جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
زاکانی: هیچ اصلاح‌طلبی پیگیر پرونده‌های فساد نبوده است

کارنامه دولت‌های بعد از دفاع مقدس در مبارزه با مفاسد اقتصادی موفق نبوده است

سه شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۳۷
کد مطلب: 423306
نماینده تهران در مجلس با انتقاد از افول مبارزه با مفاسد اقتصادی در سه قوه، پیگیری مبارزه با فساد را از اقدامات اصولگرایان دانست و گفت: حتی یک اصلاح‎طلب نیز پیگیر پرونده‎های فساد نبوده است.
کارنامه دولت‌های بعد از دفاع مقدس در مبارزه با مفاسد اقتصادی موفق نبوده است
به گزارش جهان، علیرضا زاکانی عصر دوشنبه در جمع دانشجویان دانشگاه زنجان با بیان اینکه فساد اقتصادی در بعد از دوران دفاع مقدس وجود داشته است، افزود: فساد اقتصادی در همه دولت های سازندگی، اصلاحات، دولت احمدی نژاد و در حال حاضر نیز وجود دارد ولی جوانه های آن در دوران سازندگی زده شد.

وی با تاکید بر اینکه در دولت سازندگی بی ارادگی و عدم مقابله با فساد باعث شکل گیری و توسعه فساد شد، ادامه داد: فساد اصلاح طلب و اصولگرا نمی شناسد و در همه گرایش ها و جریان های سیاسی می تواند خود را نشان دهد.

زاکانی با بیان اینکه در دهه اول انقلاب فساد به معنای امروزی وجود نداشت افزود: در بعد از دوران دفاع مقدس در همه دولت ها وضعیت مناسبی در زمینه مقابله با فساد اقتصادی نداریم.

نماینده مردم تهران از دوران سازندگی به عنوان زمان آغاز جوانه زدن فساد اقتصادی در کشور یاد کرد و افزود: باور غلط مسئولان و همچنین نظامات و الگوهای مورد بهره برداری مسئولان فاصله فقر و غنا را در کشور بیشتر کرد و موجب ایجاد لکه های فساد در کشور شد.

زاکانی با تحلیل فرایند شکل گیری فساد اقتصادی در کشور در مقطع زمانی هشت ساله دولت آیت الله هاشمی افزود: بی ارادگی و عدم مواجهه درست با فساد اقتصادی موجب شد لکه های کوچک و بزرگ فساد به شبکه های بزرگ فساد اقتصادی تبدیل شد.

وی در ادامه به تحلیل فضای حاکم بر مسئله فساد اقتصادی در دولت اصلاحات پرداخت و با بیان اینکه به رغم وجود فضای باز سیاسی در دل این فضای سیاسی مسیر هشت ساله گذشته دولت سازندگی تکرار شد افزود: با نگاه به این مقطع تاریخی می بینیم که بسیاری از قراردادها امضا شدند که ایران را دهها سال به عقب راندند.

زاکانی همچنین با انتقاد از رویکرد دولت احمدی نژاد در زمینه با مفاسد اقتصادی ادامه داد: ‎احمدی نژاد شعار مبارزه با فساد اقتصادی سر داد که در حد شعار باقی ماند و در دوره دوم افرادی به روی کار آمدند که به دوران سازندگی و اصلاحات وابسته بودند و مسیر گذشته را طی کردند.

احمدی نژاد از اصولگرایی عدول کرد


عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه احمدی نژاد با شعار اصولگرایی آمد ولی از آن عدول کرد گفت: ما از کارهای خوب احمدی نژاد حمایت کردیم ولی در مقابل کارهای بد احمدی نژاد ایستادیم.

زاکانی گفت: در دولت فعلی نیز شاهد بازگشت کسانی هستیم که اشکالات دهه های ۷۰ و ۸۰ را در آنها می دانیم و خود این امر منجر به ایجاد حساسیت در این زمینه شده است.

به اعتقاد زاکانی کارنامه دولت های بعد از دوران دفاع مقدس در زمینه مبارزه با مفاسد اقتصادی موفق نیست.

زاکانی با بیان اینکه سیستم‎های غیر شفاف و الگوهای غلط از دیگر دلایل فساد اقتصادی در جامعه است، گفت: کشور در موقعیتی قرار دارد که اگر رها شود به سمت سامان یافتگی فساد می‎رود.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی کشف پیگری و به نتیجه رساندن پرونده های مبارزه با فساد را از عملکردهای اصولگرایان عنوان کرد و گفت: حتی یک اصلاح‎طلب نیز پیگیر پرونده‎های فساد از جمله فساد اقتصادی نبوده است.

زاکانی با بیان اینکه راه برخورد با مفاسد اقتصادی فرهنگ‎سازی، شفاف‎سازی و پیشگیری است، افزود: مقام معظم رهبری در خصوص برخورد با فساد اقتصادی خودسازی و پالایش را مورد توجه قرار داده و ارائه الگوی مناسبی را در این زمینه ارائه کردند.

وی افزود: ارشاد، راهنمایی و برخورد با مفاسد اقتصادی از سوی مقام معظم رهبری صورت گرفت و از ۱۶ سال گذشته رهبری همواره در این زمینه تذکراتی را به قوای سه‎گانه داده ‏اند.

مجالس اقبال خوبی در برخورد با مفاسد اقتصادی نداشته اند


نماینده مردم تهران در مجلس، با اذعان به اینکه مجالس نیز اقبال خوبی در زمینه برخورد با مفاسد اقتصاد نداشتند، افول در مبارزه با مفاسد اقتصادی بعد از مجلس هفتم را یادآور شد و گفت: مجلس هفتم اهتمام ویژه‎ای به موضوع مفاسد اقتصادی داشت و متاسفانه پس از مجلس هفتم، شاهد افول در این زمینه هستیم.

زاکانی برخورد با مفاسد اقتصادی در قوه قضائیه را نیز ناکافی دانست و گفت: روند رسیدگی به پرونده‎ها از سوی قوه قضاییه باید با جدیت مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه مخالف برخوردهای دوگانه با بحث مبارزه با فساد اقتصادی است، گفت: متاسفانه در برخی مواقع با فاسد اقتصادی برخورد ابزاری و تبلیغاتی صورت می گیرد و با سیاسی کردن مبارزه با مفاسد اقتصادی روند مبارزه ابتر می ماند.

زاکانی در ادامه با رد و دروغ عنوان کردن لیست رحیمی معاون اول آقای احمدی نژاد در خصوص پرداخت پول به ۱۷۲ نماینده مجلس گفت: این لیست دروغ است و این لیست توسط سایت نزدیک به پسر آقای کروبی متشر شده و علیه این سایت شکایت کرده ایم.

وی با اشاره به قرار گرفتن نام خودش و دکتر غلامعلی حداد عادل در این لیست از نامه رحیمی خطاب به دکتر حدادعادل خبرداد و گفت: آقای رحیمی در این نامه بحث دادن پول به آقای دکتر حدادعادل را رد کرده است.

نماینده تهران بر ضرورت شفاف‎سازی در خصوص پرونده مفاسد اقتصادی تاکید کرد و گفت: راه برخورد با مفاسد اقتصادی فرهنگ‎سازی، شفاف‎سازی و پیشگیری است.

وی با اشاره به اینکه برخورد با کسانی صاحب قدرت بوده و یا با پول با قدرت رسیده‎اند مورد توجه باشد افزود: برخی افراد نیز با سوء استفاده از قدرت به ثروت رسیده‎اند.

هاشمی می خواهد حکم پسرش را سیاسی قلمداد کند


عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی گفت: آقای هاشمی اصرار دارد حکم پسرش را سیاسی قلمداد کند.

زاکانی با بیان اینکه حکم صادر شده در خصوص همه اشکالات مهدی هاشمی نیست، گفت: آقای هاشمی اصرار دارد حکم پسرش را سیاسی قلمداد کرده و تعلق پدر و پسری موجب چنین اصراری شده است.

وی با اشاره به اینکه باید همه افرادی که دارای تخلفاتی هستند در برابر قانون یکسان باشند افزود: انتظار از هاشمی است که اگر فرزندانش خلاف کرده‎اند مثل مردم عادی تاوان پس دهند.

زاکانی با بیان اینکه در سال ۸۸ با فتنه‎ای مواجه بودیم که برخی افراد با حرف‎های بی‎اساسی موجب التهاب در جامعه شده و مسئله تقلب را به عنوان دروغ بزرگ مطرح کردند، افزود: ضروری است دانشجویان نقد منصفانه و دفاع واقع‎بینانه از مسائل داشته باشند.

دو ساعت پیش کروبی خندیدیم

وی با بیان اینکه بعد از فتنه سال ۸۸ با گروهی از مجلس شورای اسلامی با موسوی، کروبی، هاشمی و رضایی دیدارهایی صورت گرفت افزود: میر حسین حرفی برای گفتن نداشت و در طی دو ساعتی که پیش آقای کروبی بودیم خندیدیم.

روایت سوال، رفتار و پاسخ غلط در مجلس


عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس در مورد ادعای کروبی در خصوص تجاوز در زندان کهریزک افزود: به این موضوع رسیدگی شد و در نهایت مشخص شد که این موضوع صحت نداشته و نظام در خصوص این افراد لطف کرده است.

زاکانی در ادامه سوال مطهری از احمدی نژاد در مجلس را یادآور شد و گفت: سوال غلط بود هم رفتار مجلس غلط بود و از همه بدتر رفتار آقای احمدی نژاد بود.
منبع:مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *