شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۱

اهل سنت: جهان اسلام با عاشورا بیمه شد

شنبه ۲ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۰
کد مطلب: 451613
جمعی از علما و ائمه جمعه اهل سنت شهرستان تایباد در گفت‌وگو با مهر بااعلام اینکه جهان اسلام با قیام عاشورا بیمه شد، حماسه کربلا را موجب عزت‌آفرینی برای تمامی مسلمانان جهان عنوان کردند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، امام‌جمعه اهل سنت مسجد جامع احناف شهرستان تایباد در گفت‌وگو با مهر بیان کرد: یزید نظام حاکمیت اسلامی و شریعت را زیر پا گذاشت و بدعت را در دین ایجاد کرد و از طرفی فرزند رسول خدا (ص) حضرت امام حسین (ع) نمی‌توانست وظیفه مهم امربه‌معروف و نهی از منکر را در چنین شرایطی نادیده بگیرد و سکوت کند.

مولوی غلام نبی توکلی اظهار کرد: امام حسین (ع) با قیام خود در مقابل طاغوت با امربه‌معروف و نهی از منکر به مسلمانان جهان درس استقامت در مقابل سختی‌ها و ناملایمات و زورگویی‌ می‌دهد که نباید در مقابل ظلم و استکبار تسلیم شد.

مولوی توکلی افزود: اسوه و سیره آن امام عالی‌مقام امروز برای مسلمانان الگوی پایداری و مقاومت است و رفتار آن حضرت را بایستی سرلوحه کار خود قرار دهیم.

امام‌جمعه اهل سنت مسجد جامع احناف تایباد افزود: هدف امام حسین از قیام عاشورا زنده کردن شعائر اسلامی بود که به دست حکومت یزید تحریف‌شده بود و افکار عمومی مردم را به زمان جاهلیت رفته بود.

وی گفت: اگر امام حسین (ع) شهید نمی‌شدند امروز نه نماز جمعه‌ای بود، نه نماز اول وقت و نه حج بلکه همه شعائر دینی رنگ و بوی خود را از دست می‌داد و در میان مسلمانان کم‌رنگ و کم‌اهمیت شده بود.

مولوی توکلی افزود: حرکت امام حسین (ع) حاوی درس‌ها، عبرت‌ها و اهداف دینی متعددی بود که مسلمانان آن‌ها را مغتنم بشمارند و در زندگی خود پیاده کنند.


وی با اشاره به اینکه در روز دهم محرم واقعه بسیار غم‌انگیزی رخ‌داده است افزود : رفتار و سیره امام حسین (ع) الگوی اهل سنت هست و با شهادت امام حسین (ع) جهان اسلام بیمه‌شده است.

وی افزود: اهل سنت ماه محرم‌الحرام را بسیار محترم می‌شمارند و برای آن حضرت توسط مردم اهل سنت در روز تاسوعا و عاشورا خرج و نذری می‌دهند.

* غم و اندوه شهادت امام حسین(ع) در قلب اهل سنت

مدیر حوزه علمیه مظهر التوحید اهل سنت تایباد نیز گفت: مردم اهل سنت احترام و محبت غیرقابل وصفی نسبت به اهل‌بیت پیامبر دارند و در نمازهای جمعه هر هفته در خطبه‌های این حدیث پیامبر اسلام را که می‌فرمایند ان الحسن و الحسین سید الشباب اهل جنته را بیان می کنند.

مولوی عبدالباری صالحی اظهار کرد:اهل سنت محبت به پیامبر و اهل‌بیت و صحابه بز گوارش را جزء لاینفک عقیده و مذهب خود می‌دانند و احترام خاصی برای آن‌ها قائل هستند.

وی بیان داشت: مردم اهل سنت غم و اندوه شهادت حضرت امام حسین را در قلب و روح جان خوددارند و اگر مانند برادران اهل تشیع سینه‌زنی و نوحه‌خوانی ندارند دلیل بر عدم محبت به این عزیزان نیست.

مدیر حوزه علمیه مظهر التوحید اهل سنت تایباد گفت: در سال ۶۱ هجری قمری قاتلین نابکار حضرت حسین بزرگ‌ترین ظلم و جنایت تاریخ را نسبت به اهل‌بیت پیامبر را رقم زدند و نام خود را جزء خبیث‌ترین افراد تاریخ به ثبت رساندند.

* امام حسین(ع) متعلق به همه مسلمانان است

وی افزود: بر ما مسلمانان واجب است تا بازنده نگه‌داشتن نام و یاد حضرت امامم حسین و پایبندی به اسلام و دستورات پیامبر ادامه‌دهنده راه این عزیزان باشیم.

مولوی صالحی بیان داشت: ضمن احترام به عقاید یکدیگر از ایراد هرگونه سخن و موضوعی که باعث ایجاد تفرقه و اختلاف و توهین به یکدیگر می‌شود پرهیز کنیم و با پیروی از قرآن و اسلام و سنت رسول خدا (ص) و استفاده از منویات مقام معظم رهبری عامل وحدت و امنیت در جامعه اسلامی باشیم.


وی گفت: امام حسین برای همه مسلمانان و تمام دنیا بود و به هیچ فرقه، مذهب و گروه خاصی به تنهای تعلق نداشته و ندارد و این بهترین نقطه مشترک برای حفظ وحدت و انسجام در جامعه اسلامی هست

* اقامه حق و عدل

مولوی عبدالکریم علیایی امام‌جمعه اهل سنت شهر مشهد ریزه از توابع بخش میان ولایت شهرستان مرزی تایباد نیز گفت: بدون شک ملت ایران، پیروزی خود را مدیون نهضت عاشورا هستند امام حسین نیز که برجسته‌ترین نماد عزت، آزادگی و مکارم انسانی است، الگوی بارز و مصداقی ارزشمند از صلابت و ایثار برای انسان‌های آزاده است.

وی افزود: آن زمانی که حقوق انسانی و کرامت و ارزش‌های دینی در ایران لگدمال شده بود و حکومت پهلوی دین زدایی را سرلوحه حکومتش قرار داده بود مردم ایران با تأسی از امام حسین و با رهبری امام خمینی قیام نمودند و سختی‌ها و مشقات زیادی را تحمل کردند.

امام‌جمعه اهل سنت مشهد ریزه افزود: به جرت می‌توان گفت اگر قیام مردم و رهبری‌های امام امت با تأسی از قیام عاشورا نبود امروز در ایران نامی از خدا و پیغمبر و قرآن یافت نمی‌شد.

وی ادامه داد: بی‌توجهی و عدم‌حمایت از علما بی‌ارزش جلوه دادن مدارس علوم دینی، ترویج مراکز فساد و فحشا و شراب‌خانه‌ها همه حکایت از دین زدایی حکومت پهلوی داشت که بحمدالله این آرزو را به گور برد.

* رد پای عاشورا در جنگ تحمیلی

وی گفت: در جنگ تحمیلی نیز جوانان این مرزوبوم با الگوپذیری از قیام امام حسین شهادت‌طلبانه عازم مناطق جنگی می‌شدند و جام شهادت را می‌نوشیدند

وی در خصوص هدف از قیام امام حسین بیان داشت: همان‌طور که خودشان فرمودند درواقع، حركت امام حسین(ع) براى اقامه‌ حق و عدل بود.

وی افزود: امام حسین(ع) با ایستادگی در مقابل سپاهیان یزید و عدم بیعت با وی به همه نشان داد که باید تا آخرین قطره خون و تا پای جان در مقابل ظلم و ستم ایستادگی کرد.

* ریشه بیداری اسلامی در قیام عاشورا

امام‌جمعه اهل سنت مشهد ریزه گفت:‌ با بیداری اسلامی ملت‌ها خواهان کرامت انسانی و عزت شدند و هدف و انگیزه اصلی مردم کشورهای مسلمان و زجرکشیده منطقه که شاهد قیام‌های عمومی در آن‌ها هستیم نابودی ظلم، استبداد و استکبار است.

وی بابیان اینکه بیداری اسلامی ریشه در قیام عاشورا دارد گفت: مردم کشورهای ستمدیده در این قیام‌ها به تأسی از عاشورا به دنبال برپایی حکومت عدل الهی و اجرای احکام اسلامی به‌عنوان «معروف» و جلوگیری از وابستگی به اجانب و بیگانگان به‌عنوان «منکر» هستند.

وی با اشاره به كتاب‌های تاریخی اهل تسنن چون تاریخ طبری افزود: تاریخ نشان می‌دهد كه مقام و منزلت اهل‌بیت(ع) و حضرت حسین(ع) در مذهب تسنن از فراز و رفعتی والا برخوردار است.


وی بیان کرد: در منقبت این امام بزرگوار احادیث به نسبت افزونی از پیامبر اكرم(ص) نقل‌شده است و در این راستا پیغمبر اسلام فرموده‌اند: حسن و حسین سید جوانان بهشتند.

مولوی علیبایی گفت: در معجم الكبیر طبرانی به نقل از عقبه بن عامر آمده است كه پیامبر(ص) فرمود: حسن و حسین ۲ شمشیر عرش‌اند.

وی گفت: بخاری، ترمذی و ابن ماجه نیز از «یعلی بن مره» نقل کرده اند كه پیغمبر اسلام فرموده‌اند: حسین از من است و من از حسین، كسی كه حسین را دوست دارد خداوند هم او را دوست می‌دارد.

امام جمعه اهل سنت مشهد ریزه افزود: همچنین بزرگان اهل سنت ازجمله ابن تیمیه می‌گوید: هر شخصی حسین را کشته یا در قتل وی همکاری داشته یا به قتل او راضی بوده، لعنت خدا و فرشتگان و انسان‌ها برآن باد و از دیدگاه اهل سنت یزید مبغوض و منفورترین فرد است جرائمی راکِه این شقی و عوامل حکومتش نسبت به خاندان نبوت مرتکب شدند، ایشان را در زمره فاسقان و محرومین از رحمت خداوند قرار داده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *