يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۱
روایت شهرام عبدلی درباره حضور در آثار سینمایی؛

سینمای لوس جای سینمای کاباره ای را گرفته است!

شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۲۱
کد مطلب: 443875
شهرام عبدلی گفت: نقش‌های ماندگار اصولا کاراکتر‌های منفی هستند. بازیگرانی چون آل‌ پاچینو،‌ مارلون براندو و رابرت دنیرو با بازی کردن در نقش‌های منفی، خود و نقش‌شان را در سینما ماندگار کردند. نقش‌های مثبت را به بچه‌سوسول‌ها می‌دهند. تام‌ کروز یکی از این بچه‌سوسول‌هاست.
سینمای لوس جای سینمای کاباره ای را گرفته است!
به گزارش جهان، شهرام عبدلی جزو بازیگرانی است که نسبت به شرایط کنونی سینما مباحثی را مطرح کرد که می‌تواند برای سینماگران قابل تامل باشد. او در بخشی از صحبت هایش گفت اصغر فرهادی حاصل سینمای ما نیست و این که بسیاری از فیلم‌ها فامیلی ساخته می‌شود.

وی درباره اینکه چرا اغلب بازیگران تلویزیون کمتر در سینما حضور پیدا می‌کنند گفت: قبل از این باید درباره این صحبت کنم که چرا بازیگران سینما در اغلب آثار تکرار می‌شوند و یا شاهد چهره جدیدی در این حوزه نیستیم تصور کنید بازیگر ۴۷ ساله‌ای که همچنان در نقش جوان اول سینما بازی می‌کند در هیچ کجای دنیا اینگونه نیست.

* خانم ۳۸ ساله بازیگر عاشق ۲۰ ساله است

وی گفت: همین روال برای بازیگران زن نیز وجود دارد. خانم بازیگر ۳۸ ساله که همچنان در نقش عاشق ۲۰ ساله ظاهر می‌شود و ۱۷ سال کوچکتر از سن خود را نمایش می‌دهد.

عبدلی در ادامه افزود: سرمایه‌گذار دائما نگران بازگشت سرمایه خود است، سینمای ما در حقیقت یک سینمای خانوادگی است بدین معنا که در زمان ساخت یک فیلم افرادی که در مسیر تولید این فیلم تأثیر دارند تماما فک و فامیل هم هستند و طبق رابطه ای که دارند یکدیگر را وارد این حرفه کرده‌اند.

* دخترخاله و دختر عمه این کارگردان بازیگر می‌شود

او همچنین گفت: در این شرایط یک سوپراستار را وارد می‌کنند و از آن به بعد دختر خاله و دختر عمه این کارگردان بازیگر می‌شود. تمام اینها به یکباره برای فردی تازه کار اتفاق می‌افتد.

- چرا به گونه‌ای نشان داده می‌شود که بازیگر تلویزیون توان حضور در سینما را ندارد؟

عبدلی در ادامه انتقاداتش از شرایط کنونی از حضور بازیگران تلویزیون در سینما گفت: جالب است در اینجا اعلام می‌شود که بازیگران تلویزیون در سینما کار کنند. این صحبت من بدین معنی نیست که محدودیتی وجود دارد و یا اینکه از افرادی که در رسانه ملی فعال هستند در سینما استفاده نمی‌شود بلکه به طور دقیق منظورم این است که چرا شرایط و فضای موجود را به گونه‌ای پیش می‌برند که بازیگر تلویزیون توان حضور در سینما را ندارد؟!

این بازیگر با اشاره به اینکه بهترین بازیگران تلویزیون آمریکا در سینما نیز حضور پیدا می‌کنند گفت: در سینمای هالیوود همواره رابطه متقابلی بین اهالی سینما و تلویزیونشان وجود دارد. بحث من بر سر این موضوع است که چارچوب سینما در برخی از بخش‌های آن اصولی نیست و باید یک بازنگری در آن صورت بگیرد و نگاهمان را تغییر دهیم.

* آثاری که هیئتی ساخته می‌شوند

وی در ادامه افزود: در این سینما همه چیز بر مبنای رابطه شکل می‌گیرد و تقریبا در هنگام ساخت خیلی از آثار هیأتی رفتار می‌شود در این شرایط سرمایه گذار می‌گوید من پولم را وسط گذاشتم و هر کار دلم بخواهد انجام می‌دهم.

عبدلی در ادامه اظهار داشت: تعداد محدودی هستند که سینما را به درستی می‌شناسند که کارشان هم خوب است و آنها هم از همان تعداد محدود بازیگری که در سینما فعال هستند استفاده می‌کنند. در اینکه بازیگران در فیلم‌های سینمایی تکرار می‌شود مسئله‌ای نیست که بخواهیم به خودشان خرده بگیریم.

* بهرام بیضایی هم برای فیلمش گلزار را انتخاب ‌می‌کند

او در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به اینکه تعدادی که ادعای روشنفکری دارند و یا آن تعدادی که روشنفکر هستند خودشان رویه درستی را در پیش نگرفته‌اند گفت: تصور کنید اگر بهرام بیضائی هم بخواهد فیلم بسازد،‌ به دنبال محمدرضا گلزار می‌رود. این یک واقعیت است دیگر، ما دائم در حال تعارف هستیم.

* سینمای بنی اعتماد نیاز به سوپر استار دارد؟!

این بازیگر در ادامه افزود: خانم بنی اعتماد هم فیلم‌ می‌سازد با سوپر استارها این کار را انجام می‌دهد. آخر مگر سینمای بنی اعتماد نیاز به سوپر استار دارد؟!

*ساخت فیلم فامیلی جلوی شایسته سالاری را گرفته

وی در ادامه گفت: متأسفانه در این حرفه عده‌ای پدر و مادرشان در سینما دست ‌اندر کار بوده و آنها نیز وارد این حرفه کرده است و در نتیجه همه دور هم جمع می‌شوند و یک فیلم فامیلی می‌سازند. این سینما یک سینمای فامیلی است. در واقع چقدر بر اساس شایسته سالاری اتفاق‌ها در سینما می‌افتد؟ امثال بنده که از این چرخه فامیلی خارج هستیم جایی در میان آنها نداریم.

* لوس بازی جای کاباره در فیلم‌ها

شهرام عبدلی در پاسخ به این پرسش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس مبنی بر اینکه به نظرتان چقدر خانواده‌ها از سینما راضی خارج می‌شوند گفت: شاید ۳ الی ۴ درصد. بسیاری از فیلم‌ها قابل دیدن نیست و اغلب آنها بازسازی آثار زمان طاغوت است. تنها تفاوتش این است که کاباره ندارد و به جایش لوس‌بازی گذاشته‌اند.

* اصغر فرهادی حاصل سینمای ما نیست

وی در ادامه افزود: واقعا درصد زیادی از فیلم‌ها قابل دیدن نیست. فیلمنامه‌هایی که در شرایط کنونی نوشته می‌شود آثار تک خطی است. کارگردان‌های خوبی که حضور دارند حاصل زحماتی است که خودشان کشیده‌اند و خودجوش به جایگاهی که دارند رسیدند. سینمای ما این افراد را تربیت نکرده است. در واقع امثال اصغر فرهادی حاصل سینمای ما نیستند بلکه حاصل تلاش شخصی خودشان است.

عبدلی با اشاره به اینکه همواره تلاش کردم در نقش‌های متفاوتی حضور پیدا کنم تا به تکرار نیفتم گفت: اگر واقعا چند فیلمنامه به طور همزمان پیشنهاد شود تلاش می‌کنم متفاوت‌ترین آن را قبول کنم.

* نقش مثبت را به این بچه سوسول می‌دهند

وی در ادامه درباره تأثیرگذاری منفی و مثبت در سینما گفت: نقش‌های ماندگار اصولا کاراکتر‌های منفی هستند. بازیگرانی چون آل‌پاچینو،‌ مارلون براندو و رابرت دنیرو با بازی کردن در نقش‌های منفی خود و نقششان را در سینما ماندگار کردند. نقش‌های مثبت را به بچه سوسول‌ها می‌دهند. تام‌کروز یکی از این بچه سوسول‌هاست.
منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *