پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰
صندوق بین المللی پول پیش بینی کرد

پیش‌بینی از تغییر ذخایر ارزی ایران

شنبه ۲ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۰۴
کد مطلب: 451529
صندوق بین المللی پول از افزایش ۳۰ میلیارد دلاری ذخایر ارزی ایران تا پایان سال ۲۰۱۶ خبر داد و ایران را سومین دارنده بزرگ ذخایر ارزی در خاورمیانه و شمال آفریقا و آسیای مرکزی معرفی کرد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، صندوق بین المللی پول در بخشی از گزارش جدید خود موسوم به «چشم انداز اقتصاد منطقه ای خاورمیانه و شمال آفریقا و آسیای مرکزی» به بررسی میزان ذخایر ارزی کشورهای منطقه پرداخته است.

در این گزارش ذخایر ارزی ایران در پایان سال ۲۰۱۴ بالغ بر ۱۱۱ میلیارد دلار اعلام شده است. بر اساس برآوردهای این نهاد بین المللی ذخایر ارزی ایران درسال جاری میلادی ۱۸ میلیارد دلار افزایش یافته و در پایان این سال که دو ماه دیگر به پایان می رسد ۱۲۹ میلیارد دلار خواهد شد.

پیش بینی شده است ذخایر ارزی ایران در سال ۲۰۱۶ نیز صعودی باشد و در پایان سال ۲۰۱۶ این رقم به ۱۴۱ میلیارد دلار برسد.

بر این اساس طی دو ساله ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ ذخایر ارزی ایران با افزایش ۳۰ میلیارد دلاری مواجه خواهد شد.

صندوق بین المللی پول در ادامه به ذخایر ارزی عربستان اشاره کرده و افت قابل توجه ۷۹ میلیارد دلاری ذخایر ارزی این کشور را در سال ۲۰۱۵ برآورد کرده است.

ذخایر ارزی عربستان که در پایان سال ۲۰۱۴ بالغ بر ۷۲۶ میلیارد دلار بوده و طی سال های گذشته همواره روندی صعودی داشته است در سال جاری میلادی رو به کاهش گذاشته است. انتظار می رود در پایان سال جاری ذخایر ارزی این کشور به ۶۴۷ میلیارد دلار برسد.

بر اساس پیش بینی این نهاد بین المللی ذخایر ارزی عربستان سعودی در سال ۲۰۱۶ نیز نزولی خواهد بود و در پایان این سال به ۵۶۵ میلیارد دلار خواهد رسید.

بر این اساس طی دو ساله ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ بالغ بر ۱۶۱ میلیارد دلار از حجم ذخایر ارزی عربستان کاسته خواهد شد.

رژیم عربستان در سال جاری جنگ پرهزینه ای را علیه یمن آغاز کرد که این رژیم را مجبور کرده است به ذخایر ارزی خود دست اندازی کند. افت قیمت نفت نیز عامل دیگری در این زمینه بوده است.

بر اساس این گزارش ایران سومین دارنده بزرگ ذخایر ارزی در منطقه خاورمیانه طی سال ۲۰۱۵ بوده است. عربستان با ذخایر ارزی ۶۴۷ میلیارد دلاری در رتبه نخست و الجزایر با ذخایر ۱۳۵ میلیارد دلاری در رتبه دوم از این نظر قرار داشته است.

ذخایر ارزی برخی کشورهای دیگر به میلیارد دلار عبارت است از: بحرین ۴.۴، عراق ۵۰، کویت ۲۸.۸، لیبی ۵۶.۶، عمان ۱۶.۷، قطر ۴۱.۵، امارات ۷۷.۱، و یمن ۲.۴.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *