دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

چرا اصلاح‌طلبان با "ندا"یشان اختلاف دارند؟!

شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۵
کد مطلب: 438690
انتشار بخشی از صحبت‌های انتقادی سیدمحمد صادق خرازی، چهره محوری حزب ندا با نشریه مثلث، نارضایتی‌های گسترده‌ای را در میان اصلاح‌طلبان ستادی برانگیخته است.
به گزارش جهان، فارس نوشت:  سیدمحمد صادق خرازی در مصاحبه خود، درباره رفتارهای برخی اصلاح‌طلبان گفته بود: «کسانی را یادم هست که در دورانی که سفیر بودم با خارجی‌ها مذاکره می‌کردند و به دشمن گرا می‌دادند، من آنها را به عنوان اصلاح‌طلب قبول ندارم، لیست‌شان را هم دارم و اگر قرار باشد، روزی به مردم ارایه خواهم داد.»

در واکنش به همین صحبت‌های خرازی، عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی دولت اصلاحات در صفحه فیس‌بوک خود طی اشاره‌ای تلویحی به علاقه صادق خرازی به مجموعه‌داری نسخ خطی، نوشته است: به نظر شما لیست دیپلمات‌های قاچاقچی نسخ خطی کتاب‌های قدیمی در جیب کیست؟!

احمد پورنجاتی، اصلاح‌طلب دیگری است که در واکنش به صحبت‌های خرازی متنی به اصطلاح طنز نوشته و گفته است: اگه گفتی دوای درد او چیست؟ بیاد کاندید بشه، آن هم سر لیست!

محمدعلی ابطحی، رئیس دفتر رئیس دولت اصلاحات نیز که از بعد از حوادث سال ۸۸ کمتر در عرصه اظهار نظرهای جنجالی حضور می‌یافت، با شدت به سخنان خرازی واکنش نشان داده و در صفحه فیس‌بوک خود در این باره نوشته است: صادق خرازی در ادامه حرف‌های شیرین! و متناقضش گفته که لیست اصلاح‌طلبانی که به دشمن‌گرا می‌دادند را در جیبش دارد. از این شیرین زدن‌ها قبلا هم در گفته‌هایشان بود. عبدالله رمضان‌زاده در این رابطه نوشته لیست دیپلمات‌های قاچاقچی نسخ خطی کتاب‌های قدیمی در جیب کیست .البته قاچاق زیر خاکی هم اضافه کنید راه دوری نمی‌رود. بهترین تلنگر را رمضان‌زاده برای اصلاح‌طلبی بدلی ندا داده است.

ابطحی همچنین در اشاره به خرازی افزوده است: حزب ندایی‌های خوبی که واقعا اصلاح‌طلب بودند و فقط امکانات نداشتند، در این موارد نمی‌خواهند موضع بگیرند؟

*حقیقت این مناقشه اشاره شده عریان‌تر از آن است که احیاناً کسی ادعا کند پای اختلاف‌افکنی میان اصلاح‌طلبان در میان است و یا اینکه کسی قصد کند با گرفتن ماسک لبخند در مقابل صورت خود، اخم این حقایق تلخ را بپوشاند.

نکته جالب ماجرا نیز آنجاست که سیدمحمدصادق خرازی در پاسخ به این هجمه‌های اصلاح‌طلبان، ادعا کرده است که سخنان او در گفت‌وگو با مثلث تغییر کرده و البته مورد شانتاژ رسانه‌های اصولگرا هم قرار گرفته است.

خرازی بر اساس آنچه که سایت حزب ندای ایرانیان گزارش داده همچنین گفته است: از جمله مصاحبه‌ام با مثلث نه نسبتی به اصلاح‌طلبان برمی‌آید و نه اتهامی درباره آنان مطرح شده است!

او این جمله را هم در صحبت‌های خود اظهار است که «رسانه‌های اصولگرا به دنبال تفرقه میان اصلاح‌طلبان می‌گردند...بار اول‌شان نیست و بار آخرشان هم نخواهد بود.»

خرازی توضیح نمی‌دهد و البته نخواهد داد که شانتاژ رسانه‌های اصولگرا و تحمیلات ناروای آنها به او و جریان اصلاحات که خرازی ادعا می‌کند، دقیقا در چه قسمتی از این ماجرای مبرهن رخ داده و چه دروغی در این میانه گفته شده است؟!

از این مقوله هم که بگذریم، آیا کسی فراموش می‌کند موضع‌گیری لیدر جریان اصلاحات در واکنش به خبر شکل‌گیری حزب ندای ایرانیان را که بر اساس گزارش روزنامه شرق گفته بود: «زنده باد مخالف من»؟!

در خانه حزب ندا اگر کسی هست، همین یک حرف بس بود تا به قول ابطحی «ندایی‌ها» کفش آهنی بپوشند و حواسشان باشد که سالی که نکوست، از بهارش پیداست!

حقیقت این است که به زعم واقعیت‌های موجود، حزب ندا حق هیچ اظهار نظری را در ساحت اصلاح‌طلبی ندارد.

چه آن وقتی که خرازی نمی‌بایست از حضور در انتخابات سال ۹۶(که به معنی رقابت با روحانی بود) سخن می‌راند اما در یک گفت‌وگوی رسانه‌ای این کار را کرد و مورد انتقادات وسیع اصلاح‌طلبان قرار گرفت و چه هم‌اکنون که فقط انتقاداتش را از برخی هم‌طیفی‌هایش در عرصه دیپلماسی بیان کرده و آماج حملات ناجوانمردانه و تهمت قرار گرفته است.

حزب ندا به زعم اصلاح‌طلبان فقط می‌تواند ۲ کار انجام بدهد. همایش برگزار کند و از لیدر اصلاحات دفاع کند و یا اینکه به مدد سوابق دیپلماتیک و البته اصلاح‌طلبانه سیدمحمدصادق خرازی، از توافق هسته‌ای دولت در وین دفاع کند... ولاغیر!

کما اینکه نشریه صدا وابسته به حزب کارگزاران سازندگی نیز پس از تمام این جنجال‌ها در شماره اخیر خود نوشت: (سیدمحمدصادق خرازی) بهتر است به عرصه کم‌حاشیه‌تر و تخصصی خود یعنی سیاست خارجی و دیپلماسی برگردد و دل به «ندا» و عطای سیاست داخلی نبندد!

هفته‌نامه صدا همچنین در اشاره‌ای دیگر به جنجال‌های اخیر پیرامون گفته‌های خرازی علیه اصلاح‌طلبان می‌نویسد: البته، حرف آقاصادق خرازی درست است و نباید اصلاح‌طلبان تحت تأثیر بازی‌های رسانه‌های اصولگرایان قرار بگیرند. اما سؤالی که از ابتدای تحرکات سیاسی جناب خرازی از یکسال و نیم قبل تاکنون مطرح بوده و پاسخی نیافته، این است که چرا همواره و همیشه این سوژه‌های ناب از سوی حضرت ایشان به «رسانه‌های شانتاژگر اصولگرا» داده می‌شود؟...اگر شائبه‌انگیز شدن سخنان خرازی یکی دوبار رخ می‌داد، می‌شد آن را به تحریف و بی‌اخلاقی رسانه‌ها و اشتباه و سوءبرداشت مخاطبان تعبیر کرد. اما چه می‌شود و چه باید کرد وقتی ماجرای اصلاح‌طلبان با آقاصادق خرازی مصداق آن شعر باباطاهر عریان است که «اگر دردم یکی بودی، چه بودی!»

حزب ندا و سیدمحمدصادق خرازی البته جرم هویدای دیگری هم در میان اصلاح‌طلبان ستادی دارد.

خرازی تاکنون در چندین مقطع اعلام کرده است که او و حزب متبوعش، در چند مورد از جمله ولایت فقیه و قانون اساسی اهل نقد و مذاکره و عقب‌نشینی نیستند.

او البته این حرف‌ها را در اردوگاهی زده است که همه می‌دانند برخی معاریفش صریحاً نظر دیگری دارند و اتفاقاً خواستار تحدید و مذاکره و نقد درباره همین دو زیرساخت اساسی نظام اسلامی هستند.

و لذا طبیعیست که از داخل همین اردوگاه، حملاتی ستیزه‌جویانه علیه حزب ندای ایرانیان شکل بگیرد.

و ایضاً انتظار تکرر این حملات ناجوانمردانه و تهمت‌ها نیز طبیعی به نظر می‌رسد.

گفتنیست، محسن رهامی، رئیس کمیته انتخاباتی اصلاح‌طلبان هم که به تازگی در یک جلسه استانی و در ادبیاتی توهین‌آمیز، رئیس‌جمهور کشور را بی... خطاب کرده بود نیز اخیراً در بخشی از مصاحبه خود با حزب ندای ایرانیان، صحبت‌های خرازی را تکرار کرده و گفته است:‌ یک جریان خاص به دنبال انشقاق و اختلاف میان اصلاح‌طلبان است!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *