دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۰

استانهای دانش بنیان معرفی شدند

چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۱۴
کد مطلب: 437144
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی استان‌های فعال و غیرفعال در حوزه ارائه طرح‌های دانش‌بنیان این صندوق را معرفی کرد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، بهزاد سلطانی امروز در نشست خبری با اشاره به برنامه‌های این صندوق طی یک سال گذشته، گفت: برخی از استان‌های کشور کمترین طرح‌های مصوب را در صندوق نوآوری و شکوفایی داشتند.

وی بیان کرد: استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و ایلام تاکنون هیچ طرح مصوبی در صندوق نوآوری و شکوفایی نداشته‌اند.

سلطانی خاطر نشان کرد: استان‌های قم، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، زنجان، چهارمحال و بختیاری، اردبیل، آذربایجان غربی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی حدود یک تا سه طرح مصوب را در صندوق نوآوری و شکوفایی داشته‌اند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی خاطرنشان کرد: استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، آذربایجان شرقی، فارس، یزد، کرمانشاه، همدان و مازندران استان‌های فعال در حوزه تصویب طرح در این صندوق بوده‌اند.

بیش از ۱۵۰۰ شرکت در حوزه دانش‌بنیان قرار گرفتند

وی با بیان اینکه ۱۵۶۷ شرکت دانش‌بنیان توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری احراز هویت شده‌اند، گفت: از این تعداد ۱۰۴۸ شرکت، به صندوق نوآوری و شکوفایی طرح ارائه کرده‌اند که ۶۷ درصد طرح‌های ارائه شده‌ این شرکت‌ها مصوب شده است.

سلطانی تاکید کرد: از این تعداد ۷۴۹ طرح تعیین تکلیف شده‌اند و مابقی طرح‌ها نیز در دست بررسی هستند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: برخی از طرح‌های ارائه شده به صندوق، صلاحیت لازم را نداشته‌اند و رد صلاحیت شده‌اند و برخی نیز از ادامه فعالیت انصراف داده‌اند.

وی با بیان اینکه ۴۴۹ طرح ارائه شده به صندوق به طور کامل مصوب شده است، گفت: این طرح‌ها ۲۵۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از صندوق نوآوری و شکوفایی تقاضای تسهیلات کرده‌اند که از این میزان با ۱۷۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات موافقت شده است که این روند نشان‌دهنده سهل‌گیری صندوق در حوزه ارائه تسهیلات است.

تجهیزات آزمایشگاهی بیشترین میزان تسهیلات را دریافت کرده‌اند

سلطانی با بیان اینکه تجهیزات پیشرفته ساخت و تولید محصولات آزمایشگاهی بیشترین میزان ریالی مصوبات صندوق را به خود اختصاص داده‌اند، گفت: در این حوزه ۱۹درصد مصوبات ریالی صندوق اختصاص داده شده است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی بیان کرد: حوزه دارو‌های پیشرفته و مهندسی پزشکی ۱۸ درصد، حوزه الکترونیک و کنترل ۱۷ درصد، حوزه فناوری زیستی ۱۶ درصد، حوزه محصولات پیشرفته سایر بخش‌ها مانند نفت، گاز و نیرو ۱۱ درصد، حوزه فناوری اطلاعات و نرم‌افزار ۹ درصد، حوزه مواد پیشرفته پنج درصد، حوزه نانو سه درصد، حوزه هوا فضا سه درصد و حوزه اپتیک و فوتونیک یک درصد مصوبات ریالی صندوق را به خود اختصاص داده‌اند.

وی اضافه کرد: اما از لحاظ تعداد طرح‌های ارائه شده به صندوق، حوزه الکترونیک و کنترل، بالاترین میزان طرح را به خود اختصاص داده است و حوزه‌های محصولات پیشرفته سایر حوزه‌ها، طراحی پیشرفته ساخت و تولید تجهیزات آزمایشگاهی، فناوری اطلاعات، فناوری‌های زیستی و داروهای پیشرفته در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

برج فناوری با کمک صندوق نوآوری راه‌اندازی می‌شود

سلطانی با بیان اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی برنامه دارد برج‌های فناوری را در کشور ایجاد و راه‌اندازی کند، گفت: اولین ساختمان استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در نزدیکی دانشگاه صنعتی شریف در حال آماده‌سازی و قرار است ۴۶ شرکت دانش‌بنیان پس از مذاکرات، در این ساختمان حضور یابند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی اضافه کرد: با این شرکت‌ها از سوی این صندوق قراردادهایی منعقد می‌شود تا آنها هزینه دفاتر خود را به صورت اقساطی به این صندوق ارائه کنند و پس از اتمام اقساط، این دفاتر به شرکت‌های دانش‌بنیان به طور کامل واگذار شود.

وی تاکید کرد: هدف از ایجاد برج‌های فناوری در شهرها، ایجاد معیارهای جدید برای ساختمان‌های شهری است و برنامه داریم با شهرداری‌ها صحبت کنیم تا میزان عوارض دریافتی از این برج‌ها کاهش یابد.

سلطانی ادامه داد: اولین برج فناوری جنب دانشگاه صنعتی شریف راه‌اندازی شده است که حدود دو ماه آینده شرکت‌های دانش‌بنیان به این ساختمان خواهند رفت.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرکت‌های دانش‌بنیان در پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و سطح شهرها پراکنده هستند و برنامه صندوق نوآوری و شکوفایی برای ایجاد برج‌های فناوری، تجمیع شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در شهرها است.

بازرس قانونی صندوق نوآوری و شکوفایی منصوب شد

وی گفت: سید جعفر مرعشی به عنوان بازرس قانونی این صندوق توسط هیات امنا منصوب شده است.

سلطانی خاطرنشان کرد: وظیفه بازرس قانونی صندوق، نظارت بر حسابرسی صورت‌های داخلی مالی، حسابرسی مدیریت و ICT است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی بیان کرد: بازرس قانونی صندوق بدون حق رای می‌تواند در جلسات هیات امنا حضور داشته باشد و گزارش اجرای مصوبات صندوق را ارائه کند.

وی با بیان اینکه از ۴۴۹ طرح مصوب صندوق نوآوری و شکوفایی، مراحل فنی ۳۷ طرح خاتمه یافته است، تاکید کرد: دوران تنفس و بازپرداخت اقساط این شرکت‌ها آغاز شده است و ما برنامه داریم نتایج این طرح‌ها را به صورت کامل اعلام کنیم.

تبادل فعالیت‌های اقتصادی همراه با ارائه دانش فنی انجام شود

سلطانی با بیان اینکه بسیاری از شرکت‌های خارجی و سرمایه‌گذاران بین‌المللی قصد دارند برای سرمایه‌گذاری به ایران سفر کنند، افزود: باید سیاست‌های کلانی در حوزه اقتصادی تدوین شود تا علاوه بر ورود شرکت‌های خارجی به ایران، موضوع انتقال دانش فنی نیز مورد توجه قرار گیرد.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی بیان داشت: مهمترین موضوع بعد از تحریم، توجه به انتقال دانش فنی در حوزه‌های مختلف است و باید سیاستگذاران شرایطی را برای شرکت‌های خارجی ایجاد کنند که این شرکت‌ها ملزم به انتقال دانش فنی به کشور باشند.

وی با بیان اینکه هیچ کشوری بازارش را به صورت مجانی در اختیار دیگر کشورها قرار نمی‌دهد، گفت: باید بستری را فراهم کنیم تا شرکت‌ها علاوه بر حضور در داخل ایران، از طریق آموزش عملی، فناوری و دانش فنی تکنولوژی‌های خود را به ما ارائه کنند.

سلطانی تصریح کرد: این صندوق نیز وظیفه دارد در حوزه انتقال فناوری فعالیت کند؛ بنابراین برنامه داریم ایرانیان مقیم خارج از کشور را که قصد سرمایه‌گذاری دارند، به ایران دعوت کنیم تا این افراد علاوه بر سرمایه‌گذاری، دانش فنی تکنولوژی‌های خود را نیز به کشور وارد کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *