شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۱۰
۸

انتقاد روزنامه اصلاح‌طلب از زنگنه/ امان از اظهارات زودهنگام!

سه شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۲۳
کد مطلب: 439370
فراموش نکنیم نفت ایران هر سِنت ارزان‌تر فروخته شود، برخلاف منافع ملی و به زیان مردم و کشور است. پس در شرایطی که همه عوامل بنیادین و روانی دست به دست هم داده‌اند تا قیمت نفت هر روز پایین بیاید، حتما باید برای موضع‌گیری‌های کارشناسی مبتنی بر شناخت فضای روانی موجود، تدبیر داشت.
انتقاد روزنامه اصلاح‌طلب از زنگنه/ امان از اظهارات زودهنگام!
به گزارش جهان، روزنامه اصلاح طلب شرق در یادداشتی به قلم سیدمحمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک، به انتقاد از اظهارات زودهنگام مسئولان وزارت نفت پرداخت و نوشت: دو عامل در قیمت‌گذاری نفت موثر است: یکی عوامل بنیادی و نظام عرضه و تقاضاست و دیگری عوامل روانی، که با توجه به شرایط و موقعیت می‌توانند بر قیمت نفت تأثیر بسزایی داشته باشند. در شرایط فعلی، عوامل بنیادین وضعیت مناسبی ندارند؛ تقاضا به ‌شدت کاهش یافته است و عرضه نیز به‌وفور وجود دارد. همچنین اخباری از اقتصاد جهانی، به‌ویژه کشورهای آسیایی، می‌رسد که حاکی از نابسامانی شاخص‌هاست. اقتصاد چین به‌دنبال سقوط سهام بورس این کشور، آسیب دیده و تقاضا نیز در آن به شدت کاهش یافته است. به‌عبارتی می‌توان گفت در یک سال اخیر، موتور رشد اقتصادی چین بسیار کند شده، درحالی‌که بخش درخور توجهی از تقاضای انرژی مربوط به اقتصاد این کشور بوده است. مسئله دیگری که وجود دارد این است که با کاهش تقاضا در کشورهایی که قدرت اقتصادی بالایی دارند، اقتصادهای مرتبط با این کشورها نیز متأثر می‌شود و تقاضای آنها نیز کاهش می‌یابد. پس همه شرایط برای کاهش روزافزون تقاضا مهیاست و دراین‌بین، عرضه نیز با قدرت وجود دارد و متأسفانه کم هم نمی‌شود.

در آخرین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت- اوپک- سقف تولید روزانه ٣٠ میلیون بشکه با توافق اعضا تثبیت شد؛ اما با وجود این مسئله، هیچ تدبیری برای کنترل این میزان تولید اندیشیده نشد و در شرایطی که حتی همان ٣٠ میلیون بشکه نیز بیش از تقاضای اقتصاد جهانی بود، راه برای اضافه‌تولید اعضا باز گذاشته شد. براین‌اساس، شاهد هستیم گاهی تولید اوپک تا حدود ٣٢ میلیون بشکه در روز هم افزایش یافته است. در نشست اوپک، همه اعضا سقف تولید روزانه ٣٠ میلیون بشکه را پذیرفتند؛ اما عملا با اضافه‌تولید هم مخالفتی نشد. این در شرایطی است که نفت ایران هنوز به بازار عرضه نشده است و اعضا نیز قرار بود تلاش کنند جا برای ورود نفت ایران باز شود؛ اما دسته دوم از عواملی که بر قیمت نفت تأثیر زیادی دارند، عوامل روانی هستند. در اوضاع فعلی که عوامل بنیادین بازار نفت در شرایط نامساعدی به‌سر می‌برند، اظهارات مقامات نفتی کشورمان هم می‌تواند به روند نزولی قیمت نفت در بازارهای جهانی کمک کند. افزایش عرضه نفت ایران در حالی به عنوان یک عامل روانی مؤثر بر بازار نفت جهانی ظاهر شده است که هنوز نه تحریم‌های ایران لغو شده و نه تولید افزایش یافته، اما ساز آن کوک شده است. اظهارنظرهای پی‌درپی پیرامون ورود نفت ایران به بازار، اعلام اینکه هرچه شود و قیمت نفت به هرکجا برسد، به تولید نفت ایران اضافه خواهد شد و مسائلی ازاین‌‌دست هم به جو روانی موجود دامن می‌زند. چرا باید چند ماه جلوتر از اینکه این عامل بخواهد اثرگذار شود، بر آن اصرار کنیم تا بازار متأثر شود؟ این در حالی‌ است که موعد لغو تحریم‌ها و اضافه‌شدن تولید نفت ایران، احتمالا به اواخر پاییز و اوایل زمستان می‌رسد و در آن زمان مطمئنا افزایش تقاضای فصلی، به راحتی می‌تواند اضافه‌تولید ایران را جذب کند. پس دلیلی برای این حجم اظهارنظر وجود ندارد. فراموش نکنیم نفت ایران هر سِنت ارزان‌تر فروخته شود، برخلاف منافع ملی و به زیان مردم و کشور است. پس در شرایطی که همه عوامل بنیادین و روانی دست به دست هم داده‌اند تا قیمت نفت هر روز پایین بیاید، حتما باید برای موضع‌گیری‌های کارشناسی مبتنی بر شناخت فضای روانی موجود، تدبیر داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


عمار
Iran, Islamic Republic of
کرسنت هر سنت .
چه آهنگی دارند این دوکلمه کنار هم.!
Iran, Islamic Republic of
از ایشان(ژنرال زنگنه) انتقاد نکنید!!! ایشان ژنرال هستند. شما گروهبانها چی حالیتونه؟!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
چرا احمدی نژادی ها احضار میشوند
چرا هاشمی و یارانش چون زنگنه احضار نمیشوند؟
صبر کن تا ایشاله موعد دولت راستگویان هم تموم بشه اونوقت ببینیم ژنرال کجاست
چون در راس قدرت هستن!
شازده
Iran, Islamic Republic of
عرض سلام و ادب و احترام خدمت :
گروهبان کرسنت عزیز !
مجلس باید جناب ایشان را استیضاح نماید
امان از مسئولین که فکر میکنن ارث پدرشان است نه بیت الم......