جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۹
۲
نگرانی از غلبه فرهنگ عربی بر مالزی

دختر ماهاتیرمحمد: نمی‌خواهم در کشوری مانند عربستان زندگی کنم

جمعه ۲۲ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۱
کد مطلب: 427438
'مارینا ماهاتیر' دختر ماهاتیر محمد نخست وزیر سابق و معمار مالزی نوین با انتقاد از عربستانی سازی مالزی و روند افزایش افراط گرایی در این کشور، گفت که این وضعیت به سنت، فرهنگ و همه امور مالزی نفوذ کرده است.
دختر ماهاتیرمحمد: نمی‌خواهم در کشوری مانند عربستان زندگی کنم
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، غلبه فرهنگ عربی بر مردم مالزی که از جامعه چند نژادی برخوردار است به دغدغه برخی مقامات و کارشناسان این کشور جنوب شرق آسیا تبدیل شده است.

مالزی طی چند سال اخیر با هجوم اتباع کشورهای مختلف عربی برای سکونت و گردشگری به محلی برای گسترش فرهنگ عربی تبدیل شده است و برخی کشورهای عربی مانند عربستان نیز با سرمایه گذاری های کلان در مدارس دینی تلاش دارند تفکرات افراطی خود را در مالزی نفوذ دهند.

این فرهنگ اکنون در پوشش لباس های عربی و یا تفکرات افراطی در جامعه مالزی خود را نشان داده است و در برخی زمان ها دولت مالزی نیز با توجه به ملاحظات سیاسی و نه دینی بدون درنظر گرفتن چند نژادی بودن این کشور به آن دامن می زند.

'محی الدین یاسین' معاون نخست وزیر و وزیر آموزش مالزی نیز سال گذشته خواستار تغییر مفاد دروس اسلامی در این کشور شد و از بکارگیری اساتیدی از کشورهای عربی در این مدارس خبر داد که باعث افزایش نفوذ عرب ها و تفکرات و فرهنگ عربی در مالزی می شود.

یکی از دلایل نفوذ فرهنگ عربی و افراط گرایی در مالزی در این مساله است که عموم جوانان مسلمان مالزی زبان عربی را زبان اسلام می دانند و به کسانی که به این زبان تکلم می کنند به شدت احترام می گذارند و جهت گیری 'جریان حاکم دنیای عرب' را به عنوان 'سیاست دینی برگرفته از اسلام ناب' تلقی می کنند.

این مساله باعث افزایش نفوذ این فرهنگ در بین مردم مالزی شده و حتی پوشش اسلامی و شاد مردم مسلمان این کشور را که مورد توجه بسیاری از کشورهای اسلامی قرار گرفته بود، تحت تاثیر قرار داده است.

یک استاد دانشگاه مالزی با این عنوان که نقطه مشترک مردم مالزی با اعراب، فقط مذهب است، گفت که اغلب مسلمانان در مالزی در تلاش برای تبدیل شدن به عرب هستند، در حالی که آنها باید به فرهنگ خود افتخار کنند، نه فرهنگ اعراب.

'فاروق موسی' رییس جبهه رنسانس اسلامی مالزی، گفت، همه باید فرهنگ شرقی ما را بشناسند و به آن احترام بگذارند. نیازی به عربی سازی همه چیز نیست.

وی تصریح کرد: در برخی از ایالت های مالزی از جمله کلانتان نوعی از پوشش لباس رسمی وجود دارد که باعث می شود، آنها بیشتر اسلامی نشان داده شوند. این گونه اسلامی سازی اکنون در حال رسوخ به دولت فدرال است.

به نوشته تارنمای 'دی انت دیلی' مالزی، وی گفت: کاملا قابل درک است که در برخی از اماکن از جمله مساجد، دادگاه و پارلمان نیاز است که پوشش خاصی وجود داشته باشد، اما در مورد اماکن دیگر، فقط کافی است که لباس مناسب پوشیده شود.

فاروق موسی تصریح کرد: پوشش رسمی برای برخی از اماکن ضرورت دارد، اما این اعلام باید به صورت عمومی باشد تا همه افراد نسبت به وجود چنین شرایطی آگاه باشند تا به آن عمل کنند.

'مارینا ماهاتیر' دختر ماهاتیر محمد نخست وزیر سابق و معمار مالزی نوین نیز از حرکت این کشور جنوب شرق آسیا به سمت افراط گرایی انتقاد کرد و تغییر لباس مردم و استفاده از لباس های عربی را نشانه ای از این افراط گرایی دانست.

وی با انتقاد از عربستانی سازی مالزی و روند افزایش افراط گرایی در این کشور، گفت که این وضعیت به سنت، فرهنگ و همه امور مالزی نفوذ کرده است.

'مارینا ماهاتیر' با اشاره به لباس های سنتی و اسلامی زنان مالایی که همراه با رنگ های شاد است، از استفاده مردم از لباس های عربی انتقاد کرد.

وی با اشاره به تلاش برای اجرای برخی قوانین مانند عربستان در مالزی، گفت که نمی خواهم در کشوری زندگی کنم که شرایطی مانند عربستان داشته باشد.

دختر ماهاتیر به 'مالیزیا آنلاین' گفت: اسلام تاریخ معنوی قوی دارد، اما روشی که در مالزی آموزش داده می شود، هیچ عقلانیتی وجود ندارد.

اکثر مالایی ها همچنان از لباس های محلی اسلامی برای پوشش و حجاب استفاده می کنند. مردم برای شرکت در نماز جمعه نیز لباس محلی خود را می پوشند که کاملا با پوشش روزهای دیگر آنها متفاوت است.

در برخی از ایالت های مالزی نیز پوشش اسلامی که بسیاری از کارشناسان و متخصصان حوزه علوم فرهنگی – اجتماعی آن را عربی می دانند، رایج است.

وجود این گونه پوشش که بیشتر یادآور وضعیت حجاب در کشور عربستان است، در ماه های گذشته باعث انتقاد برخی از فعالان حوزه اجتماعی نسبت به این وضعیت شد، به گونه ای که این کارشناسان به عربستانی سازی مالزی که یکی از جلوه های آن در پوشش زنان مالزیایی نشان داده می شود، هشدار دادند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


آره می بینم چقدر دغدغه دارن مقامات مالزی بابا ماهتیر که میگه ایرانیها با ما کار نداشته باشن مالزی شده مثل اکثر کشورهای عربی به یه کشور ضد شیعه به شدت با شیعیان دشمنن مقاماتشون
یه چیزی بگم جهان بذار ، اون چیزی که این خانومو نگران کرده! دقیقا ویژگی های مثبتیه که توی عربستان هست ، لباس های پوشیده ، پوشش مناسب در همه جا و ....