم و معتقدم نه تنها تشیع که امروز تمام جهان بر نقش و قدم مبارک حضرت امام علی (ع) گام برداند قادر خواهند بود رستگار و کامیاب شوند.

وی افزود: مسلمانان امروز می‌توانند با سرلوحه قرار دادن سخنان امام علی (ع) تمام اختلافات خود را کنار بگذارند و توطئه‌های مسیحیان و یهودیان و استعمارگران تفرقه‌افکن را خنثی کنند که اگر این اتفاق از نخستین روز اتفاق افتاده بود، هیچگاه شاهد فاجعه کربلا نمی‌بودیم.

ماجرای محرم برگرفته از غدیر است


در ادامه این مراسم دهرمندرنات شاعر هندو در سخنانی با اشاره به دومین حضورش در این مراسم گفت: امسال در حالی به این جشن آمده‌ام که از سویی اشک محرم در چشمانم جاری است و از سویی، شادمان جشن غدیر را پشت سر گذاشته‌ایم. غدیر موضوعی جدای از محرم نیست و اگر دقیق نگاه کنیم همان فرآیند غدیر است که منجر به محرم شده است.

وی ادامه داد: تنها خدا عالم به غیب است و تنها اوست که چنین علمی را به نبی‌ خود اعطاء کرد. پیامبر بدون شک می‌دانست که پس از وی چه رویدادهایی رخ می‌دهد که ۵۵ سال قبل از واقعه کربلا، حسین (ع) را چراغ هدایت و کشتی نجات خواند.

دهرمندرنات افزود: نام حسین به زبان اردو یعنی زیباترین. اگر حرف ح را از آن برداریم به حساب ابجد عدد ۶۰ را به ما می‌دهد که سال آغاز واقعه عاشورا است. حرف «ح» از نام او به نظر من یعنی حمد، حرف «س» یعنی سجده، حرف «ی» یعنی یقین و حرف «ن» یعنی نماز و همه این حروف که متحد شوند نام حسین را می‌سازند.

وی همچنین گفت: حسین علامت ایمان است و شهادت او ابزاری برای حیات دادن به مرگ بود. پیامبر در روز غدیر همه آنها که رفته بودند یعنی گذشتگان و همه آنها که نیامده بودند، یعنی آیندگان و همه آنها که بودند را گرد هم جمع و جانشینش را معرفی کرد، چون می‌دانست که بعد از او عده‌ای به جایگاهش هجوم می‌آورند. این کلام وحی بود که از او خواست تا به مردم بگوید که چگونه می‌توانند شامل دریافت رحمت شوند. وظیفه پیامبر اعلام ولایت بود که خوب انجام داد و در آنجا بود که به امتش گفت از شما چیزی نمی‌خواهم جز اینکه به اهل بیتم محبت بجویید.

این ادیب هندو در پایان گفت: محرم تنها برای شیعیان نیست. این ماه برای هر آدمی است که حق غدیر را می‌داند و اگر هر انسانی برای حق زندگی می‌کند، باید جلوی حسین سر تعظیم فرود آورد و انسان‌ها با توسل به آن استقامت کنند.

عاشورا مایه اکمال دین است

بلرام شکلا، دیگر ادیب هندوی حاضر در این نشست بود که در سخنان خود اظهار کرد: همه می‌گویند جشن غدیر جشن اکمال دین و پذیرش آن است، اما قوت و کمال دین از نظر من پذیرش آن نیست و باید این کامل شدن را در حادثه عاشورا بجوییم که امتداد غدیر است.

وی ادامه داد: اگر دین اسلام را به درختی تشبیه کنیم، پیامبر (ص) ریشه آن است و حضرت علی (ع) تنه آن و امام حسین (ع) نیز گل و غنچه آن به شمار می‌رود که با کربلا شکفته و ظهور می‌یابد.

شکلا تاکید کرد: در هندوستان حتی هندوها نیز با اینکه در مورد پیامبر اکرم (ص) و حضرت علی (ع) چیزی نمی‌دانند برای امام حسین (ع) تعزیت برپا می‌کنند و به او احترام می‌گذارند. آنها گرچه ریشه حادثه کربلا را نمی‌شناسند، اما طرفدار حسین و قیام اویند.

هیچ کس نمی‌تواند تعلق همگانی عاشورا را انکار کند

مهندرسینگ اشک، دیگر ادیب هندوی حاضر در این نشست نیز در ادامه و در سخنانی اظهار داشت: اگر در حادثه غدیر دقت کنیم، می‌توان فهمید که چه کسانی از این حادثه شاد شدند و چه کسانی نه و همان نسل بودند که تا کربلا ادامه یافتند.

وی افزود: حقیقت این است که هیچ مکتب و مذهبی نمی‌تواند منکر این شود که مراسم عاشورا برای همه است و هر کس از غم آن تحت تاثیر قرار نگیرد، انسان نیست.

امام حسین (ع) هرگز به دنبال قدرت طلبی نرفت


آنتوان بارا، شاعر و ادیب سوری نیز در ادامه این مراسم برای دقایقی به سخنرانی پرداخت. وی نخست با اشاره به واقعه غدیر گفت: وقتی می‌خواهیم در مورد غدیر صحبت کنیم نمی‌توانیم ماجرای سقیفه را از یاد ببریم. ماجرایی که در آن گفتند پیامبر (ص) همه را جمع کرد تا اختلاف میان علی و بنی‌قریضه را حل کند و نه اینکه جانشین تعیین کند، اما ۸۰ هزار نفر حاجی باید در غدیر جمع می‌شدند و وصیت پیامبرشان را گوش می‌دادند. آنها باید می‌بودند چون پیامبر می‌دانست که باید قبل از رحلتش خلیفه پس از خودش را تعیین کند و می‌دانست که هیچ کس جز علی در سطح و مقام و بلاغتی نیست که بتواند رهبری امتش را بر عهده بگیرد، اما مخالفان تلاش کردند تا نقش امامت را پس از غدیر کم‌رنگ کنند و در واقع نخواستند تا اصحاب پیامبر پس از او جایگاهی داشته باشند. آنها تلاش کردند تا از اهل بیت (ع) انتقام بگیرند و اجازه ندهند خاندان او جایگاهی بیابند.

بارا ادامه داد: آنها جایگاه امام علی (ع) و جایگاه اجتماعی او را می‌دانستند، اما مغرضانه گفتند که منظور پیامبر (ص) از حدیث غدیر اعلام ولایت نبوده است. همین افراد گفتند که امام حسین (ع) نیز تلاش دارد تا کرسی قدرت را به دست آورد، در حالی که اگر امام می‌خواست و اشاره‌ای می‌کرد بخش‌های وسیعی از مردم با او بیعت می‌کردند. او قدرت نخواست و تنها برای اصلاح امت جدش قیام کرده است.

این ادیب سوری تاکید کرد: علی میراث سنگینی از گذشته خود بر دوش داشته است و همین باعث شد که علیه او در زمان حیاتش توطئه‌های فراوانی شود و حتی خلافتش بعد از عثمان را هم نپذیرند.

عاشورا محل تدریس خلوص است

الیاس شویری، ادیب مسیحی لبنانی نیز دیگر سخنران این مراسم بود که امام علی (ع) را تنها متعلق به مسیحیان و شیعیان ندانست و گفت: علی برای همه بشریت است؛ چون انسانیت واقعی را به نمایش گذاشته؛ انسانی که به معنای واقعی با خالقش در ارتباط بود و هرگز تکرار نشد.

وی تاکید کرد: این روزها زیاد در مورد حقوق بشر می‌شنویم، اما ای کاش مدعیانش به تاریخ بازگردند و ببینند که امام علی (ع) چگونه با کار و رفتارش حقوق بشر را به معنای واقعی به نمایش گذاشت. از این منظر من معتقدم اگر به ریشه‌های واقعی دین بازگردیم می‌توانیم ببینم که رابطه حقیقی میان انسان و خالقش چیست.

شویری افزود: عاشورا نشان داد انسان برای حضور در عرصه‌های مختلف باید خودش را مقابل پروردگارش خالص کند.

این ادیب لبنانی همچنین گفت: بسیاری امروز قدرت را تنها برای خدمت به خود می‌خواهند، اما زندگی و مسیری که حضرت علی (ع) طی کرد، نشان داد که قدرت را می‌توان بر خدمت به خلق خدا نیز به کار گرفت.

سعی دارند عاشورا و غدیر و انتظار را جدای از هم نگاه دارند

معروف عبدالمجید، ادیب مصری نیز سخنران این مراسم بود که در سخنانی اظهار داشت: مشکل بزرگی که امروز پیرامون عاشورا وجود دارد این است که سعی دارند آن را از غدیر و ظهور جدا نگاه دارند.

وی افزود: کم‌هوشیاری در میان برخی کشورهای مسلمان باعث شده تا غدیر در دانشگاه‌ها به عنوان حجةالوداع تدریس شود و نه غدیر. این وظیفه ماست تا این حادثه را درست معرفی کنیم. موضوع بعدی نیز جدا شدن ماجرای غدیر از مسئله ظهور است.

عبدالمجید همچنین گفت: کربلا نماد شجاعت امام حسین (ع) است و متاسفم که امروزه بسیاری تنها به وجه جنگ و نزاع آن توجه دارند و سعی دارند تا آن را تلخ‌ترین واقعه در تاریخ اسلام نشان دهند در حالی که از نظر من اینگونه نیست و عاشورا را باید پیروزی اسلام حقیقی بر ظلم به شمار آورد.

علی (ع) را با شمشیر نمی‌توان شناخت

امجد ویسی، شاعر کرد اهل تسنن نیز در این مراسم و در سخنانی اظهار داشت: پیامبر زمانی مبعوث شد که تمام ارزش‌های بشری زیر سئوال رفته بود. پیامبر نیز مبعوث شد تا مقام الهی انسان در زمین محقق شود. کمی که جلوتر می‌آییم، می‌بینیم که نخستین فردی که در جمع خانواده با او بیعت می‌کند، حضرت علی (ع) است و در جنگ‌ها نیز در کنار او می‌ایستد. همین ماجراست که در ادامه به قرائت حدیث من کنت مولاه ختم شد.

ویسی افزود: علی (ع) را نباید با شمشیر شناخت، بلکه باید او را با یتیمانی شناخت که هر شب چشم انتظار او بودند.

دلبر تاش ماتوا، بانوی ادیب روسی نیز آخرین سخنران این مراسم بود که در سخنان کوتاهی خواستار ایجاد وحدت پیرامون سازمان‌های غیردولتی شد تا اهالی فرهنگ تمام کشورهای بتوانند پیرامون آن با یکدیگر مرتبط شوند.

مجتبی رحماندوست، نماینده مردم تهران در مجلس شوای اسلامی نیز در ادامه این نشست در سخنانی خواستار برنامه‌ریزی مسئولان همایش برای حضور میهمانان خارجی آن در مراسم بزرگداشت ۱۳ آبان در تهران شد.

موسی بیدج نیز در سخنانی در این نشست خواستار ترجمه خطبه غدیر و ارائه آن به میهمانان حاضر در این نشست شد تا با ترویج آن در کشورهای خود بتوانند گامی در راستای معرفی فرهنگ غدیر انجام دهند.

شعرخوانی پرویز بیگی حبیب‌آبادی نیز آخرین بخش از این مراسم بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *