شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

حذف "اجباری پزشکان" تا ده سال آینده

يکشنبه ۷ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۵
کد مطلب: 430363
وزیر بهداشت از برچیده شدن دوره طرح خدمت پزشکی معروف به "طرح اجباری پزشکان" طی ۱۰ سال آینده خبر داد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، دوره طرح خدمت پزشکی که پزشکان در کلمه ای کوتاه به آن "طرح" می‌گویند، فقط مختص فارغ التحصیلان پزشکی است و در ایران کمتر فارغ التحصیلان رشته‌های دیگر به گذراندن "طرح" اجبار می‌شوند، حال طرح به معنای آن است که گروه‌های پزشکی در مقاطع مختلف از جمله پزشکی، دستیاری و فوق تخصصی باید یک زمان مشخص که غالباً ۲۴ ماه است را در مناطق محروم بگذارنند، براین اساس اگر یک فرد بخواهد مقاطع پزشکی، دستیاری و فوق تخصصی را با احتساب سال‌های آموزش بگذارند در پایان این سه مقطع باید بین ۶ تا ۸ سال نیز در مناطق محروم خدمت کند.

در این رابطه سید حسن هاشمی وزیر بهداشت از جمله مسئولانی به حساب می‌آید که مدت‌هاست مسئله حذف طرح پزشکی را مطرح کرده است، براین اساس وی درباره زمان شدن حذف "طرح" که به اجباری نیز معروف است و در نهایت ارائه طرحی جایگزین برای آن به تسنیم گفت‌: ما معتقد هستیم که "طرح" باید از طریق بومی گزینی به تدریج رقیق و در نهایت برداشته شود، مگر اینکه برای افزایش مهارت؛ بخشی از آموزش دوره طب عمومی لحاظ شود.

وزیر بهداشت در توضیح بیشتر ادامه داد: بنابراین در دراز مدت تصور می‌کنم نباید دیگر طرح اجباری پزشکان داشته باشیم تا مشکلاتی که این طرح اجباری برای پزشکان جوان ایجاد می‌کند، برطرف شود.

هاشمی درباره اینکه آیا قصد دارید طرح اجباری پزشکان را طی مدت وزارت خودتان حذف کنید؟ و آیا احتیاج به تصویب و یا اصلاح قانونی در مجلس دارد؟ عنوان کرد: خیر، دوره ما که دو سال بیشتر نمانده است، از آن طرف نیز فعلاً نیاز به تصویب قانون در مجلس نیست.

وزیر بهداشت در نهایت خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود در مدت ۱۰ سال آینده به تدریج طرح اجباری پزشکان رقیق و امیدواریم دولت‌های بعدی آن را حذف کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *