يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۵
۲

'جاسوسی آنلاین' از نمایندگان مجلس!/ کار از کار گذشته است

دوشنبه ۱ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۰
کد مطلب: 429344
اگر تاچند سال پیش کشورهای قلدر برای جاسوسی از مخالفان خود از جمله ایران صرفا دست به دامن «اشخاص جاسوس» و دست پرورده می‌شدند، امروزه «جاسوس‌های اشیا» و دست‌ساخته نیز به فهرست ابزارک‌های جاسوسی اضافه شده‌اند که قابلیت‌های زیادی دارند.
به گزارش جهان؛ همه کشورها به فراخور جایگاه بین‌الملی خود در معرض «جاسوسی» قرار دارند، اقدامی که جزء قوانین نانوشته بین‌المللی بوده و معمولا کشورهای قلدر جهان از هیچ اقدامی برای جاسوسی از کشورهای مخالف خود فروگذار نمی‌کنند.

جمهوری اسلامی ایران به دلیل مستقل بودن، همواره از مقاصد اصلی جاسوسی سایر کشورها از جمله ایالات متحده آمریکا، انگلیس و البته رژیم منحوس صهیونیستی بوده و هست.

طبقه‌بندی اطلاعات محرمانه و مهمتر از آن حفاظت و نحوه دسترسی به این اطلاعات از ابتدایی‌ترین روش‌های امنیتی هر کشوری به شمار می‌رود، قدرت ممانعت دسترسی دیگران به این اسناد و اطلاعات به ارتقاء ضریب امنیت ملی هر کشوری منجر خواهد شد.

اگر تاچند سال پیش کشورهای قلدر برای جاسوسی از مخالفان خود از جمله ایران صرفا دست به دامن «اشخاص جاسوس» و دست پرورده می‌شدند، امروزه «جاسوس‌های اشیا» و دست‌ساخته نیز به فهرست ابزارک‌های جاسوسی اضافه شده‌اند که قابلیت‌های زیادی دارند.

گوشی‌های هوشمند، تبلت، لپ تاپ و ... که قابلیت اتصال به اینترنت دارند از جمله ابزارهای جدید هستند که کاربرد چندگانه داشته و قطعا یکی از کاربرد آنها جاسوسی از افراد و اشخاص مورد نظر است.

بدیهی است مسئولان هر کشور به تناسب جایگاه خود به اطلاعات طبقه بندی شده دسترسی دارند و هر چه جایگاه مسئولیتی آنها مهم باشد به اطلاعات طبقه بندی شده بیشتری دسترسی خواهند داشت.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز از جمله مسئولانی هستند که به اقتضای شغل خود به انواع اطلاعات طبقه بندی شده و محرمانه دسترسی دارند اما این سوال مطرح می‌شود که آیا اقدامات لازم برای جلوگیری از دسترسی دیگران به اطلاعات در دسترس را دارند؟

متاسفانه نمایندگان مجلس همچون برخی دیگر از مسئولان کشور از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند بدون آنکه توجهی به توصیه‌های امنیتی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مورد تهدیدات گوشی تلفن همراه هوشمند داشته باشند.

جاسوسی آنلاین

طبق گفته سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در سال سوم، این کمیسیون ۲ بار به نمایندگان مجلس هشدار داده است چرا که طبق اطلاعات دقیق در دسترس، گوشی‌های تلفن همراه حتی در حالت خاموش کاملاً یک ابزار گیرنده هستند.

سیدحسین نقوی حسینی به جاسوسی آنلاین از طریق گوشی‌های هوشمند اشاره می‌کند و می‌گوید: در هر جایی حتی اگر گوشی تلفن همراه به صورت خاموش در جیب باشد، طرف مقابل می‌تواند مکالمات محیط را کاملاً دریافت کند.

وی می‌افزاید: اخیراً طرح‌هایی را ارائه کرده‌اند تا از طریق پریزهای برق بتوانند اطلاعات دریافت کنند که تا حدودی هم موفق شده‌اند؛ به ویژه در بخش‌هایی که فیبر نوری وجود دارد.

نماینده مردم ورامین، قرچک و پیشوا تاکید می‌کند: گوشی‌های تلفن همراه یک ابزار جاسوسی هستند، بارها توصیه کرده‌ایم کسانی که در جایگاه سیاسی هستند از جمله نمایندگان مجلس از گوشی‌های بسیار ساده استفاده کنند.

شبکه


نمایندگان مجلس نه تنها اعتنایی به توصیه‌های امنیتی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نکرده و همچنان از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند، بلکه به اینترنت وصل بوه و در انواع شبکه‌های اجتماعی حضور فعال دارند! شبکه‌های از قبیل وایبر، واتس آپ، تلگرام، بیتاک، لاین، تانگو، اینستاگرام و ...

عجیب آنکه برخی نمایندگان با این توجیه که شبکه‌ای مثل تلگرام نسبت به سایر شبکه‌ها ایرانی تر است! عضو این شبکه شده و انواع اطلاعات خود را از طریق آن جابجا می‌کنند، غافل از اینکه تلگرم نیز از جمله ابزارک‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی است که شرکت آن در آلمان و سرور این نرم‌افزار در انگلیس آن هم بر یک سرور کاملاً دولتی که سایت‌های دولتی انگلیس بر آن سوار است، قرار دارد!

البته سخنگوی وقت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به این نکته مهم نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: به نمایندگان توصیه کرده‌ایم حدالمقدور به شبکه‌ها وصل نشوند چرا که وقتی به شبکه وصل می‌شوند اطلاعات آنها قابل دسترس می‌شود.

نقوی‌حسینی تأکید می‌کند: با این وجود باز هم نمی‌توان گفت امکان جاسوسی از تلفن همراه وجود ندارد، ‌چرا که از هر نوع تلفن همراه خاموش هم امکان جاسوسی وجود دارد.

خطر جاسوسی از مسئولان آن هم از طریق گوشی هوشمند به قدری جدی است که اخیرا رییس پدافند غیر عامل کشور در نشست خبری باشگاه خبرنگاران به مسئولان کشور هشدار داده است از گوشی‌های هوشمند استفاده نکنند.

سردارجلالی در مورد استفاده مسئولین از گوشی‌های هوشمند تاکید کرد: برای این موضوع دستورالعملی تهیه کردیم که در حال ارسال برای تصویب است، چون مسئولینی که اطلاعات طبقه‌بندی شده دارند، مجاز نیستند از گوشی‌های هوشمند استفاده کنند و برای این دست کارکردهای اداری طبقه‌بندی شده، باید از سایر گوشی‌ها استفاده کنند.

وی در نشست خبری مذکور اظهار داشت : معمولا از اطلاعاتی که وارد گوشی‌های هوشمند می‌شود، یک «بک آپ» (پشتیبان) گرفته می‌شود که دیگر قابلیت حذف آن وجود ندارد و به نوعی شرکت‌های سازنده به آن اطلاعات دسترسی دارند؛ پس کسانی که از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند، باید بدانند که اطلاعاتی که در گوشی خود دارند، به راحتی در اختیار شرکت‌های سازنده قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل تاکید کرد: استفاده از گوشی‌های هوشمند باید هوشمندانه باشد و بهتر است، آن دسته از اطلاعاتی که نباید به دست کسی بیفتد، روی گوشی‌های هوشمند قرار نگیرد.

نگرانی جاسوسی آنلاین از نمایندگان مجلس زمانی بیتشر می‌شود که نمایندگان تمایل دارند در آستانه انتخابات مجلس دهم برای برقراری ارتباط بیشتر با مردم – بخوانید تبلیغات – حضور فعالی در انواع شبکه‌های اجتماعی داشته باشند و انواع اطلاعات را در آنجا قرار دهند، شبکه‌هایی که صرفا با گوشی هوشمند می‌توان وارد آنها شد.

کار از کار گذشته است


توجیه برخی نمایندگان در مورد چرایی حضور در این نوع شبکه‌ها علی رغم اطلاع از خطر جاسوسی نیز قابل تامل است.

یکی از نمایندگان مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا علی رغم اطلاع از خطر جاسوسی از طریق گوشی هوشمند از این گوشی استفاده کرده و عضو برخی شبکه‌ها هستید، می‌گوید: کار از کار گذشته است، اطلاعاتی که باید از ما می‌گرفتند را گرفته‌اند!

آیا نمایندگانی با این طرز تفکر مطلع نیستند که جلوی ضرر را از هر کجا بگیرند، منغعت است.

بنابراین باید منتظر ماند و دید که آیا تدابیر جدی اتخاذ خواهد شد تا مانع از لو رفتن اطلاعات طبقه بندی شده مسئولان از جمله نمایندگان مجلس شود یا اینکه جاسوسی آنلاین از نمانیدگان مجلس همچنان ادامه خواهد داشت؟
منبع: باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
خیلی دلم میخواست این مجلس را ...
از دولتيها هم اضافه کنيد:
قسمتي از گفتگوي آقاي عراقچي با مجله مثلث (اسفند 93):
"وایبر که الان شده وسیله ارتباطی و خیلی‌ها با وایبر کار می‌کنند. اینکه گفتم یک گروه داریم؛ من و آقای ظریف و آقای تخت‌روانچی در آن هستیم. برخی اخباری که ویژه است و لازم است آن دو نفر دیگر هم بدانند هر کسی در گروه قرار می‌دهد تا دیگران هم در جریان قرار بگیرند. بعضی وقت‌ها هم عکس‌ها و جوک‌ها و مطالبی که مربوط به خودمان است را می‌گذاریم! غیر از آن فقط اینستاگرام است."