سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰

نشانه‌های خاص سکته مغزی در زنان

دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۷
کد مطلب: 422073
طبق یک مطالعه جدید، سکته مغزی سومین علت مرگ در بین زنان است، اما بسیاری از خانم ها از علائم و نشانه های هشداردهنده ایی که مختص زنان است آگاهی ندارند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، به گفته محققان دانشگاه ایالتی اوهایو از بین ۱۰۰۰ زن مورد بررسی، تنها یک نفر از هر ۱۰ نفر می دانست که سکسکه کردن همراه با درد غیرمعمول در ناحیه سینه می تواند از علائم اولیه سکته مغزی در زنان باشد.

البته به گفته محققین علل یکسانی هم در مردان و هم در زنان مانند سیگار کشیدن، کاهش فعالیت های بدنی و بالا بودن فشار خون می تواند موجب افزایش ریسک سکته مغزی شوند.

اما تنها حدود ۱۱ درصد از زنانی که از آنها سئوال شده بود می دانستند عواملی مانند بارداری، بیماری لوپوس، سردردهای میگرنی، قرص های ضد بارداری و درمان های جایگزین هورمونی می توانند احتمال بروز سکته مغزی را در آنان افزایش دهند.

دیگر علائمی که در زنان می تواند نشانه سکته مغزی باشد سرگیجه، سردرد و احساس گزگز در همه بدن است که در یک طرف بدن شدیدتر احساس می شود. همراهی سکسکه و درد قفسه سینه هم در زنان از علائم سکته مغزی است که گاهی به اشتباه نشانه ای از سکته قلبی یا سوءهاضمه در نظر گرفته می شود. بارداری بخصوص در ماه های آخر و حتی بعد از زایمان هم می تواند خطر بروز سکته مغزی در زنان را افزایش دهد.

به گفته دکتر «دایانا گرین چادوس»، سرپرست تیم تحقیق، تشخیص زودرس علائم سکته مغزی بسیار مهم است چون در این صورت می توان با تجویز دارو از گسترش بیشتر آن و صدمه به بافت مغز جلوگیری کرد. بسیاری از زنان فکر می کنند سکته مغزی بیماری مخصوص مردان بوده و در زنان ایجاد نمی شود ولی این فکر نادرست است و آموزش علائم بروز سکته مغزی به زنان از اهمیت بالایی برخوردار است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *