دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۱۰
۶۶
هاشمی رفسنجانی در گفت‌وگو با طلوع صبح:

احمدی‌نژاد می‌خواست به نفع من کناره‌گیری کند، من نگذاشتم!

ماجرای نامه گلایه‌آمیز هاشمی در سال88 به رهبر انقلاب
يکشنبه ۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۷
کد مطلب: 446871
رئیس‌مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: وقتى که من اسم نوشتم، احمدی‌نژاد به محسن گفته بود که اگر ایشان مایل باشند که من نباشم، من کنار می‌روم. این را محسن به من گفت و می‌توانید از محسن بپرسید.
احمدی‌نژاد می‌خواست به نفع من کناره‌گیری کند، من نگذاشتم!
به گزارش گروه جهان، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت‌وگویی با هفته نامه «طلوع صبح» انجام داده است که مشروح آن در ادامه می‌آید:

اگر اجازه بدهید به انتخابات سال ۸۸ برگردیم. آیا حضرت عالى مناظره مشهور سال ۸۸ آقاى احمدى نژاد و مهندس موسوى را به صورت زنده مشاهده کردید؟

بالاخره دیدم. اینکه همه را به صورت زنده دیدم یا نه، نمى دانم.

سؤال ما این است که پس از ایراد اتهامات متعدد به شما،آن لحظه واکنش شما چه بود؟

من دیدم که حرف بى سندى را مى زند. ایشان رقیب هاى خودش را ندیده مى گرفت و مى گفت که رقیب من فلانى(هاشمى رفسنجانى) است و مسأله را به این طرف آورده بود که حرف ناحقى بود. من در آن انتخابات از کسى حمایت نکرده بودم که ایشان این گونه مى گفت. بعد هم حرفهایى زد که من در مراسم امام(ره) که ایشان را دیدم، گفتم که شما خیلى حرف هاى خلاف گفتید. خودتان اصلاح کنید و اگر اصلاح نکنید، من باید جواب بدهم.

کاغذى هم به او دادید؟

همان بود که می‌خواستم تذکر بدهم که این ها را اشتباه کردید. خیلى دوستانه گفتم. اما ایشان اصلاح نکرد و من هم نامه اى به رهبرى نوشتم و آن را منتشر کردم.

همان نامه اى که پیش از انتخابات نوشتید؟

بله، همان نامه اى که هر کس مى خواست، آن را دید و بارها منتشر شده است. همان موقع من نمى خواستم بدون خواندن رهبرى منتشر کنم، عصر که نامه تمام شد، براى ایشان فرستادم و آخرین فرصتى بود که پیش از انتخابات مى توانستم، چون ظاهراً عصر سه شنبه بود، درست یادم نیست، جمعه هم انتخابات بود.

مى خواستم قبل از انتخابات منتشر شود. براى رهبرى فرستادم که اگر نظرى دارند، بدهند. عصر هم با ایشان ملاقات داشتم. وقتى به ملاقات رفتم، به ایشان گفتم که شما جواب مرا ندادید. ایشان گفتند: الان که آمدى، داشتم از روى کامپیوتر مى خواندم. گفتم: روى آن نظرى دارید؟ گفتند: روى محتوا هیچ نظرى ندارم، ولى روى زمان آن نظر دارم و اگر از من مى پرسیدى، مى گفتم که بعد از انتخابات باشد. گفتم: من که پرسیدم و شما جواب ندادید و وقت هم تمام شد و رسانه ها فردا نمى توانند بنویسند و باید همین امشب بدهم که جوابم را چاپ کنند. ایشان گفتند: که اگر بعد از انتخابات منتشر می‌کردید، چه می‌شد؟ گفتم: اگر احمدى نژاد پیروز شود، خوب نیست که با انتشار این جواب دوباره دعوایى را شروع کنم. چون تمام شده بود و اگر هم شکست، بخورد که این دیگر شبیه چوب زدن به مرده است و هنر این است که همین حالا که ایشان با هدف انتخاباتى گفته، من هم با همان هدف جوابش را بدهم. ایشان گفتند: حق شما بود و من باید دفاع می‌کردم که براى بعد از انتخابات گذاشتم. البته این کار را هم کردند و به نماز جمعه رفتند و به آن صورت مفصل گفتند.

فکر مى کنید چرا تلویزیون و صداوسیما حاضر نشد جوابیه شما را پخش کند؟

صداوسیما پیش از انتخابات و حتى یک سال قبل از انتخابات ۸۴ دربست در اختیار آن جریان بود. به هر حال تمام دستاوردهاى انقلاب را با آوردن بعضى از آدم هایى که بعدها مشخص شد به کدام جریان وابسته هستند، زیر سؤال مى بردند که در همان ایام و حتى قبل از انتخابات ۸۴ من گفته بودم که صداوسیما به خاطر دستمالى قیصریه را به آتش نکشد. احمدى نژاد از گروه ایثارگران بیرون آمد و عضو آنجا بود. رئیس صداوسیما هم عضو آنجا بود. اینها با هم پیمان داشتند و در صداوسیما هم هر چه مى خواستند، انجام مى دادند.

آیا قبل از ۸۴ ، آقاى احمدى نژاد را به عنوان فردى که روزگارى استاندار شما بوده، مى دیدید؟

همیشه ایشان را مى دیدیم. شهردار تهران بود که براى بازدید از تونل رسالت از من دعوت کرده بود و من به اتفاق ایشان از آن پروژه بازدید کردم و همچنین براى مراسم افتتاح پارک پلیس در شرق تهران از من دعوت کرده بود که با هم رفتیم و آن پارک را افتتاح کردیم و موارد اینگونه زیاد بود.

شایعه شد که قبل از ۸۴ از شما براى حضور در انتخابات کسب تکلیف کردند.

پیش من نیامد، اما به محسن گفته بود. وقتى که من اسم نوشتم، به محسن گفته بود که اگر ایشان مایل باشند که من نباشم، من کنار می‌روم. این را محسن به من گفت و می‌توانید از محسن بپرسید.

واکنش شما چه بود؟

من گفتم: نه، در انتخابات شرکت کند.

اگر اجازه بدهید وارد انتخابات ۹۲ شویم. شما چقدر احتمال مى دادید که رد صلاحیت شوید؟ همیشه انسان احتمال مى دهد. عده اى حضرت عالى را پیروز اصلى انتخابات می‌دانستند. چون مشایى را حذف کرده و شخص مورد نظر شما رأى آورد. این را قبول دارید؟

مردم به دکتر روحانى رأى دادند، یک واقعیت سیاسى است. البته در خصوص ردّ صلاحیت بله. من مى دانم چه شد. آنها قبل از اینکه تصمیم بگیرند که من نباشم، آقاى مصلحى وزیر وقت اطلاعات با معاونانش به آنجا رفته بودند. آیین نامه آنها اجازه نمى دهد که در بحث هاى انتخاباتى کسى از خارج باشد. با حضور مصلحى مخالفت شده بود که نباید او باشد. خیلى اصرار شده بود که گفتند پس معاونان نباشند و خود مصلحى باشد. یکى از اعضاى خبرگان به من خبر داد که مصلحى در جلسه آنها گفته که ما صبح و ظهر و شب به طور مرتب آراى آقاى هاشمى را رصد مى کنیم که ساعت به ساعت بالا مى رود و الان به هفتاد درصد رسیده است و در این چند روز تا انتخابات اگر همین طور بالا برود، ایشان از ۹۰ درصد بالاتر می‌رود و ما مصلحت نمی‌دانیم. چون اگر ایشان بیاید، همه ى رشته هاى دوره هاى ما را پنبه مى کند.

چقدر قبول دارید که جنابعالى نسبت به سالیان پیشین یا دهه هاى قبل، تغییرات فکرى داشته اید؟ الان برخى منتقدان شما مکرراً ادعا مى کنند شما نسبت به گذشته تغییرات جدى کرده اید؟

نه، خیلى قبل از انقلاب از زمانى که مبارزه شروع شد، تفکراتم از لحاظ سیاسى شکل گرفته است. نه تصادفى و نه تقلیدى، بلکه مطالعه کردم و قرآن را خواندم و اسناد را نگاه کردم و تاریخ را خواندم و همان شکل محفوظ است. همان سخنرانی‌هایى که پیش از انقلاب می‌کردم، بعد از انقلاب هم می‌گفتم. قبل از انقلاب در یک ماه رمضان در مسجدى در بازار درباره عدالت اجتماعى صحبت کردم که درباره همان موضوع به تناسب با مسایل روز چندین خطبه در نماز جمعه خواندم. مطالبش یادداشت شده بود و داشتم که از بیشتر مطالب پیش از انقلاب فرق نمی کرد.

در مورد چند سال اخیر چطور؟ مثلاً مى گویند شما پس از انتخابات ۸۴ دچار تغییرات جدى شدید و این روند همچنان ادامه دارد.

تفکراتم همین است. در مجلس که بودم، همه میدانند که دو طرف را حفظ مى کردم و بلکه سه طرف را. هم نهضت آزادیها بودند که آنها را حفظ میکردم و هم محافظه کارها و چپگراها بودند که با همه کار میکردم و مشکلى نداشتم و فراجناحى عمل مى کردم. در ریاست جمهورى هم همین کار را کردم. کابینه ى من معتدلترین کابینه هاست که حداقل نصف - نصف از دو جناح بود و بعضیها هم مستقل بودند. بعد از دوره ریاست جمهورى، در انتخابات دوم خرداد، بى طرف بیطرف کار کردم و فقط انتخابات را سالم برگزار کردم. شبهه دخالت دیگران بود که من جلوى آن را گرفتم و سالم برگزار کردم. البته یک جناح خوشش نمی‌آمد. ولى من براى برگزارى سالم انتخابات کمک کردم. بعد بعضى از تندروها از جناح رادیکال که مسایل خاصى با من داشتند، شروع به تخریب کردند. ولى الان همانها برگشتند و عوض شدند. محافظه کارها هم از این طرف مخالف هاشمى » : افتادند. اینها میگفتند که که الان اینگونه حرف میزنند. « مخالف رهبر است اینها عوض شدند و من عوض نشدم. یعنى نظر آنها نسبت به ما عوض شده است. تفکرات من مال ۵۰ سال قبل است و هنوز محفوظ است. منتها متناسب با زمان اصلاح می‌شود.

آن ایامى که حضر تعالى ردّ صلاحیت شدید، گفتند به خاطر کهولت سن بوده است. اما فیلمى از شما دیدم که حضرت عالى روزانه دقایق طولانى را روى تردمیل مى دوید. سئوالم این است که ورزش روزانه شما چگونه است؟ آیا کاملاً منظم و مرتب است؟

بله، از قبل ورزش مى کردم و در سالهاى اخیر هم من به توصیه پزشکان هفته اى دو بار به شنا مى روم که کافى نیست. دو، سه روز هم در حیاط خانه، زمانى که هوا مساعد باشد، حدود نیم ساعت مى دوم که نزدیک دو کیلومتر مى شود. امّا اگر سرما و یا گرما زیاد باشد، روى تردمیل در داخل اتاق این کار را مى کنم و همان مقدار راه مى روم که شیب هم دارد و بهتر است.

برنامه ى کوه هم دارید؟

نه، سال هاست که به کوه نمى روم. قبلاً مرتب به کوه مى رفتم و خیلى طولانى هم مى رفتیم. یک بار از قله توچال که مى خواستیم برگردیم، از همان راه معمولى نیامدیم و گفتیم از طرف شرق برویم که سر از کاشانک در مى آورد. به منطقه اى صخره اى برخورد کردیم که خیلى سخت بود و مى بایست یک متر یا دو متر خودمان را به پایین مى رساندیم. خیلى خسته شدیم. وقتى به جایى رسیدیم که درخت بود، استراحتى کردیم. بعد از استراحت خواستم که راه بروم، به قول قدیمى ها، دیدم زانو مى زنم. در نوجوانى که در روستا بودم، بسیار می‌شنیدم که می‌گفتند: فلانى زانو مىزند.

آن موقع نمى فهمیدم "زانو مى زند" یعنى چه. چون هیچ وقت به خاطر توانى که داشتیم، حال و روز افراد بزرگتر را درک نمى کردیم که در راه رفتن زانو مى زدند. اما این بار وقتى خواستم راه بروم و خودمان را به شهر برسانیم، متوجه شدم که راه رفتن سخت شده است. در آنجا یک نفر افغانى را دیدیم که با حیوان براى باغى که آن بالا بود، نان می‌برد. از او خواهش کردیم که ما را برگرداند. سوار حیوان شدیم و کم کم پایین آمدیم. بعد از آن کم مى روم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


کاملا آشکار است که تعارف بوده جدی که نبوده....
عباس
Iran, Islamic Republic of
احمدی نژاد پرچمش بالاست
پرچم فساد و مردم فریبی اش؟!
عباس
Iran, Islamic Republic of
نه پرچم آزادگی و عزتش
البته بدون حلقه ی مشاالدوله
علی
دروغ سال را گفتی هاشمی!
آقای هاشمی حنای جنابعالی به شدت بی رنگ شده برای ما
محسن
ایت الله خاری در چشم تندروها و محبوب دل مردم ایران، انشالله با شرکت در انتخابات اسفندماه رکورد رای به یک نماینده خبرگان توسط آیت الله شکسته خواهد شد
حتما فتنه گران معتدل هستند و ما تندرو نه؟
با این همه دروغی که به امام نسبت می دهند وبا این همه تحریفی که حتی در انتخابات سال 88 که تنها 6 سال از ان می گذرد ایجاد کرده و با این همه زاویه ای که از رفتار وی در رابطه با مسایل اصولی اسلام می بینیم اگر تایید صلاحیت بشه شورای نگهبان رکورد می زند.
ببخشید شما آقامحسن نیستی؟ازکی تاحالا حذف مرگ برآمریکا اعتدال شده؟یعنی امام هم تندرو بود؟
«من در آن انتخابات از کسى حمایت نکرده بودم»!! پس بریزید تو خیابونا چی بود؟
Iran, Islamic Republic of
«فَذرنِی وَمَن یُکذّبُ بِهذ الحدیثِ سنستدرجُهُم مِن حَیثُ لا یعلمون.» (سوره قلم؛ 44)
درود بر مرد سازندگی و ابر قهرمان ایران
سیاح
تلویزیون در اختیار هیچ جریانی نبود در مناظرات هم احمدی نژاد هز چه که گفت درست در آمد مثل تخلفات مهدی هاشمی و غیر قانونی بودن استات اویل ۰!
احمدی نژاد شروع کننده تخریب نبود بلکه پاسخ ۴سال تخریب را در مناظرات داد
حسین
Norway
دورود بر هاشمی..
واقعا درود برهاشمی ....بابا مردم ظرفیت این همه خاطره رو ندارن به خدا....حاجی کوتاه بیا
الف
حاج آقا خاطره، باز هم خاطره؟؟!!
رضا
United States
اگر درست باشد نشون میده که اولا هاشمی
در تحلیل ارای انتخابات اشتباه کرده وتصور رای اوری احمدی
رو نداشته
و همچنین نشانه معرفت ادب احمدی نژاده
والبته تخریبهایی که طرفداران هاشمی بویژه در دور
دوم علیه احمدی انجام دادتد نشانه قدرت طلبی هاشمیه
که براشون سخت بود کسی که تا چندسال پیش استاندارش
بوده حالا رقیبش باشه
جهان مروج عقده گشاییهای هاشمی علیه احمدی نژاد نشو
Germany
پس همش تقصير خودت بود ديگه!!و
همینه
France
دروغ که کنتر نمی اندازد
دروغ کنتور نمیندازه اما قبضش در زمان انتخابات برای شخص عالیجناب صادر می شه!
United States
اين يك مصاحبه سياسي نيست. ظاهرا خبرنگار بي اطلاع يا قصدي داشته كه سؤالهاي اصلي را نپرسيده كه مثلا چرا عزت الله سحابي و امضا كنندگان نامه انتقادي از خودتان را دستگير كرديد. هر چقدر هم كه مردم فراموشكار و خبرنگار دست آموز باشد اينجا را ماله بكشيم پرسشهاي اخرت را چه خواهيم كرد.
Amir
بریم از محسن بپرسیم؟؟!!!!!
محسن؟؟!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
الان هم در مقابل آمریکا شما و هم کیشانتان زانو می زنید.
19
سلام علیکم
ملت ایران نادان نیست.
خواب نما
United States
.. .
امکان ندارد اقای احمدی نژاد باان روحیه ومناظرهای انتخاباتی چنین پیشنهادی کرده باشد !!!!!
بازم یه خاطره ی دیگه
شروین
Romania
سلام اره شما راست میگی .
.. . اگه اصولگراها وحدت داشتند و رکعب ولایتی (مهره خاموش شما ) رو نمی خوردند نه نامی از شما بود ونه از دیگران به عنوان رئیس جمهور
Iran, Islamic Republic of
خدا رو فراموش نکن الان وقت استغفار وتوبه است خصوصا با این بجه هایی که شما دارید
"بالاخره دیدم. اینکه همه را به صورت زنده دیدم یا نه، نمى دانم."

ایشون این چیز ها رو یادش نمیاد اما خاطرات جعلی اش را مو به مو یادش هست
ای ساده دل!!
Germany
درحیاط خانه نیم ساعت میدوم دوکیلومترمیشود. عجبا هاشمی جون این خونه است یا پارک ملت؟!،!
Romania
هاشمی یار رهبر است
یدالله
یار رهبر
کدام یار رهبر نامه بی ادبانه و تهدید امیز بصورت سرگشاده به ولی نعمت خود ارسال می کند
در کجا دیده اید یار رهبر بدون سلام و خدا حافظی نامه بی ادبانه اش را علنی کنه
کدام یاور خون به دل رهبری کرد
آیا صرف اینکه کسی در غار کنار پیامبر بود یار اوست؟
قدری بصیرت داشته باشید و از آخرت بترسید و سر در برف نکنید حقیقت را ببیند
شما ها حاضرید خدا را به نقد بکشید ولی وقتی به هاشمی می رسید او را از هر معصومی معصوم تر می دانید
این تذهبون
میخوام بدونم اگه سند شیش دنگ منگوله دار این کشور ومملکت رو بنام این خاندان بزنیم راضی میشن
بود! خودش نخواست شیطان و رفیق ناباب و مال دنیا گولش زد
ملاک حال فعلی افراد است
Romania
دمت گرم جهان نیوز با این افشا گری به حق و به موقع تا میتونی از این کار های آیت الله رو بزن که همه واقعیتو بفهمن
یا علی
منتظر
Iran, Islamic Republic of
نکته جالبش این بود که میگوید گفتم اگر نامه را بعد از انتخابات منتشر کنم در صورت پیروزی احمدی نژاد دعوتی دیگری می شود که خوب نیست. اما آنوقت بعد از انتخابات اينهمه فتنه و خیانت کردند ایشان هم ....
عباس
تا جایی که من یادم می اید اصلا آقای هاشمی برای اینکه احمدی نژآد ثبت نام کرد ورود پیدا کرد
ali
Iran, Islamic Republic of
اون فردی که کسب تکلیف کردند آقای ولایتی بوده است که برای شما کنار رفتند. خودتان بیشتر فکر کنید!! ظاهرا کهولت سن افراد را هم در ذهن شما به فراموشی تاریخ سپرده است.
امیر عباس
United States
هاشمی مورد قبول احاد ملت نیست و هر کس به او نزدیک شود و برای مردم اشکار شود او هم مورد نقد و کنار گذاشتن از سوی مردم قرار میگیرد و احمدی نژاد با اطلاع از این واقعیت بجای زدن موسوی حمله به هاشمی را در دستور کار خود قرار داد و موفق هم شد
عطا
از کوه گفتی و از تعطیلات در لتیان نگفتی...
حسابی دلم خون شد...
محمود
الان سه روز مانده به انتخابات و جناب آقای آیت ا.. هاشمی با ۱۸۳ درصد از رقبا پیش هستند و به نظر میرسد این آمار تا ۶۰ درصد دیگر نیز افزایش یابد
اخرش نفهمیدیم رای روحانی مال هاشمی هست یانه؟!50+1
واقعا از دل مردم خبر ندارند که مردم این خونواده رو نفرین می کنند احیانا ایشون تو کار سنگ پا نیستند
Germany
باز هم آقای خاطره
محمد
این هم خاطره بود یا واقعیت
حسین
چه افتخاری برای حاج آقا محسوب می شود
جناب خان
France
90% !!!؟؟؟؟ ککا رامبد مو کم اوردم!!!
حامد
"اینها عوض شدند و من عوض نشدم" در یک مسافرت گروهی یک نفر گم شده بود بعد از مدتی که وی را پیدا کردند و علت گم شدن وی را جویا شدند اصرار داشت که من گم نشدم شماها گم شده بودید .
Iran, Islamic Republic of
نه این که از احمدی نژاد رنگ داره از هیچ کدومشون رنگ نداره نه از اون و نه از هاشمی چون به سخنان رهبری توجهی نکردند اینجا فقط یه چیز است حزب فقط حزب علی رهبر فقط سید علی و هرچیز دیگری لغو و بیهوده هست
تندروها از جناح رادیکال که عوض نشدند ولی جنابعالی عوض شده اید
Iran, Islamic Republic of
ههه ههه 90 درصد!! همون خاطرات خودت را بگویی بهتر است از نقل قول از یک مجهول الهویه!!
سلمان
Iran, Islamic Republic of
حاج اقا ما قبول میکنیم شما خاطرات خوبی میگویید!
فقط یک سئوال اگر شما از ایشان خواستید که درکورس رقابت بمانند چرا بعد از پیروزی رقیب تبریک نگفتید وشکایت یه خدا بردید؟؟؟؟؟؟؟؟
مهدی
آقای هاشمی دیگر بس است.
ابراهیمی
خدایی اگر دوره احمدی نژاد اتفاق و حمله به حاجیان مظلوم بی دفاع رخ می داد .هاشمی چکار می کردی ؟
احمد
آقای هاشمی : هسته ای رو که جمع کردی ، اقتصاد رو هم فلج کردی . دیگه چه بلایی قراره سر مملکت بیاری.
زرديني
حاج آقا اول شما نفعتون را اثبات کنيد تا بعد....
ایشون تو یکی از خاطراتشون گفته بودند که در سال 84 همسر مرحوم امام از ایشان به خاطر ورود آقای احمدی نژاد خواسته بودند که وارد انتخابات شوند اما حالا میگویند احمدی نژاد با اجازه ایشون کاندید شده اند.تو رفتار و گفتار این آقا تناقص آشکاری وجود دارد که این یک نمونه آن است.
یا حجة ابن حسن ریشه فتنه گرا رو بکن الهی آمین
بابا سربسرت گذاشته !!!!!
اللهم اشف کل مریض
حامد
" وقتى که من اسم نوشتم، به محسن گفته بود که اگر ایشان مایل باشند که من نباشم، من کنار می‌روم. این را محسن به من گفت و می‌توانید از محسن بپرسید." اکر ممنوع الملاقات نباشد و صد البته در صداقت محسن نباید شک کرد.
Germany
كنتور كه نميندازه
محمد1
آقای هاشمی شوخی کرده شما جدی نگیرید