شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۲
۱
رحیم پور ازغدی:

اصلاح جامعه باید ابتدا از دولت آغاز شود

شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۲۰
کد مطلب: 432695
عضو شورای انقلاب فرهنگی گفت: دولتی می تواند مردم را امر به معروف و نهی از منکر که پیش از اقدام برای اصلاح جامعه به اصلاح خود بپردازد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، حسن رحیم پور ازغدی ظهر شنبه در اجلاس سالانه اعضای شوراهای احیاء امربه معروف و نهی از منکر که در تالار همایش های فرهنگسرای قرآن و عترت مشهد برگزار شد بخشی از معروف و منکرهای مدیریتی از نگاه امام علی (ع) را برشمرد و اظهار داشت: هم منطق عقلایی و هم شریعت به ما می گوید که امربه معروف و نهی از منکر از طرف دولت و نهادهای مسئول اجتماعی خطاب به مردم زمانی محقق می شود که دولت اصلاح را از خود آغاز کرده باشد.

وی با بیان این که رابطه مردم و دولتمردان یک تعهد دوطرفه است افزود: فرض کنید در بورکراسی اداری به مردم القا شود که برای انجام امور نیاز به اقدامات پنهانی و غیرقانونی است لذا در چنین دولتی که شرایط بر چنین بوروکراسی بنا شده باشد نمی تواند مردم را به اصلاح رفتارهای اجتماعی شان فرا بخواند.

عضو شورای انقلاب فرهنگی ادامه داد: اگر توانستیم مردم را به این باور برسانیم که سیستم دولتی حقوق مردم را رعایت می کند و رقابت سالم و آزاد در عرصه اقتصادی ایجاد کرده است در حوزه های اخلاق شخصی راحت می توان مردم را امر به معروف و نهی از منکر کرد.

وی ادامه داد: اگر مدیریت جامعه نتواند شفاف باشد و قانون مانع پیشرفت کارآفرینان شود و از فعالیت آن ها در جامعه جلوگیری کند امربه معروف و نهی از منکر نه تنها سودی ندارد که حتی ممکن است منجر به مضراتی در جامعه شود.

رحیم پور ازغدی تصریح کرد: مردم و حکومت باید در امر به معروف و نهی از منکر دوطرفه عمل کنند واین امر تنها از یک نظام حکومتی شفاف و کارآمد برمی آید.

وی با اشاره به آیات قرآن مبنی بر این که هرفردی بخواهد جایی را اصلاح کند اول باید از خودش شروع کند گفت: شروع اصلاح یک جامعه باید از اصلاح نهادهای دولتی باشد و اگر به جامعه تفهیم کردیم که نظام دولتی کارآمد و صالح است می توانیم در راه اصلاح جامعه گام برداریم.

رحیم پور ازغدی ادامه داد: طبق سخنان امام علی (ع) هر شخصی در جایگاه راهبری جامعه قرار می گیرد پیش از اصلاح دیگران باید خود را اصلاح کند و این مسائل با شعار دادن میسر نمی شود.

وی تصریح کرد: امام علی(ع) به فرمانداران خود دستور می دهد که پیش از مدیریت بر دیگران بر خود مدیریت کن و با خدمت خالصانه به مردم در جهت احقاق حق مردم تلاش کن.

رحیم پور ازغدی گفت: براساس آنچه امام علی (ع) به فرمانداران خود توصیه کرده است بی ادبی با مردم منکر مدیریتی است و در حکومت اسلامی افرادی که با مردم سروکار دارند باید از بی ادبی و خشونت در برابر آن ها بپرهیزند.

وی ادامه داد: یکی از دستورات حکومتی حضرت امیرالمومنین(ع) این بوده که مسئولان نهادهای دولتی باید با لبخند و روی گشاده از مردم استقبال کند و بدون غرور و در جایگاه ادب و تواضع با مردم روبه رو شوند.

رحیم پور ازغدی گفت: امام علی(ع) به کارگزاران حکومتی خود توصیه می کرد که در برابر مردم زبان خود را کنترل کنند و در عصبانیت تصمیم نگیرند چرا که تصمیم گیری به هنگام خشونت باعث از بین رفتن حق می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


م
United Kingdom
دو سال دیگر صحبتهای ایشان را صدا وسیما بر حسب شرایط خودش پخش خواهد کرد مثل نان بیات شده