سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰

سن سکته مغزی ایران در مقایسه با جهان

دوشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۵۰
کد مطلب: 420875
رئیس انجمن علمی مغز و اعصاب ایران گفت: مغز تنها عضوی از بدن است که سلول‌های آن بازسازی نمی‌شوند. متأسفانه بی توجهی به این عارضه باعث شده سن ابتلا به سکته مغزی در ایران ۱۰ سال پایین تر میانگین جهانی باشد.
سن سکته مغزی ایران در مقایسه با جهان
به گزارش جهان به نقل از فارس، حسین پاکدامن امروز در نشست خبری بیست و دومین کنگره بین‌المللی نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران گفت: از حدود ۱۰ سال پیش تاکنون دنبال مراکز سکته‌های مغزی در کشور بوده‌ایم تا اگر کسی با مشکل مغزی مواجه شد بتواند به مراکزی که ویژه این اختلال است مراجعه کند.

وی افزود: مغز تنها عضوی از بدن است که سلول‌های آن بازسازی نمی‌شوند. با نگاهی به آمار ۲-۳ دهه اخیر می‌بینیم که مرگ و میر ناشی از سکته‌های مغزی در کشورهای پیشرفته به طور چشمگیری کاهش یافته است.

وی افزود:‌از طرفی آمارها در ایران نشان می‌دهد که سن ابتلا به سکته‌های مغزی در کشور ۱۰ سال نسبت به سایر کشورها کاهش پیدا کرده است و در وضعیت فعلی که میزان امید به زندگی افراد بالا رفته است اگر نتوانیم سن ابتلا به سکته‌های مغزی را افزایش دهیم در آینده با مبتلایان بیشتری مواجه خواهیم بود.

این نورولوژیست ادامه داد: بنده طی ۵ جلسه با معاونت‌های درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی خواستار استقرار یونیت‌ها یا کلینیک‌های مغز در مراکز درمانی مختلف شده‌ام.

وی افزود: در حال حاضر آمار مصرف R-TPA در کشورهای پیشرفته ۱۵ درصد است در حالی که این دارو که برای حل شدن لخته خون ناشی از سکته‌های مغزی به کار می‌رود در کشور نیم درصد است.

این در حالی است که تزریق این دارو در ۳ ساعت اولیه بروز سکته مغزی در یک سوم مبتلایان بهبودی ۱۰۰ درصدی به جای می‌گذارد.

پاکدامن گفت: گزارشها نشان می‌دهد سال گذشته با مشکلات زیادی در مورد تهیه این دارو مواجه بوده‌ایم.

خوشبختانه اکنون کارخانه‌های داخلی قادر به تولید این دارو هستند زیرا واردات آن با تأخیر و هزینه بالایی همراه است.

رئیس انجمن علمی مغز و اعصاب ایران با بیان اینکه اطلاعات بیماران درباره سکته‌های مغزی در تمام دنیا کم است، گفت: رسانه‌ها نقش موثری در جهت شناساندن عوامل خطرزای ابتلا به سکته‌های مغزی و علائم خبرکننده آن خواهند داشت.

وی گفت: زمانی ابتلا به سکته مغزی مساوی با عدم پذیرش در مراکز درمانی بود اما اکنون اطلاعات درباره این اختلال افزایش یافته است همچنین سکته مغزی همیشه بر اثر گرفتگی رگ نیست و گاهی پارگی رگ غیر طبیعی موجب بروز سکته‌های مغزی می‌شود.

وی ادامه داد: بعد از انقلاب، تعداد نورولوژیست‌ها در کشور کمتر از ۲۰ نفر بود زیرا آن زمان این رشته مستقل نبود و به مقدار قابل توجهی به روانپزشکی و بخشی از آن نیز به جراحی مغز و طب داخلی وابسته بود.

اکنون تعداد متخصصان مغز و اعصاب به ۱۰۲۳ نفر رسیده در حالی که تعداد روان‌پزشکان ۱۸۰۰ نفر است.

این در حالی است که در کشورهای پیشرفته آمار نورولوژیست‌ها بیشتر از روان‌پزشکان است.

وی با بیان اینکه سردرد یکی از علل شایع مراجعه به پزشکان است، گفت: در جراحی بیماری صرع به PET اسکن نیاز داریم، صرع مانند دیسک است و اگر کاندیدای جراحی آن به درستی انتخاب شود می‌تواند درمان موثری تلقی شود.

پاکدامن با اشاره به اینکه بیماری‌های مغز و اعصاب هزینه‌های گزافی بر جای می‌گذارند، تصریح کرد: آمریکا سالانه ۱۲۰ میلیارد دلار هزینه مستقیم برای آلزایمر دارد و این هزینه علاوه بر از کار افتادگی و مشکلاتی است که فرد را با آنها مواجه می‌سازد.

مجید غفارپور رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های مغز و اعصاب بیمارستان امام (ره) با بیان اهمیت پیشگیری برای عدم ابتلا به سکته‌های مغزی گفت: افرادی که سابقه دیابت، بیماری‌های قلبی، فشار خون یا زمینه ابتلا به برخی بیماری‌های عفونی را دارند باید مراقب خود باشند.

وی با اشاره به خرید دستگاه بای‌پلن در مرکز تحقیقات بیماری‌های مغز و اعصاب بیمارستان امام (ره) اظهارداشت: این دستگاه به گونه‌ای است که به طور سریع عروق و بافت مغزی را بررسی می‌کند تا در صورت بروز مشکل اقدامات درمانی به موقع برای آن در نظر گرفته شود.

۳ سال پیش این دستگاه با یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان خریداری شد و اکنون به حدود ۶ میلیارد تومان رسیده است.

این متخصص مغز و اعصاب تاکید کرد: این دستگاه هنوز راه‌اندازی نشده است بنابراین از مردم خواهشمندیم قبل از اعلام خبر راه‌اندازی آن به بیمارستان مراجعه نکنند، همچنین درباره نحوه اطلاع‌رسانی با مراکز دانشگاهی، انتقال بیماران و میزان پذیرش نیز تمهیداتی در نظر گرفته شود تا مشکلی از بابت ارائه خدمات به وجود نیاید.

این نورولوژیست ادامه داد: برای سلول‌های بنیادین حیطه‌های درمانی زیادی مطرح است که یکی از این حیطه‌ها می‌تواند مغز و اعصاب باشد اما با توجه به جدید بودن این علم و فواید و خطرهای خاصی که برای آن مطرح است هنوز نمی‌توان به طور ۱۰۰ درصد درباره استفاده از آنها در بیماری‌های مغز و اعصاب اظهار نظر کرد زیرا در پزشکی نمی‌توان نتایج بر چند مورد را به همه افراد تعمیم داد.

غفارپور گفت: در مرکز تحقیقات بیماری‌های مغز و اعصاب بیمارستان امام (ره) بخشی به نام نوروژنتیک داریم که آنجا سلول‌های بنیادین تهیه می شوند و در بیماری‌های MS و قلبی از آنها استفاده می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *