شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۱

مدیرعامل بزرگترین بانک جهان اسلام در هیأت مدیره یک بیمه تایلندی چه می‌کند؟!

سه شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۲
کد مطلب: 423339
سرمایه‌گذاری ایران در"ایشین ری"، حرکت در جاده یکطرفه است!؟ چرا با توجه به اینکه شرکت بیمه "ایشین ری" زیان‌ده است، همتی مدیرعامل بانک ملی بر حضور در هیأت مدیره این بیمه خارجی، اصرار می‌کند؟
به گزارش جهان به نقل از نسیم، معاون اتکایی بیمه مرکزی، حضور"عبدالناصر همتی"، مدیرعامل کنونی بانک ملی و رئیس شورای هماهنگی بانک ها درمسند ریاست هیات مدیره بیمه اتکایی آسیایی را برخاسته از معرفی او از ناحیه دولت دانسته است.

مینا صدیق نوحی گفت: شرکت بیمه اتکایی "ایشین ری" را یک شرکت بیمه ای خصوصی بین دولت ها دانسته که ایران، یکی از سهامداران آن بوده و درحال حاضر دو عضو هیات مدیره این شرکت، یعنی"عبدالناصر همتی" و"محمد ابراهیم امین"رئیس کل بیمه مرکزی از ناحیه دولت ایران برای حضور در جلسات آن معرفی شده اند.

عبدالناصر همتی، مدیرعامل فعلی بانک ملی،برای ششمین بار متوالی است که به عنوان رئیس هیات مدیره شرکت بیمه اتکایی آسیایی"ایشین ری"برگزیده می شود.

همتی، ازسال ۱۳۸۰ تاکنون، ولو با تغییر و گذار مسیر دولت از اصلاحات به اصولگرا، همواره به نمایندگی ازدولت ایران، در صدر هیأت مدیره شرکت بیمه اتکایی آسیایی حضور داشته است.

* عبدالناصرهمتی کیست؟

عبدالناصرهمتی دانشیاردانشکده اقتصاد دانشگاه تهران،زاده کبودرآهنگ همدان که درکارنامه کاری خویش، عضویت درکمیته اقتصادی شورای عالی امنیت ملی در زمان دبیری حسن روحانی، ریاست بیمه مرکزی به مدت ۱۲ سال از سال۷۳ تا ۸۵ یعنی در سه دولت کارگزاران، اصلاحات و اصولگرای احمدی نژاد را برعهده داشته و پس از حضور در ریاست بانک سینا، بانک متعلق به بنیاد مستضعفان، به مدت هفت سال،اکنون سکان بزرگترین بانک جهان اسلام،یعنی بانک ملی را در دستان خود دارد.

بسیاری، همتی را درزمره مردان تکنوکراتی دانسته اند که خاستگاه فکری او، قرابت جدی با طیف کارگزاران سازندگی داشته است.

البته برخی نجواها از عدم حضور پنج ساله "همتی" در نشست های دورهمی حزب کارگزاران سازندگی حکایت داشته که درصورت قرین به واقعیت بودن این ماجرا، می توان اینچنین تفسیر کرد که او به مرور، از قطار حزب کارگزاران سازندگی پیاده شده است.

هر چند که عده ای او را مردی برای تمام فصول قلمداد کرده اند که با توجه به مشی کاری او در ادوار مختلف از جمله دولت های کارگزاران، اصلاحات و حتی اصولگرا، این فرضیه، چندان بیراه نیست.

* رابطه همتی و شرکت اتکایی"ایشین ری"

بذرآشنایی در ذهن مدیر عامل کنونی بانک ملی ایران با صنعت بیمه، به طور قطع از همان دهه ۷۰ کاشته شده به نحوی که به نظرمی رسد، حضور بیش از یک دهه ای او در ریاست بیمه مرکزی، علاقمندی معنوی خاصی برای حضور مستدام او در صنعت بیمه به وجود آورده و این رابطه را به یک ارتباط غیرقبال گسست مبدل ساخته است.

همین امر سبب شد تا هم او، ازسال ۸۰ همزمان با حضور در بیمه مرکزی به سمت بانکوک، پایتخت تایلند عزیمت کرده و ریاست هیات مدیره شرکت بیمه اتکایی ایشین ری را از آن خود کند.

روندی که با همه فرازو فرودهای خود، تا اکنون ادامه داشته و هم او ،گفته است که در دوره مسوولیتم به عنوان رییس هیات مدیره شرکت" ایشین ری" تلاش کرده تا با اصلاح ساختار بخش خصوصی کشورهای عضو نیز در افزایش سرمایه مشارکت داشته باشند و شرکت ایشین ری را از قالب کاملا دولتی به شرکتی دولتی،خصوصی تغییرشکل دهد.

البته، نمی توان استمرار حضور وی درریاست هیات مدیره بیمه"ایشین ری"رافقط به مسئولیت دولتی"همتی"در ریاست بیمه مرکزی محدود کرد، چه آنکه وی ریاست هیات مدیره بیمه" ایشین ری"را حتی در زمان مدیریت در مسند ریاست بانک سینا، بانک متعلق به بنیاد مستضعفان هم از آن خود کرده و پس ازآن نیز در زمان مسئولیت وی در بانک ملی هم این سیر هموار، ادامه داشته است.

دستکم تصور می شدکه با وجود افتراق فکری"همتی"با دولت اصولگرای احمدی نژاد، او از عنوان نماینده دولت اصولگرا در بیمه" ایشین ری"،صرفنظرکند، به ویژه آنکه با وجود مغایرت فکری رئیس دستگاه اجرا دردولت های نهم و دهم با روسای دولت های کارگزاران و اصلاحات و ارتباط فکری"همتی" با بدنه دو دولت مذکور،این امر رنگ واقعیت به خود بگیرد.

موضوعی که نه تنها بدین شکل به پایان خود نزدیک نشد، بلکه درکمال نا باوری،پنجم تیرماه سال۹۰ سید شمس الدین حسینی،وزیر اقتصاد دولت دهم، درمراسمی ویژه، شخصا از خدمات ارزنده" همتی" درهیبت پدر بیمه های خصوصی کشور قدردانی به عمل آورد.

موضوعی که به شدت اذهان پرسشگر را بخود مشغول ساخته و حتی این فرضیه را مطرح ساخت که آیا او میزان مراودات خویش را با هم قطاران کارگزارانی و اصلاح طلب خویش به بوته فراموشی سپرده و مسیرکاری جدید خویش را درکانال اصولگرایی بازتعریف کرده باشد.

صرفنظر از پرداختن بیشتر بدین موضوع و همچنین به رقم حق عضویت و حق جلسات پرداختی به اعضای هیات مدیره، به نظر می رسد،همتی در مسئولیت اخیر خود،یعنی ریاست بر بزرگترین بانک جهان اسلام و مشغولیت فراوان، فرصت چندانی برای حضور جدی تر در جلسات پرتعداد هیات مدیره این موسسه بیمه ای نداشته باشد.

موضوعی که درصورت تحقق آن، این احتمال می رودکه"محمد ابراهیم امین"،رئیس کل کنونی بیمه مرکزی بر کرسی همتی، در ریاست هیات مدیره بیمه ایشین ری تکیه بزند.

* "ایشین ری" و دستاوردهای نامعلوم آن برای بیمه اتکایی ایران

شرکت"ایشین ری"،شرکت بیمه ای متبوع عبدالناصر همتی،یک شرکت بیمه ای اتکایی بوده که درسال ۱۹۷۹ و با ابتکار کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل برای آسیا و اقیانوسیه ، اسکاپ تاسیس شده و مقر آن در تایلند است.

سرمایه حال حاضر شرکت بیمه اتکایی "ایشین ری" ۲۰۰ میلیون دلار بوده که به نظر می رسد تا اکنون کمتر از ۹۰ میلیون دلار آن تادیه شده و کشورهای "افغانستان، بنگلادش، بوتان، چین، هند، ایران، کره جنوبی ، سریلانکا ، فیلیپین و تایلند" ۱۰ عضو تشکیل دهنده این شرکت به شمار می روند.

با وضعیت کنونی از جمله چالش های اقتصادی فراروی تعدادی از کشور های عضو این شرکت و حضور دو عضو از ایران در هیات مدیره این شرکت، احتمال آن می رود که سهم ایران از کل این شرکت بیمه ای دستکم بین ۳۰ تا ۴۰ درصد باشد.

این شرکت از ابتدای تأسیس تاکنون، بخشی از سرمایه خود را از محل سودآوری افزایش داده است.

عملکرد عمده این شرکت به عنوان یک بیمه‌گر اتکایی که از بازارهای بیمه کشورهای عضو و سایر بازارهای موجود منطقه کار می‌پذیرد تجاری بوده و مازاد عملیات اتکایی خود را بعد از نگهداری با اولویت بازارهای بیمه ملی و بیمه اتکایی کشورهای عضو مجدداً واگذار می‌کند.

عده ای از دست اندرکاران صنعت بیمه در داخل کشور، اساس کارکرد این شرکت بیمه ای را مورد نقد جدی قرار داده و معتقدند که حضور ایران دراین شرکت بیمه ای نه تنها سودی برای شرکت های بیمه ای داخلی نداشته بلکه به واسطه برخی قراردادهای معدود آن، زیان های جدی نیز به شرکت های بیمه ای کشور تحمیل شده است.

به ویژه آنکه با توجه به اعمال تحریم ها بر علیه کشور و نداشتن رتبه بین المللی شرکت های بیمه ای داخلی، انتظار می رفت که با حضور دو عضو از ایران در هیات مدیره این شرکت بیمه ای، بخشی از ریسک محبوس در صنعت بیمه کشور به خارج از ایران منتقل شود، موضوعی که با ضعف عملکرد شرکت "ایشین ری" در انتقال ریسک های ایران به خارج، در موفقیت این شرکت تردید فراوان وجود دارد.

درعین حال، تعدادی از شرکت های بیمه ای داخل کشور نیز از محل قراردادهای گهگاه با شرکت"ایشین ری"، نه تنها سود جدی نبرده اند بلکه در ماجرای سالیان اخیر سیل تایلند نیز، متحمل خسارت شده اند.

با توجه به ضعف عملکرد شرکت "ایشین ری"در انتقال ریسک از داخل به خارج ازکشور و فقدان قراردادهای سودآور برای شرکت های داخلی، این پرسش در اذهان متبادر شده است که رهاورد حضور طولانی مدت "عبدالناصر همتی"،رئیس کنونی شورای هماهنگی بانک ها و مدیر عامل کنونی بانک ملی ایران درصدر هیات مدیره این شرکت بیمه ای برای صنعت بیمه کشور چه بوده است؟.

از نظر فعالان صنعت بیمه، ایران می توانست بجای حضور در یک شرکت آسیایی با رتبه بین المللی بسیار پایین همانند"ایشین ری"، دریک شرکت بیمه ای آسیایی معتبر و یا در یک شرکت بیمه ای اروپایی سرمایه گذاری کرده تا از این رهگذر، نه تنهاکانال ارتباطی قوی برای فعالان داخلی صنعت بیمه کشور دست وپا شود بلکه زمینه انتقال ریسک های داخلی کشور به خارج هم به سهولت مهیا شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *