شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

سپر موشکی به اسم ایران اما علیه روسیه

چهارشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۱۳
کد مطلب: 423490
یک مقام ارشد نظامی آمریکا روز سه‌شنبه گفته است که حتی در صورت حصول توافق هسته‌ای با ایران، تغییری در برنامه آمریکا برای استقرار سامانه‌های ضدموشکی در اروپا ایجاد نمی‌شود.
سپر موشکی به اسم ایران اما علیه روسیه
به گزارش جهان به نقل از فارس، واشنگتن می‌‌گوید حتی اگر ایران و گروه موسوم به ۱+۵ بر سر مسئله هسته‌ای به توافق نهایی دست یابند، باز هم در برنامه آمریکا برای استقرار سپر دفاع موشکی در اروپا تغیییری ایجاد نمی‌شود.

به نوشته پایگاه «فارین پالیسی»، «جیمز وینفلد» معاون رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا روز سه‌شنبه با بیان اینکه روسیه «نباید از این بابت نگران باشد»، گفت: «آن‌ها اتفاقا باید از اینکه ما داریم به متحدانمان در آنجا کمک می‌کنیم که به صورت بالقوه از ما در برابر ایران دفاع کنند، دلگرم شوند.»

آمریکا از سال‌ها قبل هدف از استقرار سامانه‌های دفاع موشکی در لهستان و رومانی را مقابله با توان موشکی ایران اعلام کرده است.

اما حالا با قوت گرفتن احتمال حصول توافق هسته‌ای، روسیه در تلاش است تا مقامات آمریکا را متقاعد کند که از اجرای این طرح دست بکشند.

مقامات روس می‌گویند ادعای احتمال حمله موشکی ایران به اروپا و آمریکا دروغ است و هدف از استقرار این سامانه‌ها، تحت فشار قرار دادن روسیه است.

«سرگئی شایگو» وزیر دفاع روسیه پیش از این گفته است که «امروز روشن شده که تهدید موشکی تهران، که ایالات متحده و دیگر کشورها ائتلاف از آن دم می‌زنند، تنها یک بلوف است.»

با این حال، وینفیلد که روز سه‌شنبه در مرمز مطالعات بین‌الملل و راهبردی سخنرانی می‌کرد، تهدیدآمیز بودن این موشک‌ها برای روسیه را رد کرد و گفت کشور قدرتمندی چون روسیه می‌تواند «بسیار سریع» بر این موشک‌ها غلبه کند.

وی همچنین مدعی شد که حتی در صورت توافق هسته‌ای، ممکن است که تهران توافق را نقض کند، به همین جهت واشنگتن باید خود را برای سناریوهای احتمالی آماده کند.

وی گفت: «سامانه دفاع موشک بالستیک چیزی نیست که بتوان یک شبه آن را راه انداخت.»

به گزارش فارس، وینفیلد گفت توافق هسته‌ای مسئله موشک‌های بالستیک ایران را حل نمی‌کند و به همین جهت تهران همچنان یک تهدید در زمینه تجهیزات متعارف نظامی باقی می‌ماند.

این مقام ارشد نیروهای مسلح آمریکا افزود: «فکر می‌کنم کاملا منطقی است که ما همچنان به آنچه داریم انجام می‌دهیم، ادامه دهیم.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *