شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۱
۲

توافق نظامی بی‌سابقه بین روسیه وعربستان

پنجشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۵۰
کد مطلب: 438403
وزیر خارجه عربستان سعودی تاکید کرد که ریاض در حال مذاکره با روسیه برای خریداری سامانه‌های موشکی اسکندر است.
به گزارش جهان، تسنیم به نقل از اسپاتنیک خبرداد: عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی روز سه شنبه پس از دیدار با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در مسکو تصریح کرد که ریاض در حال گفتگو برای خریداری سامانه های موشکی تاکتیکی اسکندر از روسیه است.

وی در ادامه افزود: عربستان سعودی قصد دارد تا روابط خود با روسیه را در همه زمینه ها از جمله بخش نظامی گسترش دهد. گفتگوهای گسترده ای بین هیات های نظامی و متخصصان دو کشور انجام شده و مذاکراتی در زمینه خریداری انواع سلاح ها از جمله سامانه های موشکی اسکندر از روسیه صورت گرفته است.

در صورت موفقیت نهایی این قرارداد، چنین توافق نظامی بین روسیه و عربستان سعودی بی سابقه خواهد بود و نخستین محموله تسلیحاتی روسیه خواهد بود که در اختیار ریاض قرار می گیرد.

تاکنون آمریکا بزرگترین صادر کننده تسلیحات نظامی به عربستان سعودی بوده است.

آلکساندر ایگناتنکو رئیس موسسه سیاست و دین روسیه در این باره گفت: پس از توافقنامه اخیر هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی، کشورهای خلیج فارس به شدت نگران امنیت خود هستند.

در سال ۲۰۰۸ میلادی گزارش هایی در این خصوص منتشر شد که عربستان سعودی به روسیه پیشنهاد داده است تا در ازای کاهش همکاری ها با ایران، قراردادهای نظامی بین ریاض و مسکو منعقد شود.

در سال ۲۰۱۳ میلادی نیز گزارش هایی منتشر شد که نشان می داد عربستان سعودی به روسیه پیشنهاد داده است تا قراردادی را برای کنترل بازار نفت منعقد کنند البته به شرطی که مسکو دست از حمایت از بشار اسد در سوریه بردارد.

گفتگوهای لاوروف و الجبیر در حالی روز گذشته در مسکو انجام شده است که دو طرف اختلافات زیادی بر سر آینده سوریه و سرنوشت بشار اسد داشته اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


تازه ادم می فهمه نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی یعنی چی ولی حیف که انقلابی ها تو جنگ شهید شدن
ماجد
Iran, Islamic Republic of
الحمدالله سعودیا با عوض کردن هم پیمان خود دارند بزرگترین اشتباه تاریخشان را رقم میزنند