شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
۲

بررسی رشد علمی کشور در ۱۰ سال اخیر

چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۴
کد مطلب: 444842
شتاب رشد علمی کشور که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، در حالی سال به سال کندتر می‌شود که تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی کشور نیز افزایش داشته است.
به گزارش جهان به نقل از نکته آنلاین، اگر بخواهیم آمارهایی از تولید علم ایران در سال‌های گذشته ارائه دهیم، می‌توان گفت: در سال ۲۰۰۵، تعداد تولیدات علمی ایران ۶ هزار و ۹۰۸ مدرک بود. این تعداد در سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ به ترتیب به ۹ هزار و ۱۹۹ مدرک، ۱۳ هزار و ۳۷۷ مدرک و ۱۷ هزار و ۳۸۱ مدرک رشد پیدا کرده است.

در حالیکه آمارهای مختلف به خصوص در پایگاه ISI نشان از کاهش شتاب تولیدات علمی ایران دارد، سرپرست پایگاه استنادی جهان اسلام از رشد تولیدات علمی سخن می‌گوید.

البته خود سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نیز در خبری که در سایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منتشر شده است، گفت: سهم تولید علم ایران از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۱ مرتبا افزایش یافته و از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ این رشد از نرخ ثابتی برخوردار بوده و از سال ۲۰۱۴ سهم کشور دوباره افزایش یافته است.

به عبارتی دیگر اگر بخواهیم آمارهایی از تولید علم ایران در سال‌های گذشته ارائه دهیم، می‌توان گفت: در سال ۲۰۰۵، تعداد تولیدات علمی ایران ۶ هزار و ۹۰۸ مدرک بود. این تعداد در سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ به ترتیب به ۹ هزار و ۱۹۹ مدرک، ۱۳ هزار و ۳۷۷ مدرک و ۱۷ هزار و ۳۸۱ مدرک رشد پیدا کرده است.

در این آمار به سادگی می‌بینیم که هر سال نسبت به سال قبل میزان تولیدات علمی بین ۳ تا ۴ هزار افزایش داشته است.

در دولت دهم که آغاز آن برابر با سال ۲۰۰۹ میلادی است تعداد تولیدات علمی ایران به یکباره به ۲۰ هزار و ۲۲۳ مدرک بالغ می‌شود و سپس از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ یعنی سال آخر دولت دهم تولیدات علمی ایران به ترتیب به ۲۲ هزار و ۲۳۱ مدرک، ۲۸ هزار و ۴۲۰ مدرک و ۳۰ هزار و ۲۸۰ مدرک افزایش پیدا کرده است.

نگاه کوتاه به این آمار در دولت دهم نشان می‌دهد که رشد تولیدات علمی فوق‌العاده بوده و هر سال نسبت به سال قبل افزایش چشمگیری داشته است.

در بررسی عملکرد دولت یازدهم که از اواسط سال ۲۰۱۳ آغاز و در سال ۲۰۱۵ میلادی جریان دارد تولیدات علمی به این شرح است:

سال

تولیدات علمی

2013

30463

2014

30487

2015

9276


البته سال ۲۰۱۵ هنوز به نیمه نرسیده است ولی با این وجود اکنون سوال این است که با توجه به افزایش تعداد زیاد دانشجویان تحصیلات تکمیلی در زیر نظام‌های مختلف کشور در ۲مدت بیش از دو سال که از عمر دولت یازدهم میگذرد آیا تولیدات علمی ایران نشان دهنده رکود است یا رشد؟

آمار نشان دهنده رکود توسعه علمی کشور است که با فرمایش مقام معظم رهبری که رکود شتاب علمی غیرقابل قبول است، مغایرت کامل دارد.

همچنین طبق آمارهایی که وزیر علوم دولت یازدهم ارائه داده تعداد دانشجویان کشور از ۴.۴ میلیون دانشجو به ۴.۶ میلیون دانشجو افزایش یافته است.

می‌دانیم که این افزایش در دوره‌های کارشناسی صورت نگرفته زیرا تعدادی از واحدهای دانشگاه آزاد و پیام نور دانشجو نداشته و این دانشگاه‌ها در صدد تجمیع واحدهای دانشگاه‌های مربوط به خود هستند. حتی این مورد درباره مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی نیز صادق است.

پس افزایش ۲۰۰ هزار دانشجو در مقاطع ارشد و دکتری که در واقع تولید علم کشور به این دوره‌ها بستگی دارد صورت گرفته و جامعه انتظار افزایش تولیدات علمی را از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور دارد.

از یک طرف عملکرد دانشجویان و اساتید موجود و شاغل به تدریس و تحصیل در دانشگاه‌ها طبق آمار ارائه شده با رکود مواجه است و از طرفی دیگر افزایش ظرفیت مقاطع تحصیلات تکمیلی هیچ نوع تاثیر مثبتی بر میزان تولیدات علمی کشور را نشان نمی‌دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


چون دولت یازدهم عوامفریب نیست. دنبال کیفیت است. فقط به دنبال تعداد مقاله نیست. دست برخی اساتید را از چاپ در ژورنالهای بی کیفیت بست. بروید تعداد مقالات ایرانی را در ژورنال تقلبی Asian Journal of Chemistry را ببینید و مقایسه کنید. برای هر مقاله 500 دلار از بودجه این مملکت دزدید.
خوب دولت اینها را بست.
دوم اینکه دولت قبل دانشگاه آزاد را دچار مشکل کرد آمار تولید علم این دانشگاه هم به شدت افت کرده.
به خدا اعتقاد دارید تحلیل درست کنید.
Iran, Islamic Republic of
بورسیه های بدون آزمونی که تحصیل در دانشگاههای غرب را بر تحصیل در دانشگاههای کشورمان ترجیح دادند و هر کدام بین 700 میلیون تا یک میلیارد برای بیت المال هزینه درست کردند هم جزو تولیدات علمی حساب شده است؟


اگر دین نداریم لا اقل آزادمرد باشیم