سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ - 21 May 2024
 
۱

کمپ دیوید سازی در ایران است

دوشنبه ۱ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۳:۵۰
کد مطلب: 429178
مورخ وکارشناس مسائل سیاسی گفت: ما در مساله هسته ای با یک نظام سیاسیِ برخوردار از پشتوانه و سرمایه عظیمی از مقاومت و دارای استعداد و پتانسیل بسیار بالا روبرو هستیم که ایستادگی را یکی از اصول انقلاب خود عنوان می کند.
به گزارش جهان از تسنیم، یعقوب توکلی مورخ و کارشناس مسائل سیاسی در همایش اقتصاد سیاسی انفعال یا اقتدار اظهار داشت: در بحث خیانت غرب به نهضت ملی و دکتر مصدق به نظر می رسد که آنچه انگلتان و امریکا درمواجه با دکتر مصدق انجام دادند شاید طبیعی بود.

وی افزود: چرا که نهضت ملی شدن نفت بر اساس اراده مردم مسلمان و فتاوای علما و مراجع و تلاش و کوشش تمام اقشار کشور به این مت رفت که ثروتی که با یک قراراد مبهم ناشی از جهل فنی به دست بیگانگان می افتاد برای کشور حفظ شود.

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه امریکا و انگلیس به دولت زاهدی که دست نشانده کودتای خودشان بود هم رحم نکردند گفت: شاید بتوان گفت کارشان با نهضت ملی شدن نفت و دکتر مصدق که موجب شد آنها در راه غارت ثروت ما خسارت ببینند اما چرا به دولت زاهدی رحم نکردند؟

وی ادامه داد: شاهد که با کدخدای آن زمان از زعم خودشان ساخته بود چرا پس در زمان محمدرضا شاه در بخش های مختلف به کشور رحم نکردند؟

توکلی با اشاره به کتب به چاپ رسیده از جریانات سیاسی و خاطرات مقامات مختلف آن زمان، اذعان داشت: خودشان اذعان دارند در زمان دولت زاهدی هر آنچه از نهضت ملی شدن نفت خسارت دیده بودند را یکباره به دست آوردند.

وی افزود: ۱۱ تن طلایی که ایران از بابت گندمی که به روسیه داده بود که بعدها به اشتباه با ساخت فیلم استرداد غرامت جنگی خوانده شد، را با گرفتن خسارت های متعدد و جدا کردن بخشی از خاک کشور به ما دادند؛ یعنی پول خودمان را هم با جریمه و برجای گذاشتن خسارت به ما دادند.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: بین ماجرای نهضت ملی شدن صنعت نفت در مقایسه با جنبش هسته ای امروز ایران تفاوت های اساسی وجود دارد و البته شباهت هایی هم دیده می شود.

وی افزود: از حیث شباهت، در جریان جنبشی ملی شدن صنعت نفت، با این واقعیت رو به رو هستیم که آنچه را که مردم ایران مالک آن بودند و سرمایه و ذخایر زیر زمینی آنها بود، توسط قدرت استعماری انگلستان استثمار می شد؛ انگلستان مطابق چند قرار داد کاملاً یک طرفه و بدون اینکه کوچکترین حقی به مردم ایران بدهد، به معنای واقعی کلمه ما را استثمار می کرد.
توکلی اذعان داشت: این دو ماجرا از این حیث با هم شباهت دارند که در مساله استثمار منافع نفتی ایران، غرب با خصوصیات مشخصی که امروز هم دارد، نسبت به حق بهره گیری از چاه نفتِ داخل سرزمین خودمان به ما حق نمی داد و آن را برابر با قراردادهای استثماری، حق خودش می دانست و برای اینکه جلوی ما را در برابر این حق بگیرد، همه شیوه های گوناگون سیاسی، نظامی و حقوق بین الملل را علیه ما اعمال کرد. حتی بعد از ملی شدن صنعت نفت که ایرانی ها موفق شدند تا حدی از حق خود دفاع کنند و جلوی استثمار غربی ها را بگیرند، انگلستان و آمریکا توانستند از طریق کودتا دوباره برمنابع نفتی ما مسلط شوند.

وی ادامه داد: هربرت هوور مذاکره کننده اصلی غرب در قرار داد کنسرسیوم صریحاً گفت: همه آنچه را که ما در ماجرای ملی شدن صنعت نفت از دست دادیم، در قرار داد کنسرسیوم یک جا به دست آوردیم. آنها حتی به عنوان خسارت ملی شدن صنعت نفت، بیش از ۵۰۰ میلیون دلار از ما غرامت گرفتند.

توکلی با بیان اینکه بعد از دولت زاهدی نیز هر چه پیش رفتیم در زمان شاه، رفته رفته شیب سوق منابع ایران به سمت غرب سرعت گرفت، گفت: شاید این نمونه جالب باشد که آمریکایی ها حتی دانشکده خلبانی موجود در کشور ما را تعطیل کردند تا ارتش از طریق خرید دوره با حداکثر قیمت از آمریکایی ها دوره آموزش خلبانی بخرد.

وی ادامه داد: این غارت در همه زمینه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی آغاز شد و تداوم پیدا کرد.

توکلی با بیان اینکه دولت ها در این دوره، دولت هایی هستند که عموما در رفت و آمدند و ساختار حکومت ثبات لازم را ندارد؛ گفت: اما ما در مساله هسته ای با یک نظام سیاسیِ برخوردار از پشتوانه و سرمایه عظیمی از مقاومت و دارای استعداد و پتانسیل بسیار بالا روبرو هستیم که ایستادگی را یکی از اصول انقلاب خود عنوان می کند. اما در آن زمان با دولتی مواجه هستیم که هر آن احتمال می رفت با رأی مجلس برکنار شود؛ دولتی که با ضربِ شصت فدائیان اسلام به قدرت رسیده بود و با اعمال قدرت مردم در ماجرای ۳۰ تیر بر سر کار مانده بود.

وی افزود: دولت مصدق، یک دولت در سراشیبی بود؛ اما الان غرب با یک نظام سیاسی قدرتمند سر و کار دارد. طرف غرب در مساله هسته ای، نظام سیاسی جمهوری اسلامی است؛ نه یک دولتی که بر پایه رژیمی به قدرت رسیده است که خود آن نظام را غربی ها طراحی کرده اند.

توکلی با بیان اینکه هدف غرب از مذاکرات با ایران کمپ دیوید سازی در ایران است، گفت: در قرارداد کمپ دیوید ابتدا قبح رابطه با اسرائیل شکسته شد و در مذاکرات جاری نیز عده ای به قبح زدایی از رابطه با آمریکا پرداخته اند و به نظر هم می رسد در این امر کاملا آگاهانه و برنامه ریزی شده اقدام کرده اند.

وی افزود: بازیگر اصلی در مساله کمپ دیوید آمریکا بود و در کنار خود اسرائیل و منافع رژیم صهیونیستی را مد نظر دارد؛ در این مذاکرات نیز آمریکا محور مذاکرات شده است و جالب است که دوباره اسرائیل در پشت صحنه بازی حساب شده ای را انجام می دهد. در طرف دیگر بازی، انورسادات قرار دارد که همانطور که فرمودید گرایش به حل مشکلات اقتصادی با نگاه به بیرون دارد و از طریق تکیه بر آمریکا می خواهد مشکلات داخلی مصر را حل کند و جالب است که در آنجا هم نفت و فروش نفت خام، بهانه غلطیدن در دام مذاکرات و حل کردن گره روابط با استکبار جهانی است؛ در ایران امروز نیز بعضی این نگاه را تقویت می کنند و مسئولان دولتی هم برای خروج از تحریم ها بخصوص تحریم فروش نفت خام، به مذاکره با کدخدای بزرگ امید بسته اند.
توکلی خاطرنشان کرد: با وجود این شباهت های انکار ناپذیر و تجربه ای که نسبت به رفتارهای استکبار در تاریخ معاصر این مرز و بوم وجود داشته است، به نظر شما راهبرد دولت محترم و بخصوص خواص اهل حق و مردم همیشه در صحنه ایران اسلامی چه باید باشد تا خدای نکرده تجربه کمپ دیوید دوباره تکرار نشود؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *