دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۰

تخطئه سیاست اوباما در امریکن اینترپرایز

يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۹
کد مطلب: 448136
در حالی که حملات ارتش روسیه به تروریست‌های سوری ادامه دارد، اندیشکده «امریکن اینترپرایز» در مطلبی ضمن انتقاد از مواضع واشنگتن، ورود مسکو به تحولات جاری سوریه را ناشی از ضعف آمریکا دانست.
به گزارش جهان به نقل از فارس، در ادامه انتقادات از مواضع دولت باراک اوباما در قبال دمشق، یک اندیشکده مطرح آمریکایی ضعف آمریکا را سبب ورود روسیه به تحولات سوریه خواند.

«دنیله پلتکا» عضو اندیشکده مطرح «امریکن اینترپرایز» در مطلبی با انتقاد شدید از مواضع دولت باراک اوباما در قبال سوریه نوشت: «ضعف آمریکا به روسیه شجاعت اقدام در روسیه را داد».

نویسنده می‌نویسد: «ورود روسیه به صحنه پیکار سوریه یک اتفاق قابل جلوگیری بود. در حالی که نشانه‌ها از برنامه در حال اجرای آموزش شورشیان سوری، آینده آن را قابل پیش‌بینی کرده بود، روسیه بر اقداماتش برای تقویت بشار اسد تنها متحد خود در کشورهای عربی را تقویت کرد و تلاش آمریکا بریا مقابله با داعش و نیز رژیم سوریه را پیچیده کرد.

در ادامه مطلب آمده است: « تنها کمتر از ۴۸ ساعت از دیدار رئیس‌جمهور اوباما و ولادیمیر پوتین در حاشیه نشست سازمان ملل، شورای فدراسیون روسیه ابتکار خود در سرزمین سوریه را آغاز کرد. طرح مسکو که در بحبوحه سردرگمی دولت اوباما آغاز شده، کمتر درباره داعش یا مشارکت با غرب برای مقابله با آن است و بیشتر به منظور چرخش موازنه قدرت به نفع اسد می‌باشد».

تحلیلگر آمریکایی ادامه می‌دهد: «چطور ما به اینجا رسیدیم و چه باید انجام شود؟ ابتدا به اوکراین نگاه کنید و متوجه شوید که چرا پوتین احساس کرد باید وارد سوریه شود. دولت اوباما و تقریبا اکثر اعضای اتحادیه اروپا الحاق کریمه را پذیرفتند و تقریبا نقض همیشگی توافقات مینسک را تحمل کردند. با وجود برخی توصیه‌ها در درون دولت آمریکا، رئیس‌جمهور پیشنهادها برای مسلح کردن اوکراین توسط آمریکا برای دفاع از خود را رد کرده است».

وی مدعی می‌شود: «پس از آنکه مقاومت کمی در برابر شکارهایش در اوکراین شد، رهبر روسیه به اقداماتش توسعه داد ابتدا عزم و جدیت آمریکا را در مذاکرات منجر به برجام یا توافق ایران را آزمود. در روزهای پایان مذاکرات، تهران با حمایت روسیه سقف درخواستهایش را بالا برد و خواستار پایان فشارها در حوزه فروش‌های تسلیحات متعارف و موشکی شد. جای تعجب نبود که بلافاصله پس از توافق، روسیه موافقت کرد تا قرارداد جنجالی و با تاخیر مواجه شده سامانه موشکی هوایی اس ۳۰۰ به ایران اجرایی شود».

«دنیله پلتکا» با ادعای آنکه اوضاع برای بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه خوب نبود، افزود: «در مواجهه با هشدارهای بی سر و صدا و شاید پرسر و صدای واشنگتن، پوتین تصمیم گرفت صحنه نمایش سوریه را به کنترل خود در بیاورد».

او تصریح کرد: «در روزهای اخیر مواضع آمریکا به این سمت تغییر یافته است که خواستار کاستن از درگیری و تنش در جنگ مشترک علیه داعش شده است. مسکو نیز به سرعت کاستن از درگیری را ظرف یک ساعت با آغاز حملات هوایی اینگونه تعریف کرد که باید همه عملیات‌های آمریکا در سوریه پایان یابد».

تحلیلگر آمریکایی در پاسخ به این سوال که «رئیس‌جمهور(آمریکا) چگونه پاسخ خواهد داد؟» نوشت: «از یک سو، این موضوع وسوسه انگیز است که آمریکا حریم‌های هوایی و تاسیسات مورد استفاده توسط نیروهای روسی را هدف قرار دهد اما اوباما چنین کاری نخواهد کرد چرا که او قبل از آنکه روس‌ها وارد تحولات میدانی شوند این کار را نکرد چرا اکنون خطر تقابل را بپذیرد؟ حتی تندروترین افراد هم باید قبل از درخواست برای تقابل نظامی مستقیم آمریکا و روسیه بر سر سوریه، باید به خود تردید راه دهند».

در ادامه این مطلب با لحنی تمسخرآمیز نسبت به آینده تحولات ناشی از اقدامات مسکو در سوریه آمده است: «خوب اوضاع به کجا ختم می‌شود؟ این مضوع به نظر بسیار واضح است: روسیه در حال ارائه قول درباره "راه‌حل" برای بحران پناهجویان اروپا است، بازگشت "ثبات" به سوریه توسط محور ایران، عراق، روسیه و ایجاد فرصتی دیگر برای گذر کردن از این مشکل که چه کسی در صورت سقوط اسد سوریه را رهبری کند، خواهد بود».

تحلیلگر آمریکایی در پایان افزود: «درست است که رئیس‌جمهور گفته اسد باید برود اما خطوط قرمز را می‌توان دوباره ترسیم کرد. درست است که واشنگتن سیاست تجهیز و آموزش مخالفان سوریه را داشت اما این سیاست فاجعه و افتضاح است».
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *