پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۰

کالاهای داخلی از انحصار خارج شوند

يکشنبه ۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۴
کد مطلب: 446835
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه مصرف کالای ایرانی باعث تقویت بنیه ملی و توسعه در کشور خواهد شد، گفت: هر کس که به کشورش عشق و علاقه داشته باشد، قطعا اولویت اصلی اش باید این باشد که به جای کالای خارجی کالای ایرانی استفاده کند.
به گزارش جهان به نقل از نکته آنلاین، وقتی محصولات کیفیت لازم را داشته باشد و بتوان با همان کیفیت یا کیفیتی نزدیک به محصولات خارجی و با قیمتی مناسب کالاها را در داخل تولید کرد، در نتیجه گرایش مردم به سمت خرید و استفاده از کالاهای داخلی افزایش خواهد یافت.

مهدی کرباسیان با اشاره به اینکه مصرف کالاهای تولید داخل دو اثر مهم در اقتصاد کشور خواهد گذاشت، اظهار کرد: با مصرف کالای داخلی دو اتفاق مهم می‌افتد اول این که به صنعت، تولید و توسعه کشور کمک می‌کند و دوم این که باعث ایجاد اشتغال در کشور خواهد شد و هم وطنان مان سر کار می‌روند. لذا منافع ملی ایجاب می‌کند که اگر کسی ایرانی باشد و عشق ایران را داشته باشد، کالای ایرانی مصرف کند.

کرباسیان در خصوص اقتصاد مقاومتی و ضرورت افزایش تولید ملی تصریح کرد: بدیهی ست که فرمایشات مقام معظم رهبری و سیاست دولت‌ها برای استفاده از کالای ایرانی همواره وجود داشته و باید باشد ولی چند نکته وجود دارد که باید به آن توجه شود، یکی این که مسیر کالاهای ایرانی و داخلی باید مسیر رقابت باشد و کیفیت آن هر روز نسبت به روز قبل افزایش پیدا کند و دیگری اینکه تولید داخلی از انحصار خارج شود.

وی با تاکید بر اینکه کالاهای داخلی از نظر قیمت تمام شده باید به گونه ای باشد که توان رقابت با نمونه خارجی اش را داشته باشد، گفت: اگر قیمت و کیفیت کالا‌های داخلی مناسب نباشد ممکن است تا مدتی مردم با دستورالعمل و .... کالای ایرانی را استفاده کنند ولی نهایتا ضرر بزرگ‌تری در کشور حاصل می‌شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه انحصار باعث عقب ماندگی در تولید کشور خواهد شد، ادامه داد: مثلا در رابطه با خودرو و وضعیت اقلام دیگر و کالاهای منزل مانند یخچال و گاز شما می‌بینید که وقتی کالا از حالت رقابت خارج می‌شود به حالت انحصار می‌رسد، فضای غیر رقابتی به وجود خواهد آمد که این حالت غیر رقابتی و انحصاری موجب عدم رشد می‌شود و شما مشاهده می‌کنید که هنوز بعد از بیست سال برخی کالا‌ها با تعرفه ۹۰ در صد و ۸۰ در صد و امثالهم وارد می‌شود و این نشان از غیر رقابتی بودن برخی محصولات داخلی است.

کرباسیان اضافه کرد: لذا بر این اساس باید برنامه ریزی به نحوی باشد که در هر دورانی شرکت‌ها و کارخانجات بتوانند روی پای خودشان بایستند و از حالت انحصار بیرون بیایند.

وی در پاسخ به این پرسش که باید چه تدابیری برای خروج انحصار در تولیدات داخلی اندیشیده شود؟ گفت: باید سرمایه گذاری مناسب از سوی بخش خصوصی صورت بگیرد و دولت هم از آن حمایت کند.

معاون وزارت معدن، صنعت و تجارت، افزود: در حال حاضر وقتی محصولات کیفیت لازم را داشته باشد و بتوان با همان کیفیت یا کیفیتی نزدیک به محصولات خارجی و با قیمتی مناسب کالاها را در داخل تولید کرد، در نتیجه گرایش مردم به سمت خرید و استفاده از کالاهای داخلی افزایش خواهد یافت.

کرباسیان به برخی از محصولات موفق داخلی اشاره و تصریح کرد: در مورد لوازم خانگی خوشبختانه به دلیل این که در چند سال اخیر رقابت در آن اتفاق افتاده، کیفیت کالا‌ها بالاتر رفته است.

وی اضافه کرد: هنگامی که وارد یک مغازه لوازم خانگی مثل تلویزیون و غیره می‌شوید، می‌توانید کالای ایرانی را با قیمت ارزان‌تر و با کیفیتی قابل قبول بخرید در حالی که در مورد بعضی از کالاها این طور نیست، یا مثلا پارس خزر که یک دورانی خیلی موفق عمل کرده بود، هنوز هم یک سری از مشتریان قدیمیش را حفظ کرده چرا که مشتری از کیفیت آن کالا مطمئن است ولی در حال حاضر با ورود انبوه کالا اوضاع تغییر کرده است.

این مقام مسئول با اشاره به تکنولوژی و محصولات مدرن، اظهار کرد: نکته دیگری که وجود دارد تکنولوژی است، یعنی شما باید این حقیقت را بپذیرید که مردم محصولاتی خارجی مانند کامپیوتر، موبایل و اقلامی که متعلق به فناوری بالاست را به محصولات و مشابهه خارجی اش ترحیج می‌دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *