دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۲
۲
جمعی از دانشجویان بورسیه اعلام کردند

ترفند جدید وزارت علوم برای عدم‌جایابی دانشجویان حتی در دانشگاه‌های محروم

سه شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۵
کد مطلب: 434371
امروزه خبرهای عجیبی درباره جایابی دانشجویان بورسیه نقل محافل دانشگاهی است، خبرهایی که حاکی از یک ترفند جدید برای عدم‌تحقق عدالت در پرونده بورسیه‌هاست.
ترفند جدید وزارت علوم برای عدم‌جایابی دانشجویان حتی در دانشگاه‌های محروم
گروه سیاست جهان نيوز: بورسیه تحصیلی و قوانین بسیار ساده آن امروز به یکی از پیچیده‌ترین مسائل کشور تبدیل شده که طی ۱۴ ماه گذشته تفاسیر بسیار متفاوتی از آن مطرح شد.

جدا از فراز و نشیب‌های این پرونده و ظلم‌های رواشده در حق دانشجویان بورسیه، مسئله‌ای که در قانون بورسیه به‌صراحت به آن اشاره شده و در سند تعهد این دانشجویان به‌وضوح اعلام شده، مسئله جایابی دانشجویان بورسیه است که در قانون و سند تعهد محضری ارائه شده به وزارت علوم، در این زمینه صراحتاً قید شده که محل خدمت دانشجو، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و هرگونه اجبار و تحت فشار قرار دادن این دانشجویان خلاف قانون، تدبیر و اخلاق است.

امروز اما خبرهای عجیبی درباره جایابی دانشجویان بورسیه نقل محافل دانشگاهی است، خبرهایی که حاکی از یک ترفند جدید وزارت علوم برای عدم تحقق عدالت در پرونده بورسیه‌ها دارد.

برخی از دانشجویان بورسیه که برای جایابی در دانشگاه‌ها معرفی شده‌اند در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، به مشکلات خود اشاره کردند و تأکید دارند که دانشجویان بورسیه علی‌رغم تأیید و موافقت گروه علمی دانشگاهی با مراجعه به رئیس دانشگاه با این جواب که این دانشگاه هیچ دانشجوی بورسیه‌ای را جایابی نمی‌کند، مواجه می‌شوند یا اینکه به دانشجویی اعلام می‌کنند: "در جلسه هیئت جذب باید تمام اعضا به شما رأی مثبت بدهند و اگر یک نفر در جلسه مخالفت کند برای شما جایابی نخواهیم داد" و یا اینکه برخی دانشگاه‌ها پس از دریافت نامه‌های معرفی و بخشنامه‌ها بدون در نظر گرفتن نظر گروه و ارجاع آن برای طی مراحل عادی جایابی، تصمیم به رد نامه و عدم تحویل آن می‌گیرند.

این دانشجویان بورسیه در ادامه تصریح کردند که در مراجعه به برخی دانشگاه‌ها برای جایابی با هجمه‌ دانشگاه‌ها، وزارت علوم و سازمان امور دانشجویان روبه‌رو می‌شوند و با دارا بودن سوابق آموزشی و پژوهشی بالایی در سطح کشور و حتی جهان از جایابی حتی در دانشگاه‌های محروم و دوردست کشور منع می‌شوند.

در حالی که اعلام می‌شود مشکل همه دانشجویان بورسیه به‌جز ۲۰۰ نفر که مشکلاتی مانند کبر سن و معدل دارند، حل شده و رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در جلسات خود با وزیر علوم به‌دنبال حل مشکلات این دانشجویان است، باید دید برای این مشکل اساسی دانشجویان چه تصمیمی اتخاذ می‌شود تا دست‌های پنهان را از حق قانونی دانشجویان بورسیه کوتاه کند.
منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سلام
واقعا جای بسی تاسف است که وزارت علوم پس از بیانات مقام معظم رهبری اقدامی نمی کند.
و از حق قانونی دانشجویان مظلوم را نمی دهد.
ریاست محترم قوه قضاییه
مصوبه 630 شورای عالی انقلاب فرهنگی خلاف قانون و شرع می باشد.
لطفا به وظیفه قانونی خود یعنی رسیدگی به شکایات دانشجویان بورسیه عمل کنید.