سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰

روحانی در گفتگوی تلفنی با اولاند: امیدوارم کشتار مردم یمن توسط فرانسه محکوم شود

ایران و فرانسه فرصت‌های زیادی را از دست داده‌اند؛ اکنون زمان جبران گذشته است
جمعه ۲ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۵۰
کد مطلب: 434069
رئیس جمهور در تماس تلفنی با رئیس جمهور فرانسه گفت: طی ۱۰ سال گذشته فرصت‌های زیادی را دو کشور برای تعمیق و توسعه روابط از دست داده اند و اکنون فرصت و زمان برای جبران گذشته فرا رسیده است.
روحانی در گفتگوی تلفنی با اولاند: امیدوارم کشتار مردم یمن توسط فرانسه محکوم شود
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلفنی با فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه، به امکانات و توانمندی‌های گسترده ایران و فرانسه برای گسترش همکاری‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: طی 10 سال گذشته فرصت‌های زیادی را دو کشور برای تعمیق و توسعه روابط از دست داده اند و اکنون فرصت و زمان برای جبران گذشته فرا رسیده است.

وی در ادامه با اشاره به توافق هسته ای، پایبندی طرفین به انجام تعهدات‌شان را اصلی‌ترین عامل موفقیت در تداوم روند اجرایی مذاکرات دانست و گفت: اعضای گروه 1+5 ضروری است در خصوص اجرایی شدن گام های بعدی توافق هسته ای تلاش کنند.

رئیس جمهور سپس با تبیین وضعیت خطرناک منطقه، به نقش ویرانگر گروه های تروریستی اشاره کرد و اظهارداشت: ایران خواهان همکاری و تلاش کشورهای اروپایی و از جمله فرانسه برای مقابله با گروه‌های تروریستی در سوریه، عراق و یمن است.

روحانی تاکید کرد: خواست اصلی ایران در منطقه، ایجاد و تقویت صلح و ثبات است و ما آماده همکاری با دیگر کشورها از جمله فرانسه در این عرصه هستیم.

وی همچنین به وضعیت غم بار مردم یمن اشاره کرد و افزود: حملات هوایی یک کشور همسایه به مردم یمن غیر قابل قبول است و امیدوارم کشتار مردم یمن توسط فرانسه و اتحادیه اروپا محکوم شود.

رئیس جمهور فرانسه نیز در این گفت‌وگوی تلفنی، با قدردانی از نقش روحانی در موفقیت مذاکرات هسته ای، گفت: وزیر خارجه فرانسه با هدف تحکیم روابط تهران - پاریس و تدوین نقشه راه تعمیق روابط دوجانبه، راهی تهران می شود.

اولاند با تاکید بر ضرورت تلاش همگانی برای اجرای عملی توافق هسته ای، اظهارداشت: ما می توانیم در زمینه انرژی، نفت و ناوگان هوایی، همکاری های خود را بیش از پیش توسعه دهیم.

وی همچنین بر ضرورت تقویت ارتباط میان مردم دو کشور تاکید کرد و گفت: باید در کنار تقویت همکاری‌های دانشگاهی دو کشور، زمینه رفت و آمد توریست‌های ایرانی و فرانسوی نیز گسترش یابد چرا که این موضوع نقش عمده ای در توسعه همکاریهای ایران و فرانسه خواهد داشت.

رئیس جمهور فرانسه همچنین در این گفت‌وگو تاکید کرد که کشورش آماده همکاری با ایران در زمینه مبارزه با تروریسم است.

اولاند گفت: باید برای سوریه و یمن به دنبال راه حل های سیاسی باشیم و در زمینه عراق نیز برای مبارزه با تروریست ها و داعش همکاری کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *