پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۶
۱۳
وزیر نفت و موجی از آمارهای سرسام‌آور!

ژنرال زنگنه؛ از هجمه به بنزین داخلی تا کاهش ۷۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت

دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۵۵
کد مطلب: 439203
اگر وزیر نفت در یک سال اول دولت به جای آنکه توان اصلی خود را صرف همراهی با خانم ابتکار در هجمه به بنزین تولید صنایع پتروشیمی کند، بر وضعیت تولید و صادرات نفت کشور در شرایط ادامه تحریم‌ها متمرکز می‌شد امروز وضع آمارها تا بدین‌ حد به ضررش نبود.
ژنرال زنگنه؛ از هجمه به بنزین داخلی تا کاهش ۷۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت
گروه سیاست جهان نيوز: بر اساس نماگرهای فصلی شاخص‌های اقتصادی کشور که از سوی بانک مرکزی منتشر می‌شود، تولید نفت کشور بنابر آمارهای اعلامی وزارت نفت در زمستان سال گذشته به ۳ میلیون و ۱۵ هزار بشکه رسید.

این در حالی است که در بهار ۱۳۹۲ یعنی در انتهای دولت قبل، تولید نفت کشور بیش از ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه بود.


نزول شاخص‌های نفتی کشور فقط مربوط به تولید نفت نیست، بلکه صادرات نفت خام و خالص صادرات فرآورده های نفتی کشور نیز در ۲ سال اخیر با افت فاحش مواجه شده است.

مطابق این گزارش، در حالی که در بهار ۱۳۹۲ مجموع صادرات نفت خام و خالص صادرات فرآورده های نفتی کشور بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز بود، آمارهای جدید نشان می‌دهد در زمستان سال گذشته صادرات نفت خام و خالص صادرات فرآورده های نفتی کشور حدود یک میلیون و ۴۲۸ هزار بشکه در روز بوده است که نسبت به اواخر دولت قبل، نزدیک به ۴۰۰ هزار بشکه کمتر است.


کاهش چشمگیر دو شاخص اصلی نفتی کشور (تولید و صادرات نفت) در ۲ سال گذشته در حالی رخ داده که بیژن زنگنه وزیر نفت دولت و حامیان وی، همواره مسئولان نفتی دولت قبل را به سوءمدیریت متهم کرده و آنها را مورد هجمه رسانه‌ای قرار می‌دادند.


به عنوان مثال، زنگنه قبل از تشکیل کابینه دولت یازدهم، با حالتی تمسخرگونه نسبت به وزرای نفت پیشین گفته بود: باید گروهبان‌ها جای خود را به ژنرال ها دهند.

وی ۵ تیرماه ۱۳۹۲ در حالی که خودش مهمترین گزینه وزارت نفت دولت یازدهم بود، در مورد ویژگی های وزیر نفت دولت یازدهم اظهار داشت: فردی که قرار است به عنوان وزیر نفت انتخاب شود باید بتواند مشکلات بیرونی نفت را برای توسعه این صنعت به ویژه در بخش بالادستی نفت و گاز برطرف کند.


او با تاکید بر این که "افرادی باید وارد وزارت نفت شوند که حرفه‌ای و کار بلد باشند" تصریح کرد: "باید گروهبان‌هایی که الان سر کار هستند بروند کار گروهبانی کنند تا ژنرال‌ها کارها را انجام دهند."

زنگنه در پاسخ به این سوال که این گفته شما به معنی انتخاب وزیر نفت از بدنه صنعت نفت است؟ گفت: نه، الان از بدنه کسی باقی نمانده است.

وی ادامه داد: فردی که قرار است برای سمت وزارت نفت انتخاب شود باید مدیر ارشدی باشد که بتواند علاوه بر داشتن فهم و توان اجرایی خوب، فهم سیاسی هم داشته باشد.

زنگنه در مورد این که کمتر مدیری در کشور وجود دارد که علاوه بر داشتن توان اجرای و فهم سیاسی با صنعت نفت آشنا باشد تاکید کرد: "اصل مدیریت از شناخت صنعت نفت مهم‌تر است."

وی با اشاره به این که "در حال حاضر برخی از افرادی که برای سمت وزارت نفت مطرح می‌شوند به درد این کار نمی‌خورند" گفت: تعداد خیلی خیلی اندکی هستند که می توانند این کار را انجام دهند.

اما اینک با افت فاحش تولید و صادرات نفت، بهتر می‌توان قضاوت کرد که عملکرد گروهبان‌ها در نفت بهتر بوده یا ژنرال‌ها؟

مطمئنا اگر زنگنه در یک سال اول دولت به جای آن که توان اصلی خود را صرف همراهی با خانم ابتکار در هجمه به بنزین تولید صنایع پتروشیمی و باز کردن دوباره راه واردات انبوه بنزین خارجی به کشور کند، به وضعیت تولید و صادرات نفت کشور در شرایط ادامه تحریم‌ها متمرکز می‌شد، امروز وضعیت آمارها تا بدین حد به ضرر او نبود.
منبع: مشرق
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ژنرال در شرکت نفت توسعه را فراموش نکن هر چه سریعتر فازهای عسلویه تبدیل فراورده های پتروشیمی در صنایع دیگر بجنب تا دیر نشده
بهنام
United States
تا اونجایی که میدانیم اواخر دولت قبل به خاطر تحریم ها فروش نفت به کمتر یک میلیون بشکه در روز رسید و آمار صحت ندارد.

زنگنه افتخار مردم ایران است.
مفتخرین محترم ، خواهشا تشریف بیارید 14 میلیارد خسارت ایشان را برای قرارداد کرسنت بپردازید چون ملت پول این چیزا را ندارد
Iran, Islamic Republic of
هردم از این باغ بری می رسد
Iran, Islamic Republic of
این ژنراله یا سرباز؟
Romania
اگر در کشوری یک همراه و عامل مهم در یک فساد بزرگ اقتصادی ملی و بین المللی را وز.... کنند،‌ دیگر هر بلایی سرشان بیاید تقصیر خودشان است.
فرامرز
گناهکار ایشان نیست که خود را از وزارت نفت و مردم ایران طلبکار میداند گناهکار اصلی نمایندگان هستند که کسانی که کارکرد خوبی در گذشته نداشتن و در دوره های پیش وزیر بودن و استیضاح شده تند را به جهت سیاسی و یا ..... دوباره کسی را در وزارت نفت نشاندن که تنها کارش خرج کردن پولهای ملت است و البته زیان زدن مانند قرار داد کرسنت که افشا شدو دیگر چیزهای دیگر که هنوز افشا نشده و یا وقت آن نرسیده
سعيد
جنابعالى كه دارى آ مارهارازيرسوال ميبرى اولأمعلومه كه توحتى طرفداروهواداراين دولت ووزراش نيستى وكامنتهات چه اين يكى چه درمواردديگرتنها براى سياه نمايى و ايجادجدل وتفرقه هستش
حالااين مخالفت هميشگى شما ازقصدوغرض هست ياناشى ازمرض خداميداند دومأاين آمارهامربوط به اين زمان يعنى دوره همين دولت است اگه دروغ ونادرست باشندبازهم متوجه همين دولت راستگويان است
سومأاى كاش گروهبانهاى صادق ومردعمل درراس ميبودندنه ژنرالهاى مساله دارو... اونوقت اينهمه آمارهاى منفى راشاهدنبوديم
محسن
Iran, Islamic Republic of
این یک ...که از سوابق وزارت جهادش خبر دارم
مودی
Iran, Islamic Republic of
چندین بار تاکنون نوشتم اما منتشر نمیکنید ....
زنگنه فاجعه مدیریتی در نظام جمهوری اسلامی ایران است .... کسی که دهانی ...برای فخرفروشی و تحقیر... دارد و خود بزرگترین افتضاح ها...را به بار می آورد.
بخوبی یادم هست که در مجلس کذایی ششم که یکسره در اختیار تندروهای اصلاحاتچی بود فقط دو نماینده یعنی اعلمی و محتشمی که متوجه شخم زدن وزارت نفت توسط ... شده بودند بشدت اعتراض کردند که زنگنه از وزارت نیرو به نقت آمده و در حال پاکسازی تمامی مدیران متخصص و با سابقه نفتی است و به جای انها مشتی مدیر نااشنا با حوزه نفت را از وزارت نیرو اورده است.
شاید بتوان گفت قرارداد نکبت بار کرسنت هم یکی از نتایج همین شخم زدن وزارت نفت از مدیران با سابقه و متخصص در حوزه نفت بود که فرزند ...هاشمی رفسنجانی توانسته بود با دریافت رشوه های کلان بر این مدیران بی تجربه و ناشی نفتی تحمیل کند. ولی مجلس ششم که فقط در پی ایجاد تنش و درگیری با نظام بود گوشی برای شنیدن این حرفها نداشت و حتی بعضی نمایندگان در ان مجلس میگفتند مگر ما چقدر وقت و حوصله داریم که برای قراردادهای پیچیده و تخصصی نفتی بگذاریم ؟؟!!!
لطفا کاملا منتشر کنید و سرو ته ان را نزنید.
میثم
Austria
ژنرال نه ..
شعبون ... دولت اعتدال و دولت سازنده گی .
19
سلام علیکم
یک سوال
در زمان کدام وزیر فقط دو طبقه مربوط به مدارک قراردادهای وزارت نفت آتش گرفت و سوخت.
جهان جان
بالاخره ما نفهمیدیم کاهش صادرات نفت و کاهش وابستگی به درآمد نفت برای کشور خوب است یا بد ؟