چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 8 May 2024
 
۰

وزیر: فرهنگ جامعه پزشکی مشکل دارد

نظام ارجاع باید در نظام سلامت کشور ایجاد شود
پنجشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۲۲:۲۵
کد مطلب: 345287
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: نظام ارجاع باید برای پیشگیری از اتلاف منابع در نظام سلامت کشور ایجاد شود.
به گزارش جهان به نقل از فارس، سید حسن هاشمی در چهارمین یادواره فرهنگی و دومین مراسم اعطای جایزه ملی شهید دکتر رهنمون که عصر امروز در قرارگاه شهید مسعودیان شهر اهواز برگزار شد اظهار کرد: خوزستان و به خصوص جبهه‌های جنوبی‌تر نسبت به اهواز، محفل انس همه کسانی است که در دوران دفاع مقدس توفیق حضور در جنگ را داشتند.

وی ادامه داد: نسل ما نسلی است که هیچ وقت در تاریخ تکرار نمی‌شود مسائلی که در دوران قبل از انقلاب، پیروزی انقلاب، هشت سال دفاع مقدس و بعد از جنگ تجربه کردیم تکرار نشدنی است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه کمتر کسی رشادت‌ها و فداکاری‌های رزمندگان ما را در جبهه‌های جنگ باور می‌کند اذعان کرد: عده‌ای نسبت به واقعه کربلا باور عمیقی ندارند و در این زمینه متزلزل هستند بنابراین این تزلزل نسبت به مسائل دفاع مقدس و کسانی که جانشان را برای دفاع از کشور در دست گذاشتند بیشتر است.

وی خاطر نشان کرد: تصور رشادت‌های جوانان ایران اسلامی در فکه، شلمچه، چزابه و بستان بسیار سخت است، آن‌ها با اخلاص وارد صحنه شدند و شهد شیرین شهادت را چشیدند.

هاشمی با بیان اینکه خمیرمایه توفیق، اخلاص و صداقت است تصریح کرد: در وهله اول خوب است که انسان با خودش صادق باشد اما متاسفانه مشکل امروز ما بی‌صداقتی است و بی‌رفاقتی نیز از بی‌صداقتی نشات می‌گیرد.

وی اضافه کرد: از مومنان کسانی که بر سر عهد و پیمان صادق بودند به شهادت رسیدند و عده‌ای باقی ماندند تا بعد از چند دهه به یاد شهید رهنمون زیر آسمان خوزستان جمع شوند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه برگزاری یادواره‌هایی از این دست برای شهدا نشان می‌دهد که خون شهدا همچنان جوشان است بیان کرد: بزرگداشت این عزیزان مهم و وظیفه است و ما نیز برای ادامه راه این عزیزان در هر سمت، پست و حرفه‌ای وظیفه داریم به عهد شهدا پایبند باشیم.

وی با بیان اینکه در حوزه سلامت کشور مشکلات فراوانی وجود دارد عنوان کرد: مشکلات کشور تنها منحصر به حوزه سلامت نیست و از جهات اشتغال، فرهنگ و... نیز مشکلاتی وجود دارد.

هاشمی افزود: در حوزه سلامت علی رغم همه پیشرفت‌ها و موفقیت‌های بعد از پیروزی انقلاب، باز هم مشکلات عدیده‌ای وجود دارد.

وی به سفر اخیر خود به خوزستان اشاره کرد و گفت: در سفر اخیر از ۱۲ شهر خوزستان بازدید کردم هر شهر را بد‌تر از شهر دیگر دیدم و مردم گرفتار پزشک، جراح و دارو بودند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: بیمارستان‌های فرسوده، امکانات کم و بیمه‌های ناتوان از مشکلات مردم بود و از آنجایی که چهار ماه از مسئولیت بنده در وزارت گذشته بود نمی‌توانستیم جوابگوی مردم باشم.

وی تصریح کرد: در خوزستان، سرزمینی که خون‌های پاک برای دفاع از کشور و استقلال آن ریخته شده است نباید مشکلاتی این چنین وجود داشته باشد.

هاشمی با تاکید بر اینکه در حوزه سلامت مشکلات بسیار زیادی وجود دارد اذعان کرد: مسئولان کمیته امداد اذعان دارند که مردم تحت پوشش این ارگان اولین مشکلشان بیکاری و دومین دارو و درمان است.

وی عنوان کرد: تعداد زیاد افراد زیر خط فقر و زنان بی‌سرپرست را که می‌بینیم باید از شهدا خجالت بکشیم و سعی در بهتر کردن اوضاع داشته باشیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه سه اتفاق باید بیفتد تا اوضاع بهتر شود اظهار کرد: مدیریت در کشور ما دارای مشکل است و مدیریت‌ها با تغییر دولت‌ها به سرعت تغییر می‌کند.

وی افزود: اینکه مدیران در بخش بهداشت و درمان به دلیل اینکه درگیر درمان هستند و آشنایی زیادی با مدیریت نداریم و اینکه ساختار ما بی‌مشکل نیست یک امر بدیهی است اما همه مشکل این نیست.

هاشمی با اشاره به اینکه در ساختار مدیریت حتما باید سهم ما از تولید ناخالص ملی و منابع عمومی افزایش یابد بیان کرد: نمی‌توان خدمت ارائه داد و خریدار خدمت شما که بیمه‌ها هستند، هرکاری که مایل بودند انجام دهند.

وی خاطر نشان کرد: با این شرایط هیچ مدیری از یک کره دیگر هم بیاوریم امکان اینکه این مجموعه را هماهنگ کند وجود ندارد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه نظام ارجاع در نظام سلامت کشور باید ایجاد شود اذعان کرد: برای پیشگیری از اتلاف منابع باید به نظام ارجاع معتقد باشیم.

وی با تاکید بر اینکه باید به نظام آموزشی توجه داشت تصریح کرد: فرهنگ جامعه پزشکی ما به خاطر سیاست‌های غیرمطلوب و ناصحیح مشکل دارد و البته نمی‌توان یک روزه، یک شبه و با چوب و چماق آن را تغییر داد بلکه باید صبوری به خرج داد.

وی با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس جامعه پزشکی نقش ویژه‌ای در خدمت به اقشار مردم داشتند عنوان کرد: پزشکان از اقصی نقاط کشور داوطلبانه در جبهه‌های حق علیه باطل حضور یافتند و مراقبت‌های مصدومین در خطوط مقدم جبهه را عهده دار شدند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطر نشان کرد: امیدورام همه ما افتخار ادامه راه این شهیدان را داشته باشیم، راه کسانی که در راه دین و عزت کشور، جانشان را معامله کردند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *