دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 13 May 2024
 
۷
۱۶
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی مطرح کرد؛

آمارسازی بانک مرکزی برای منافع دولت/ دلار 5 هزارتومانی؛ بزودی

کاهش تورم با جیب مردم همخوانی ندارد
سه شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۱۵
کد مطلب: 428268
بانک مرکزی نیز توسط دولت انتخاب شده و اعدادش را همسو با دولت تنظیم می‌کند و چیزی که ارایه می‌شود با آنچه در عمل مشاهده می‌شود همخوانی ندارد... من پیش‌بینی می‌کنم که تا چند ماه آینده باید انتظار دلار پنج هزار تومانی و تورم ۴۵ درصدی را داشته باشیم چراکه تیم اقتصادی دولت دچار خطایی شده که اکنون قادر به حل آن نیست.
آمارسازی بانک مرکزی برای منافع دولت/ دلار 5 هزارتومانی؛ بزودی
به گزارش جهان، محمدقلی یوسفی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با روزنامه اصلاح‌طلب جهان‌صنعت درباره عملکرد دولت یازدهم اظهار داشته است: در اینکه هر دولتی سعی دارد آمارها را طوری بگوید که نشانگر دستاورد‌های آن دولت باشد شکی نیست. حتی در ادبیات اقتصادی نیز خیلی از کارشناسان و صاحبنظران تورم را به‌عنوان یک شاخص سیاسی مطرح می‌کنند و این در حالی است که حتی اگر آمار به‌صورت واقعی نیز بیان شود، نمی‌تواند الزاما نشان‌دهنده یک دستاورد مثبت باشد چون اگر فرضا هزینه مکالمه راه دور ۲۰ درصد کاهش و هزینه شیر ۱۰ درصد افزایش یابد نرخ تورم حاصل از این دو برابر با ۰۵/۰ می‌شود که در مقایسه با آنچه واقعا هست نمی‌تواند بیانگر حقیقت مطلب باشد.

یوسفی در ادامه توضیح داد: با این حال ، اعداد و ارقام هزینه‌های خانوار، اثرات رفاهی از دست رفته و هزینه فرصت‌های از دست رفته را نشان نمی‌دهد بلکه اینها را کسی می‌فهمد که در این جامعه زندگی می‌کند. به‌علاوه شاخص‌ها را از طرق مختلف می‌توان محاسبه کرد که از هر روش عدد متفاوتی به دست می‌آید همچنین می‌توان سال پایه را جابه‌جا کرد تا آمارها جابه‌جا شود و ...

این عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه توضیح داد: سیاست مدارها مایل هستند عملکرد خود را توجیه کنند و در نتیجه به این عددسازی‌ها متوسل می‌شوند و نمی‌توان روی آمار ارایه شده قسم خورد و آنها را با اطمینان تایید کرد. بانک مرکزی نیز توسط دولت انتخاب شده و اعدادش را همسو با دولت تنظیم می‌کند و چیزی که ارایه می‌شود با آنچه در عمل مشاهده می‌شود همخوانی ندارد.

وی افزود: در حال حاضر عوامل تورم‌زا همچنان سرجای خود حضور دارند، نهاد‌های ناسازگار با توسعه فعالیت می‌کنند، هزینه‌های دولت سرسام‌آور است، نقدینگی زیاد است و... تمام اینهاست و با این وجود دولت مدعی کاهش تورم شده است، حال اینکه چگونه بدون رسیدگی به این موارد تورم کاهش پیدا کرده موضوعی است که باید در هنر یا معجزات به دنبالش گشت.

یوسفی همچنین درباره اینکه برای کاهش تورم و رفع مسایل موجود چه راهکاری می‌توان استفاده کرد، توضیح داد: پیش از این نیز فرصت‌های بسیاری را برای کاهش رکود، افزایش تولید و... از دست داده‌ایم به طوری که تیم اقتصادی دولت به بن‌بست رسیده و در واقع کشور را با بحران رو‌به‌رو کرده است. اگر از ابتدا دولت نرخ سود بانکی را بالا نمی‌برد، نقدینگی را افزایش نمی‌داد و سیاست‌های مشابه را پیاده نمی‌کرد اکنون با این وضع مواجه نمی‌شدیم....

این کارشناس اقتصادی همچنین توضیح داد: درست است که افزایش نقدینگی یا بالا بودن سودهای بانکی منجر به تورم می‌شود ولی اگر این صورت مساله را برعکس کنیم نتیجه عکس نمی‌دهد و این‌طور نیست که کاهش نقدینگی یا کاهش نرخ سود بانکی تورم را پایین بیاورد بلکه سیاست‌های کنونی دولت باعث افزایش بیکاری، کاهش تولید، افزایش وابستگی به واردات و مسایلی اینچنینی می‌شود.

یوسفی تصریح کرد: اکنون دولت با روش سرکوب کردن قیمت‌ها و بخش‌های مولد موفق شده تورم را کاهش دهد اما این روش موجب شده است بحران تنها با یک فاصله زمانی و در عوض با شدت بیشتری اتفاق بیفتد. من پیش‌بینی می‌کنم که تا چند ماه آینده باید انتظار دلار پنج هزار تومانی و تورم ۴۵ درصدی را داشته باشیم چراکه تیم اقتصادی دولت دچار خطایی شده که اکنون قادر به حل آن نیست.

 کاهش تورم با جیب مردم همخوانی ندارد


جهان صنعت درباره قیمت کالاهای اساسی هم گزارش داده است: بررسی آمارهای بانک مرکزی از روند صعودی قیمت تمامی کالاها به غیر از گروه دخانیات در یک سال اخیر حکایت دارد‌.

دولت بارها اعلام کرده که نرخ تورم را از ۴۰ درصد به ۱۵ درصد کاهش داده اما با وجود چنین دستاوردی! کاهش نرخ تورم در زندگی روزمره مردم قابل لمس و مشاهده نیست‌. در واقع کاهش نرخ تورم به معنای کاهش قیمت‌ها نیست و آهنگ رشد قیمت‌ها در بازار کند شده است اما این موضوع را نباید با کاهش قیمت‌ها اشتباه گرفت‌...

گرچه به استناد آمارهای مرکز آمار ایران و بانک مرکزی نرخ تورم روند کاهنده داشته و نزولی است اما این سوال مطرح است که چرا این روند در زندگی روزمره مردم و مواجه با قیمت کالاها در بازار قابل لمس نیست و آنها همچنان برای تامین مایحتاج زندگی خود با مشکلاتی مواجه هستند و با وجود کاهش نرخ تورم، قیمت کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم بدون توجه به آن، روند افزایشی خود حتی اندک را ادامه می‌دهند و گویا بازار از روند کاهنده نرخ تورم تبعیت نمی‌کند‌...

نرخ کالاهای اساسی و سفره خانوار به استناد آمارهای بانک مرکزی با افزایش مواجه شده‌اند و قیمت برنج، گوشت قرمز، قند و شکر و چای یا سایر اقلام مورد نیاز خانوارها از جمله لبنیات، تخم‌مرغ، حبوب، میوه‌ و سبزی‌ و... در یک سال اخیر روندی افزایشی داشته‌اند‌.

شاخص نرخ تورم درحالی روند کاهنده داشته است که آمارهای بانک مرکزی حاکی از آن است که در یک سال گذشته نرخ لبنیات ۷/۴ درصد، تخم‌مرغ ۷/۲۵ درصد، برنج ۹ درصد، حبوب ۵ درصد، میوه‌های تازه ۶۹ درصد، سبزی‌های تازه ۲/۸ درصد، گوشت قرمز ۳/۷ درصد، قند و شکر ۵/۴ درصد و چای ۲/۸ درصد رشد کرده است‌.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
دولت تدبیر و امید ....
لابد میندازند گردن عدم توافق .... و دو سال دیگه میشه یک چماق برسر مخالفان توافق
میوه شده یک جنس لوکس که باید فقط نگاه کرد
Norway
یک قلم : میوه تاره 69 درصد رشد کرده ؟ اینرا که براحتی میتوان فهمید که غلط است .
شما اگه ایران باشی متوجه میشی درسته
بازنشسته
اشتباه منفی دادم. ضمنا از آن آقایی که از رشد حداقل 69%قیمت میوه تعجب کرده ،باید بپرسیم از کجا خرید میکند که از افزایش قیمتها و کاهش قدرت خرید مردم خبر ندارد؟
ایشون از نروژ نفسش از جای گرم درمیاد بذارید بیاد
من سال گذشته هندوانه را کیلویی نهایتا 500 می خریدم اما دیشب خریدم کیلویی 1600 نمی دونم چند درصد میشه اما به راحتی می فهمم که گرون شده
اشتباهی مثبت دادم.هزارتا منفی
Iran, Islamic Republic of
169 درصد درسته
این نظری که ارائه دادی همون نظرات کارشناسهای دولت قبلی است که دلار 5000 تومان وتورم 45 درصد کاملا اشتباه میکنی تا وقتی که این دولت به نقدینگی هائی که دولت قبلی تو اقتصاد خالی کرد از طریق سود بانکی سوبسید میده آرزوی شما که تورم ودلار آنچنانی اتفاق نمیافته استاد بیا کف بازار تا بهت اقتصاد یاد بدن
افشار
ورشگستکی بانکها زیاد دور نیست
تحریمیم، میفهمید!
Romania
اینهائی که از افزایش قیمتها می گن کمی انصاف داشته باشن یابهتر بگوئیم وجدان داشته باشن می دونند عاملش دولت قبل بود جهان نیوز مرد باش و کامنت منو منتشرکن-در متن بالا هم گفته شده دولت تورم را کاهش داده
مردم
هنگامی که عده ای آمدند و در سالهای آخر دولت قبل آشفته بازاری ایجاد نمودند که از همین آقایان بودند، حال چرا به دوستانشان نمی گویند بازار را آرام کنید. هنگامی که از دست در می رود نمی شود دیگر کاری کرد و این چاهی بود که خود کندند.
بابک
متاسفانه تموم آمارهای قشنگ مثل رونق اقتصادی و کاهش تورم و افزایش قدرت خرید مردم فقط روی کاغذه،اما توی دنیای واقعی برعکس و خلافش ثابت شده،اصلا وضعیت جامعه با آمارهای اعلام شده دولت همخوانی نداره.