پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱

واکنش سازمان‌ملل به‌حمله به‌بیمارستان‌قندوز

يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۳
کد مطلب: 448064
مسئول امور حقوق بشر سازمان ملل با «غم‌انگیز»، «غیرقابل توجیه» و «حتی مجرمانه» خواندن حمله آمریکا به تنها بیمارستان فعال در شهر قندوز افغانستان، گفت در صورتی که ثابت شود این حمله به عمد صورت گرفته، این اقدام مصداق جنایت جنگی است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، مسئول امور حقوق بشر سازمان ملل روز شنبه با انتقاد شدید از حمله آمریکا به بیمارستانی در افغانستان، گفت این اقدام می‌تواند مصداق جنایت جنگی باشد.

حمله هوایی روز شنبه به بیمارستانی در شهر قندوز افغانستان به مرگ دستکم ۱۶ نفر از جمله چندین پزشک و سه کودک، منجر شد. این بیمارستان توسط سازمان «مدسینز سانس فرانتیرز» اداره می‌شد و محل استقرار پزشکان بدون مرز بود.

وزارت دفاع آمریکا ساعتی پس از این حمله اعلام کرد که هدف از آن مقابله با طالبان بوده است. پنتاگون مدعی است که شبه نظامیان طالبان در حال تیراندازی بوده‌اند، این در حالی است که روایت شاهدان در منطقه متفاوت است. پزشکان حاضر در بیمارستان به رسانه‌ها گفته‌اند که بمباران این ساختمان با وجود اعلام حضور غیرنظامیان، تا نیم ساعت ادامه یافته است.

«زید رعد حسین» مسئول امور حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه خود این حمله را «بی‌نهایت غم‌انگیز، غیرقابل توجیه و احتمالا حتی مجرمانه» توصیف کرده است.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «این واقعه عمیقا تکان‌دهنده، باید فورا، کاملا و مستقلا مورد تحقیق قرار گیرد و نتایج آن علنی شود.»

وی افزود تأکید کرده است که «اگر مشخص شود که (این حمله) عمدی بوده است، حمله هوایی به یک بیمارستان می‌تواند مصداق جنایت جنگی باشد.»

حمله آمریکا به تنها بیمارستان فعال در شهر قندوز، که به دلیل حمله طالبان وضعیت ناگواری هم دارد، در حالی صورت گرفته است که مقامات آمریکا در روزهای گذشته برای تحت فشار گذاشتن روسیه، مسکو را به حمله به اهداف غیرنظامی در سوریه متهم کرده بودند.

روسیه با رد کردن ادعاهای رسانه‌های غربی، گفته است که برخی از این گزارش‌ها در حالی منتشر شده که هنوز جنگنده‌های روسی از باند فرودگاه بلند نشده بودند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رامین
شب بخیر (بان کی مون)