جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

مستند «نسخه ایرانی» نقد دولت +تیزر

دوشنبه ۸ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۲۶
کد مطلب: 430524
سازنده مستند «نسخه ایرانی» می‌گوید: این اثر نقد دولت با نمایش یک نقطه قوت آن است. ما به دکتر روحانی رای نداده‌ایم و اهل تملق نیز نیستیم اما دیدگاهمان این است که هر دولتی اگر کار خوبی انجام دهد، وظیفه ماست که آن‌را بازگو کنیم.
به گزارش جهان به نقل از فارس، در آستانه ضرب‌الاجل نهایی مذاکرات هسته‌ای، تازه‌ترین اثر سفیرفیلم به نام مستند «نسخه ایرانی» سعی در نمایش ضروت اتکا به درون برای حل مشکلات کشور و پرداختن به ظرفیت‌های داخلی دارد.

سوژه این مستند پسربچه‌ای به نام مجتبی است که در شرایط اوج تحریم و سخت دارویی، در معرض در خطر قرار می‌گیرد و مشکلاتی برای خود و خانواده‌اش پیش می‌آید. فیلم در بستر این اتفاق تلخ پی‌گرفته می‌شود.

علی شفیعی، کارگردان «نسخه ایرانی» درباره این اثر به خبرنگار فارس گفت: با توجه به بیانات رهبری پیرامون نگاه به درون و استفاده از ظرفیت‌های داخلی، مدنظرمان بود که اثری در حوزه مذاکرات و انرژی هسته‌ای تولید کنیم لذا پیرامون این موضوع مطرح شده توسط رهبری که «کلید حل مشکلات کشور توجه به ظرفیت‌های درونی است»، یک ایده اولیه طراحی کردیم که با مشورت‌های متعدد به این مستند، یعنی «نسخه ایرانی» رسیدیم.

وی افزود: در این مستند با سوژه‌ای برخوردیم که برای ما جذاب بود لذا رفتیم و تحقیقات را شروع کردیم، و رسیدیم به این نکته که درست است علت اصلی بحران دارویی کشور در سال‌های اخیر، تحریم‌ها بوده، اما راه‌حل آن تماما درونی بوده و درواقع تدبیری بوده که وزارت بهداشت توسط دکتر دیناورند، رییس سازمان غذا و داروی کشور اتخاذ کرده است.

شفیعی با بیان آنکه این اثر یک مستند سیاسی است، ادامه داد: نقطه ثقل فیلم، مسئله تحریم‌هاست؛ نکته مهم‌تر این است که ببینیم این مشکل چگونه حل شده است؟ حل مسئله در دوران دولت یازدهم اتفاق افتاده است، یعنی در دولتی که شعار اصلی آن تعامل خارجی برای رفع مشکلات است لذا تصمیم گرفتیم به دولت این نکته را یادآوری کنیم که مسئله مهم دارو بدون تعامل خارجی حل شد، پس می‌توان برای حل مسائل دیگر نیز از این بخش الگو گرفت.

این کارگردان جوان ادامه داد: ما برای دولت بهترین مثال را از خودشان آوردیم؛ حرف اینجاست که دولت در قضیه بحران دارو که مستقیما به تحریم مربوط بوده، توانسته با تدبیر و مدیریت خوب، مسئله را حل کند. یقینا در مسائلی که به تحریم ربطی ندارد نیز این امر قابل تکرار است و می‌شود که اتفاق بیافتد. قطعا موضوع آب آشامیدنی ربطی به سیاست خارجی ندارد! چطور می‌شود این موضوع را به تحریم‌ها ربط داد؟ ما باید توجه کنیم که یکی از بزرگترین ضربه‌های وارده به مردم از ناحیه تحریم‌ها، بحران دارو بود و این بزرگترین ضربه با مدیریت داخلی حل شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این اثر در راستای حمایت از دولت است یا نقد آن، بیان داشت: این اثر نقد دولت با نمایش یک نقطه قوت آن است. این اثر به هیچ وجه با قصد تعریف و تمجید دولت ساخته نشده است. ما به دکتر روحانی رای نداده‌ایم و این را با صدای بلند اعلام می‌کنیم و اهل تملق این دولت نیز نیستیم اما شاید بیشتر از کسانی که از دولت تعریف می‌کنند و تعریف‌شان رنگ‌و‌بوی تملق دارد، به این نقطه قوت دولت پرداختیم زیرا دیدگاهمان این است که هر دولتی با هر خط فکری اگر کار خوبی انجام دهد، وظیفه ماست که آن‌را بازگو کنیم.

کارگردان مستند «نسخه ایرانی» افزود: البته ما سعی کرده‌ایم که این اثر جهت‌دار نباشد و جناحی نشود. هرچند باید بگویم، با وجود اینکه ما یکی از نقاط قوت دولت را بیان کردیم متاسفانه در داخل خود دولت هیچ حمایتی از ما نشد، حتی برای مصاحبه از دکتر دیناروند سختی زیادی متحمل شدیم؛ این نکته هم قابل توجه است که دکتر دیناروند که مسئولیت حل این مشکل را در وزارت بهداشت برعهده داشتند، مسئول بسیج جامعه‌داروسازان بوده و ما می‌بینیم که تفکر بسیجی و جهادی می‌تواند چقدر راهگشا باشد.

وی ادامه داد: یکی از بخش‌های مهم مستند نمایش درگیری‌های داخلی دولت قبل است؛ در واقع اگر همان زمان ابتدای تحریم‌شدن، تدبیر و مدیریت صحیح رخ می‌داد، ما شاهد این بحران نبودیم؛ ما معتقدیم اگر دولت دهم تدبیر درستی می‌کرد این وقایع رخ نمی‌داد؛ در زمان ایجاد بحران نیز متاسفانه ما شاهد بازگوکردن مشکلات کشور در رسانه‌ها بودیم که همین امر اثر تحریم‌ها را تشدید کرد و در عمل مدیریتی نشد.

شفیعی در انتها بیان داشت: حرف این است که دولت می‌تواند مسیر مذاکرات را با قدرت پیش برود و سعی کند تا تحریم‌ها را لغو کند، اما باید نگاه دولت به داخل کشور باشد. ما دیدیم که در بخشی از دولت در کنار مسیر مذاکرات، استفاده از ظرفیت‌های درونی کشور به شکل موازی پیگیری شد که روش دوم بسیار سریع‌تر و موفق‌تر از سیاست خارجی پاسخ داد اگر این اتفاق در زمینه‌های دیگر نیز رخ دهد ما شاهد شکوفایی بخش‌های مختلف و رفع تمام مشکلات موجود خواهیم بود.

تیزر این مستند که به زودی رونمایی می‌شود را در زیر می‌توانید ببینید:

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *