جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

بهانه‌های جالب دولت در کانالیزه کردن تجارت

يکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۵
کد مطلب: 437786
یک کارشناس صنعت خودرو با اشاره به بهانه‌های جالب وزارت صنعت، معدن و تجارت در اجرای قانون تجارت آزاد برای همه، گفت: این وزارتخانه اصرار زیادی دارد که تجارت به صورت کانالیزه باشد؛ نه به صورت آزاد.
به گزارش جهان به نقل از افکارنیوز، فربد زاوه با اشاره به بازدهی ۵۰۰ درصدی پول در واردات خودرو اظهار داشت: در مورد میزان بازدهی نرخ پول ما هم‌اکنون هیچ قانونی نداریم و قانونی وجود ندارد که بازدهی پول را روی یک عدد مشخصی محدود کند.

وی افزود: همه هم سوءاستفاده نمی‌کنند از این شرایط، عده‌ای در حال حاضر سوءاستفاده می‌کنند و گروه خیلی محدودی از شرایط واردات خودرو سودهای کلانی می‌برند؛ این‌گونه که با پولی که از مشتری می‌گیرند، بازدهی پول کلانی به دست می‌آورند. برای مثال، به ازای هر یک میلیارد تومان، ۵ میلیارد تومان سود می‌کنند.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: در واقع به ازای آورده خود، ۵ برابر سود می‌برند؛ این در حالی است که اگر در شبکه بانکی پول بگذارید، ۲۰ درصد سود می‌کنید.

زاوه متذکر شد: بر این اساس، ما هم‌اکنون قانونی نداریم که در مورد میزان نرخ بازدهی پول، اصولی را ایجاد کرده باشد و تنها قانونی هم که وجود دارد و متاسفانه وزارت صنعت، معدن و تجارت آن را به حاشیه برده است، این است که تجارت برای همه آزاد است.

وی عنوان کرد: این قانون برای این بوده که با رقابت، نظارت ایجاد شود که در واقع این رقابت را هم از بین برده‌اند.

این کارشناس صنعت خودرو اظهار داشت: این قانون قبلا رعایت می‌شد، اما در دولت یازدهم جلوی آن را گرفتند که وزارت صنعت، معدن و تجارت اصرار زیادی دارد که تجارت به صورت کانالیزه باشد؛ نه به صورت آزاد.

زاوه افزود: بهانه آنها این بوده که مردم ناراضی بودند که این بهانه خنده‌داری است. به نظر من، مردم اگر از چیزی ناراضی بودند، از نمایندگی‌ها بوده است؛ کمااین‌که دیدیم مردم ترجیح دادند خودرو را از نمایندگی‌ها نخرند.

وی عنوان کرد: بسیاری از نمایندگی‌ها در بحران اعتماد قرار دارند؛ یعنی مردم اعتماد ندارند که از آنها خرید کنند.
این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: به نظر می‌رسد وزارت صنعت، معدن و تجارت بیشتر می‌خواسته خود را از نقد واردات بالای خودرو نجات دهد. ما تاکنون این شرایط را نداشتیم که تا این اندازه خودرو به کشور وارد شود.

زاوه ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌خواهد خود را از نقد این موضوع رهایی دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *